• Brumma

Anmäla familjerätt i min kommun?

Förstår inte riktigt vad du ska stämma dem för? Att de var otrevliga tillbaka efter att du varit det först? För det var otrevligt att ifrågasätta ngn när de ger dig korrekt info...

Sedan bor ju barnen nästan exakt vv. Det gäller en dag som skall ändras.. Vad säger domen?

Och ovan har rätt - det finns ingen regel som säger att barnet får bestämma när det är tolv år. Barnet skall alltid lyssnas på, men det är föräldrarna som bestämmer (eller rätten). Och frågan är om du hittar ngn att företräda dig gällande en dag...

• Brumma
    Anonym (Villrådig!) skrev 2014-08-19 13:29:27 följande:

Nu var jag kanske lite otydlig i min mening.
    Jag menade att familjerättens uppgift således är att medla mellan 2 föräldrar, och min tanke var att kunna få den andre föräldern att prata med FR och även att de pratar med barnen så att de förstår att barnen vill vara lika mycket hos båda.

Jag pratar inte heller om någon stämning, och inte heller om en dag utan 2 dagar.

Och om deras uppgift nu är att medla mellan två parter så borde de ju rimligtvis göra det och inte dumförklara mig. Dessutom om de kan få den andra föräldern att förstå och även lyssna på barnens vilja så är väl det en mycket smidigare väg att gå än genom TR.

Det lät som ni alla jobbar på FR som svarade här. =)

Jo... Fast som du sa så är inte pappan intresserad av att prata med familjerätten, vilket gör deras uppdrag omöjligt. De kan väl inte ens kalla ngn utan man ska ha sagt innan att man vill ha en tid till samarbetssamtal..

Det blir ju en dag det gäller eftersom pappan har dem två dagar mer än du. För att det skall bli exakt 50/50 så är det en dag som skall ändras - eller tänkte du att du ska ha två dagar mer än pappan?

Vad sa domen? Fick ni bestämda dagar? Isåfall så är det det som gäller, och familjerätten bör nog inte ens gå in o medla för ändring.. Då hade man ju kunnat skita i att dra det längre om man ändå vill gå till familjerätten o få deras hjälp att övertala den andra att frångå domen. Har ni ingen dom är det väl "bara" att ändra. Meddela att från o med nu så har vi exakt 50/50. Men det känns som om det finns mer bakom? VARFÖR blev det så efter att ni varit uppe i rätten?

Nejdå, jobbar inte på FR, men förstår ändå inte vad du vill ha av dem när de inte kan göra ngt då pappan inte vill prata med dem.
Svar på tråden Anmäla familjerätt i min kommun?