Inlägg från: Anonym (hjärntvättad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjärntvättad?)

Fått reda på att han rökt på ett tag..

smulpaj01 skrev 2014-08-17 11:16:44 följande:
    Hoppas det går bra för dig/er. Självklart är droger värre än ett glas vin, det snacket är så oerhört tröttsamt!
    Vill bara påpeka att "ett glas vin" innehåller den drog som överlägset bidrar till störst samhällsskada och dödlighet, alkohol. Bara som en liten påpekan...

• Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (...) skrev 2014-08-17 11:28:04 följande:
    Om det är som du säger så är han missbrukare och har inte insett hur maktlös han är, inte du heller. Och då finns det hjälp att få.

Så -igen, jag vidhåller att du överdriver och är drastisk. För OM du älskar honom och vill leva med honom så hjälps ni åt att ta tag på problemet -missbruket. Mao så är det du som gör ett val här isf, inte han, han är maktlös utan de rätta verktygen.
    Om det nu är det det är frågan om.
    Intresserad över hur du ställer missbruksdiagnosen?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    smulpaj01 skrev 2014-08-17 11:56:26 följande:
    Harmlöst? En drog som ger bestående hjärnskador och är straffbart kan knappast benämnas som harmlöst!
    Vad är argumentet här? Att i och med att han genom användandet av en drog skadat sin kropp, samt att han gjort någonting illegalt, skall berövas på sin dotter?

Applicerar du samma logik på en förälder som kört för fort, krockat och brytit armen?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 12:07:31 följande:
    Den stora frågan är ju vem det är som är hjärntvättad egentligen. -.-
    Du, som är redo att slita sönder eran familj på grund av dina moraliska värderingar...
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 12:20:26 följande:
    Eller han, som är redo att slita sönder sin familj pga att han måste få röka cannabis!? Han VISSTE att det var kört om han gjorde det. Ändå gjorde han det. Hade han låtit bli hade allt varit frid o fröjd. Det var HAN som valde att pajja allt. Eller hur? :)

Precis samma princip som att jag säger att är han otrogen är det också kört. Är han då otrogen med den vetskapen, då har han ju gjort ett val.
    Han kanske hade förhoppningar om att du skulle ta ditt förnuft till fånga? Det händer att människor har orealistiska visioner.

Visst, separera från honom du. Det jag vänder mig emot är att du kommer försöka förneka honom att se sin dotter endast på moraliska grunder trots att du konstaterar att han är en fantastisk pappa.
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (...) skrev 2014-08-17 12:25:31 följande:
    Anonym (hjärntvättad?) skrev 2014-08-17 11:31:53 följande:
    Intresserad över hur du ställer missbruksdiagnosen?
    Om du läser vad som står -OM han är missbrukare -skillnad på brukare och missbrukare. Jag har inte ställt någon diagnos

Du skrev ju: "Om det är som du säger så är han missbrukare..."

• Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 12:45:08 följande:

som vanligt dyker det upp haschtomtar som ska försvara sitt missbruk genom mantrat 'det är inte farligt..... alkohol är värre......' Tomte
    du gör rätt som skyddar dig själv och ditt barn från sådant självskadebeetende ts

Alla droger är skadliga på något vis. Men alkohol är värst, det är fakta.

download.thelancet.com/images/journalimages/0140-6736/PIIS0140673610614626.gr4.lrg.jpg
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 13:05:51 följande:

Jag accepterar å andra sidan inget alkoholmissbruk heller.
    Vad bra. Men det rör sig inte om något missbruk för att man då och då brukar alkohol i goda vänners lag.
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 13:08:21 följande:
    blir något farligt mindre farligt bara för att det finns fler farliga saker?
    nej självklart inte, det är bara ett sätt att försöka ursäkta sitt eget användande genom att påpeka att det finns värre saker
    genomskinlig taktik och tröttsam

att riskera sin egen hälsa är en sak men när det finns barn i bilden har man ett annat ansvar, detta är en självklarhet för alla som inte använder droger och faktiskt även för många som gör det
    Jag argumenterar inte för något form av missbruk av droger när det finns barn med i bilden, vilket det verkar som att du fått för dig...?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 13:20:38 följande:

Då fattar jag inte varför du argumenterar öht, eftersom tråden handlar just om att använda droger när det finns barn med i bilden.

MISSBRUK skrev jag. Inte användande.
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 14:02:43 följande:
    Haha, herreguuud vilken blåst kommentar. Men det är väl ännu en haschtomte förmodar jag?
    Hur kommer det sig att du måste komma med tafatta försök att förolämpa dina meningsmotståndare?

Och om det nu är ett såpass gravt missbruk din sambo (f.d.?) befinner sig i, hur kommer det sig att du inte märkt det tidigare?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 14:22:39 följande:
    ja för det är ju mycket trevligare att använda ordet 'hjärntvättad?'
    (men du kanske syftade på dig själv och inte ts?)
    Det är en uppriktig undran. Stor skillnad mot att kalla sina debattmotståndare för ökennamn.
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2014-08-17 18:11:47 följande:

Hej TS.

Till att börja med vill jag säga att jag förstår din ilska och sorg över att din sambo ljugit för dig. Det är inte okej att ge den man lever med ett löfte för att sedan bryta löftet bakom dennes rygg.

Men jag tror verkligen att ni kan reda ut det här, utan att det behöver gå så långt att ni går skilda vägar och sätter dottern i kläm.

Jag lever själv med en kille som rökt mycket cannabis under hela vårt förhållande (vi har varit ihop i sju år). Innan vi blev tillsammans, och i början av vårt förhållande, rökte även jag ganska ofta. På senare år har det blivit alltmer sällan, då jag helt enkelt tröttnat och prioriterat andra saker i livet. Min pojkvän har dock fortsatt att röka relativt frekvent (några gånger/vecka) och även de flesta av hans vänner röker en hel del.

Nu väntar vi vårt första barn, och jag är tydlig med att jag inte kommer att acceptera något rökande i barnets närhet. Ska han träffa vårt barn får han heller inte ha rökt tidigare samma dag (det gäller även hans vänner i den mån det går att planera för). Min pojkvän är helt överens med mig gällande detta. Han tycker själv att det är olämpligt att vara påverkad i närheten av barn.

Men. Jag skulle aldrig drömma om att totalförbjuda allt framtida bruk av cannabis, med det enda argumentet att vi nu är föräldrar. Vi är fortfarande egna individer som är fullt kapabla att ta ansvar för våra eventuella utsvävningar vad gäller berusning. Precis som att vi aldrig skulle supa oss fulla i barnets närhet, skulle vi inte få för oss att röka på. Har vi däremot barnvakt en kväll är det en helt annan femma. Och då ska du veta att jag bara rökt kanske 1-2 gånger om året de senaste åren, så något missbruk är det inte tal om.

Vill min kille röka någon kväll med sina vänner, när han är barnledig och jag (eller någon närstående) ansvarar för vårt barn, så ser jag inget problem med det. Skulle det däremot bli fråga om var och varannan dag, eller ens varje vecka, så är det INTE okej.

Jag tror att du vinner på att se nyanserna i det hela. Allt bruk är inte missbruk, och ett väldigt lågfrekvent, sporadiskt bruk skadar varken din pojkvän eller er dotter. Men då måste ni vara överens om vad som gäller, och hur mycket/lite som är okej. Inga lögner och inga grundlösa anklagelser från någondera part.

Jag hoppas att ni kan sätta er ner och prata lugnt och sansat om detta. Ni har ju alla förutsättningar att lösa situationen som vänner. Och det är garanterat värt det!

Kram

Word. Hoppas TS tar sitt förnuft till fånga och inser allvaret i det hon tänker göra...
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 18:41:59 följande:
    eller så kan pappan ta till sig det och välja att avstå från droger istället för siott barn, ni struntar blankt i att han hellre ger upp sitt barn än drogerna
    en normal förälder avstår inte från sitt barn till fördel för cannabis, inte ens alla cannabisräkare skulle göra en sådan sak.

ts, tyvärr svarade jag på dessa missbrukares inlägg men ska försöka avstå igen, dom kommer aldrig inse vad dom gör och alltid ursäkta att deom låter deras barn växa upp med minst en drogande förälder, sorgligt är vad det är men du skyddar din flicka och det är det viktigaste, om pappan bryr sig om barnet så slutar han men som de flesta missbrukare sätter han drogen först
    Han har inte gett upp sitt barn, det är endast någonting du hittat på. TS har ju uppenbarligen inte ens märkt att han använt drogen, så det har ju inte påverkat någonting. Hade han försummat sitt barn hade hon ju märkt det tidigare, eller hur?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 19:16:30 följande:
    nu ska du inte sitta och hitta på saker... ts säger ju själv (och hon vet mer om saken än du)
    " Han VISSTE att det var kört om han gjorde det. Ändå gjorde han det."

han valde drogerna före sitt barn
    Nej, han valde snarare att göra som han själv ville trots sin sambos förbud. Svara på min fråga istället. Hur kommer det sig att TS inte märkt någonting tidigare om det nu är ett avsevärt missbruk som uppdagats? Om han under hela den här tiden valt drogerna framför sitt barn och försummat henne, som du själv påstår, varför har inte TS märkt någonting?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 19:39:44 följande:
    Jag har tidigare i tråden sagt att jag inte har någon aning om droganvändandets omfattning , mer än att det hänt upprepade gånger under den här tiden som han dyrt och heligt lovat att han inte håller på med sånt längre. En gång är en gång för mycket. Sedan får du tycka vad du vill om det! Alla har sina egna gränser och han visste om mina. Han klev över dom och nu får han ta konsekvenserna , som han visste skulle komma.
    Att det här uppdagats och att ni separerar är säkert bra för alla inblandade. Förr eller senare hade säkert ert förhållande blivit ohållbart ändå, när ni uppenbarligen har rätt olika åsikter om saker och ting.

Det som är så tråkigt är att du nu väljer att skapa en tråd i familjerätt där du antyder att du tänker göra allt för att försöka förhindra honom att träffa sin dotter. Detta trots att du själv säger att du inte någon aning om droganvändandets omfattning, men du har konstaterat att han är en fantastisk pappa. Men nu har allt det förvandlats i ett ögonblick? Det finns ju ingenting som tyder på att han inte kommer fortsätta att vara det, eller hur? Varför inte skiljas som vänner efter att ni pratat igenom saker och ting?
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 23:22:20 följande:

hade du varit lika oberörd om din man gjort andra saker som var olagliga? tex stal saker från jobbet (för att finansiera sitt missbruk),  körde rattfull (drograttful)  osv

inte?

då är du en hycklare

för oavsett vad man själv tycker om droger så är det olagligt det går inte att komma ifrån, ni kan tycka det är helt ok och ofarligt bäst ni vill men det ändrar inte hur samhället och lagarna ser på droger

men.. 'så länge han är en bra pappa' gör det väl inget om han bryter mot lagen lite då och då *suck*
    återigen problemet är att mannen sysslar med något som är olagligt
    att sen ingen normalt funtad förälder vill ha sitt barn i närheten av droger eller missbrukare är också en sak
    Vissa har förmågan att reflektera över orsaken till olika lagar och följer inte statens pekpinnar likt en marionettdocka. Du verkar inte förstå att samhällets normer och lagar ständigt förändras över tid, vilket tyder på att du är väldigt naiv. Jämförelserna du gör är skeva i och med att stöld innebär direkt skada på andra samt att rattfylla bidrar till en gravt förhöjd risk att skada andra. Så är knappast fallet med att nyttja en drog som cannabis där ruseffekten knappast sätter någon annan i fara.

Till dig TS; Om jag misstolkade din ovilja att sambon i fortsättningen skall ta hand om dottern som att du tänkte lägga energi på att försöka förverkliga det, så blir jag bara glad.
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-18 00:33:43 följande:
    att du inte har respekt för lagar och anser att de som har det är marionettdockor  förvånar mig föga, precis som att det inte är förvånande att det är just droganvändare som springer till mannen försvar utan att för en sekund reflektera att det är mannens lögner och beteende som raserat familjen

där här med att inte respektera vare sig lagar eller andra människors känslor verkar vara en röd tråd när det gäller missbrukare

men droganvändare kan fortsätta med sin tro om legalisering i sverige och hur cannabis botar cancer osv, vi andra följer de lagar som finns och vänder oss till sjukvården för vård och vi vill inte ha droger eller missbrukare i närheten av barn
    Jag har absolut respekt för lagar. Skulle aldrig falla mig in att begå ett brott som innebar skada på en annan människa om det inte vore i nödvärn. Och du, sluta angripa mig personligen i debatten och insinuera att jag skulle vara missbrukare bara för att mina åsikter inte stämmer överens med dina.
  • Anonym (hjärntvättad?)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-18 07:22:53 följande:
    Så att det kan innebära skada på vår dotter räknas inte då? Att soc kan ta henne och sätta henne i en fosterfamilj pga droganvändande hemma, det är okej?
    Han röker ju inte hemma, utan hos kompisar sporadiskt, om jag förstått det rätt? Hur som helst så placerar inte soc något barn i en fosterfamilj för att en förälder när den inte har hand om barnet brukar cannabis ibland, utan då skall det röra sig om ett missbruk...
Svar på tråden Fått reda på att han rökt på ett tag..