• Anonym (Villrådig!)

Anmäla familjerätt i min kommun?

Hej,

Som rubriken tyder så undrar jag vad man har för möjlighet att anmäla familjerätten i sin kommun som missköter sig? Alternativt att få hjälp någon annanstans.
    De som jobbar där sköter enligt min mening inte sitt jobb, och har många personliga problem i bagaget själva.

Anledningen kanske ni tycker är banal dock, men jag som haft med dem att göra i 7 år har fått nog.

Mina 2 barn bor växelvis med mig och den andra föräldern sen en vårdnadstvist för ca 7 år sedan. Vi har gemensam vårdnad efter det men jag har dem 2 dagar mindre än den andre. Nu är det ena barnet 12 år och som det så stort låter då ska de lyssna mer på deras önskemål. Barnen har båda haft önskemål att få bo lika mycket hos oss båda, men den andre föräldern har sagt ifrån utan förklaring.

När jag nu ringde FR och önskade deras hjälp så blev jag typ dumförklarad och de sa att jag fick vända mig till tingsrätten.

Jag menade att det är väl en himla onödig väg för alla inblandade att gå om det kan lösas ändå. Men de vägrade lyssna på mig och jag står kvar på ruta 1.
    Jag frågade vad de egentligen sysslade med på deras avdelning när det inte ville hjälpa mig. Då blev personen otrevlig och samtalet avslutades.

Ska man bara släppa det hela och låta allt ha sin gång tills barnen blir så stora att de bestämmer själva?

/Fundersam 

• Svar på tråden Anmäla familjerätt i min kommun?
  • Anonym (rätt)

Familjerätten gör rätt. Om de vet att den andra föräldern vägrar så kan de ändå inte hjälpa er utan du får stämma i domstolen. Inte stämmer det att barnen ska lyssnas på när de är 12 år utan de ska alltid lyssnas på. Och det är inte familjerätten som ska lyssna på barnens önskemål för familjerätten har ingen rätt att fatta några beslut.

• Anonym (Kim)

Familjerätten kan bara hjälpa till och försöka medla mellan er föräldrar. Och då under förutsättning att båda föräldrarna vill ha ett sådant möte och ta emot hjälpen. Om den andre föräldern sätter sig emot kan inte familjerätten göra något.

Då måste man vända sig till tingsrätten med en ansökan om stämning.

Så jag kan inte se att familjerätten har gjort något fel i ditt fall.

• Litet My

FR har rätt, de kan inte bestämma något, de finns för att hjälpa er att samarbeta och kan ni ändå inte det får ni gå till tingsrätten. 12 årsgränsen finns förövrigt inte.

• Brumma

Förstår inte riktigt vad du ska stämma dem för? Att de var otrevliga tillbaka efter att du varit det först? För det var otrevligt att ifrågasätta ngn när de ger dig korrekt info...

Sedan bor ju barnen nästan exakt vv. Det gäller en dag som skall ändras.. Vad säger domen?

Och ovan har rätt - det finns ingen regel som säger att barnet får bestämma när det är tolv år. Barnet skall alltid lyssnas på, men det är föräldrarna som bestämmer (eller rätten). Och frågan är om du hittar ngn att företräda dig gällande en dag...

• Anonym (Villrådig!)

Nu var jag kanske lite otydlig i min mening.
    Jag menade att familjerättens uppgift således är att medla mellan 2 föräldrar, och min tanke var att kunna få den andre föräldern att prata med FR och även att de pratar med barnen så att de förstår att barnen vill vara lika mycket hos båda.

Jag pratar inte heller om någon stämning, och inte heller om en dag utan 2 dagar.

Och om deras uppgift nu är att medla mellan två parter så borde de ju rimligtvis göra det och inte dumförklara mig. Dessutom om de kan få den andra föräldern att förstå och även lyssna på barnens vilja så är väl det en mycket smidigare väg att gå än genom TR.

Det lät som ni alla jobbar på FR som svarade här. =)

• BioBonus
    Anonym (Villrådig!) skrev 2014-08-19 13:29:27 följande:

Jag menade att familjerättens uppgift således är att medla mellan 2 föräldrar, och min tanke var att kunna få den andre föräldern att prata med FR och även att de pratar med barnen så att de förstår att barnen vill vara lika mycket hos båda.

Jag pratar inte heller om någon stämning, och inte heller om en dag utan 2 dagar.

Och om deras uppgift nu är att medla mellan två parter så borde de ju rimligtvis göra det och inte dumförklara mig. Dessutom om de kan få den andra föräldern att förstå och även lyssna på barnens vilja så är väl det en mycket smidigare väg att gå än genom TR.

Vad är det som gör att två extra dagar har blivit så viktigt för barnen? Håller de så stenhård räkning på hur många dagar de är hos dig resp. sin pappa? Vad är det som har gjort att dessa två extradagar hos pappan upplevs som en orättvisa för dem? Jag tror inte mina barn har en susning om huruvida de är en, två eller fyra dagar extra hos sin pappa per månad.
    Du behöver inte svara eftersom det är OT, men jag blir nyfiken på bakgrunden....

Och visst kan FR medla, och hjälpa till med kommunikationen, men de kan inte tvinga dit pappan. FR är frivilligt. Så om han är tydlig med att han inte tänker ge med sig så kan FR inte göra mycket, utan du får vända dig till TR.
  • Anonym (rätt)

De kan inte tvinga en förälder att samarbeta mot sin vilja... Sen har ni växelvis även om barnen är lite mer hos den andra. Så du ska inte betala underhåll och du har rätt till halva barnbidraget, om det är där skon klämmer.
  • Brumma

Jo... Fast som du sa så är inte pappan intresserad av att prata med familjerätten, vilket gör deras uppdrag omöjligt. De kan väl inte ens kalla ngn utan man ska ha sagt innan att man vill ha en tid till samarbetssamtal..

Det blir ju en dag det gäller eftersom pappan har dem två dagar mer än du. För att det skall bli exakt 50/50 så är det en dag som skall ändras - eller tänkte du att du ska ha två dagar mer än pappan?

Vad sa domen? Fick ni bestämda dagar? Isåfall så är det det som gäller, och familjerätten bör nog inte ens gå in o medla för ändring.. Då hade man ju kunnat skita i att dra det längre om man ändå vill gå till familjerätten o få deras hjälp att övertala den andra att frångå domen. Har ni ingen dom är det väl "bara" att ändra. Meddela att från o med nu så har vi exakt 50/50. Men det känns som om det finns mer bakom? VARFÖR blev det så efter att ni varit uppe i rätten?

Nejdå, jobbar inte på FR, men förstår ändå inte vad du vill ha av dem när de inte kan göra ngt då pappan inte vill prata med dem.
  • Anonym (Anna)
    BioBonus skrev 2014-08-19 13:40:41 följande:
    Vad är det som gör att två extra dagar har blivit så viktigt för barnen? Håller de så stenhård räkning på hur många dagar de är hos dig resp. sin pappa? Vad är det som har gjort att dessa två extradagar hos pappan upplevs som en orättvisa för dem? Jag tror inte mina barn har en susning om huruvida de är en, två eller fyra dagar extra hos sin pappa per månad.
    Du behöver inte svara eftersom det är OT, men jag blir nyfiken på bakgrunden....

Och visst kan FR medla, och hjälpa till med kommunikationen, men de kan inte tvinga dit pappan. FR är frivilligt. Så om han är tydlig med att han inte tänker ge med sig så kan FR inte göra mycket, utan du får vända dig till TR.

För mina bonusar var det jätteviktigt att bo lika många dagar hos varje förälder. Var samma där, att de var 2 dagar mer hos ena föräldern. Tog ett år av tjat ifrån barnen innan den förälderns som hade fler dagar gick med på att ha exakt vv.
    Anledningen var helt enkelt att de ville ha lika mycket tid med både pappa och mamma.
Svar på tråden Anmäla familjerätt i min kommun?