• misseire

Hittar inga fel - ändå lyckas vi inte med IVF

Hej.
    Känner mig ganska ensam i det här... Det verkar som att alla har fått en förklaring till varför det inte funkar med IVF.

Vi har gjort 4 färskförsök och ett FET. Aldrig någonsin har jag fått ett plus på stickan. De hittar inga som helst fel utan säger tvärtemot att allt ser perfekt ut och embryona vi har fått tillbaka har varit fantastiskt fina.
    De verkar inte förstå varför det inte funkar, och vi förstår det definitivt inte.

Finns det fler här som har kommit så här långt och ändå inte vet vad som är fel??
    Vem som helst är välkommen att skriva om ni vill, men jag tänker först och främst på de som inte har några barn sedan innan.

• Svar på tråden Hittar inga fel - ändå lyckas vi inte med IVF
  • isadora81

Vi hade samma problem. Allt såg perfekt ut. Vi har dock fått tre svaga plus av sex försök men sen kommer mensen. Dvs det blir bara kemisk graviditet. Jag har gjort en hysteroskopi som visade på sammanväxningar i livmodern som rensades. Om du inte har gjort en hysteroskopi så rekommenderar jag dig det. Vi har nu gått vidare och väntar barn via en surrogatmamma. Där lyckades vi på första försöket. Så ibland är det själva livmodern som är problemet om äggen är bra, spermierna är bra och det blir många fina embryon men ändå inte funkar. Det är dock konstigt att ni inte ens fått ett svagt plus. Då låter det mer som om något trots allt är fel på embryot. Har ni testat att odla till blastocyst?

• Zinfandel

Konstigt att inte ens fått svagt plus..?! Varför skulle det vara det..? Det är väl knappast inte ovanligt?.

TS: läs, läs, läs och försök att med näbbar & klor få till kortison och fragmin till nästa försök. Och kolla TSH (sköldkörtel), prolaktin, ureaplasma och klamydia.

• isadora81

Nej gud nu ser jag att det går att missförstå mitt inlägg. Det är självklart inte konstigt att inte få svaga plus. Det kan vara immunförsvaret eller massa saker. Jag menade bara att det var konstigt att inte ens få svaga plus om det var som för mig att det bara var slemhinnan som inte riktigt fungerade. Jag hoppas verkligen inte att ts blev ledsen av mitt inlägg. Det var menat som positivt att det finns jättemycket att prova. Och att man ska testa hysteroskopi för att se om det finns några problem med slemhinnan som går att åtgärda. Det kan finnas både polyper, myom och sammanväxningar som kanske inte syns på ultraljud.

• isadora81

Det finns som zinfandel säger jättemycket att kolla på som svenska läkare inte alltid föreslår. Och om inget ändå funkar så kan surrogat vara en möjlig lösning. Det var andemeningen i mitt inlägg som tyvärr kunde läsas på andra sätt.

• isadora81

Och min fråga om blastocyst var för att om ni inte testat det så är det värt att prova för att sålla bort mindre fina embryon.

• misseire

Tack för era svar!!

Vi vet att jag har myom, men de har gjort otaliga undersökningar och säger att de inte påverkar min kapacitet att bli gravid.
    De försök som vi gjort hittills har varit korta protokollet med ICSI. Vi har fått ut ca 10 ägg varje gång och en befruktningsgrad på ca 50%. Vår klinik sätter tillbaka på dag två, men fryser endast på dag 5 då det isåfall skulle ha utvecklats till blastocyst. Vi har endast fått ett litet embryo till frysen. När vi fick tillbaka det hade det redan börjat öppna sig för att kunna fästa.
    Vid 2 tillfällen har vi fått 2st embryon tillbaka.

Jag gissar att våra embryon slutar att utveckla sig efter ett par dagar och helt enkelt försvinner. Min mans sperma har varit av bra kvalitet så om det inte är något fel som vi inte kan se där så är det säkert så att mina ägg är av för dålig kvalitet.
    Vi kommer att påbörja ett långt protokoll i nästa vecka, för att se om det kan funka. Jag ska till kliniken på Onsdag så då kommer jag att fråga om jag kan få Fragmin och om det kan hjälpa oss??

Sedan har vi ett försök kvar till på vårt 3pack. Funkar det inte med dessa så kommer nästa steg vara att försöka med äggdonation.

Isadora, får jag fråga hur nu kom fram till att ni ville försöka med surrogat och inte göra äggdonation? Om jag fattar rätt så rensade de väl bort dina sammanväxningar??

//misseire

• soff77

Hej
    Har haft samma problem.Hittade inget fel på varken mig lr min sambo.På vårt första försök fick vi 7 perfekta ägg som klarade sig hela vägen.Ett tillbaka första gången och sex till frysen. Gjord fem insättningar varav  4 frysåterföringar 2st ägg dom två sista gångerna .Sista gången fick jag äntligen ett plus. Är nu i vecka 13 ett av dom två sista gav inte upp.Gör inte det du heller ,plötsligt funkar det.Hjärta
    Har provat alla möjliga medicineringar den sista funkade fick då levaxin lutinus och prednisolon.Har innan provat både fragmin och progynon.
    Ge dig inte be att få prova lite olika, plötsligt händer det.
    Lycka till.

• misseire
    soff77 skrev 2014-08-17 17:08:06 följande:

Hej
    Har haft samma problem.Hittade inget fel på varken mig lr min sambo.På vårt första försök fick vi 7 perfekta ägg som klarade sig hela vägen.Ett tillbaka första gången och sex till frysen. Gjord fem insättningar varav  4 frysåterföringar 2st ägg dom två sista gångerna .Sista gången fick jag äntligen ett plus. Är nu i vecka 13 ett av dom två sista gav inte upp.Gör inte det du heller ,plötsligt funkar det.Hjärta
    Har provat alla möjliga medicineringar den sista funkade fick då levaxin lutinus och prednisolon.Har innan provat både fragmin och progynon.
    Ge dig inte be att få prova lite olika, plötsligt händer det.
    Lycka till.

Hej soff77.
    Grattis. Jag kan inte ens föreställa mig lyckan när det plötsligt visar sig att vara ett plus...
    Ska till läkaren på onsdag, så jag kommer att prata med henne om Fragmin iaf och se om jag kan få prova det. Vad är Prednisolon??

• Zinfandel
    isadora81 skrev 2014-08-16 17:26:05 följande:

Nej gud nu ser jag att det går att missförstå mitt inlägg. Det är självklart inte konstigt att inte få svaga plus. Det kan vara immunförsvaret eller massa saker. Jag menade bara att det var konstigt att inte ens få svaga plus om det var som för mig att det bara var slemhinnan som inte riktigt fungerade. Jag hoppas verkligen inte att ts blev ledsen av mitt inlägg. Det var menat som positivt att det finns jättemycket att prova. Och att man ska testa hysteroskopi för att se om det finns några problem med slemhinnan som går att åtgärda. Det kan finnas både polyper, myom och sammanväxningar som kanske inte syns på ultraljud.

Tänkte väl det, var olikt dig {#emotions_dlg.flower} Grattis till SM!! Härligt!! Skrattande Indien..?
  • isadora81

Självklart får du fråga. Jag vill gärna hjälpa en medsyster. Vi sitter i samma båt även om det är på olika sätt. Eftersom vi fick ut fina ägg och bra spermier och fick blastocyster vid vidare odling så musstänktr jag att det var min slemhinna som vat boven. Vi fick svaga plus fyra av sex försök men mensen kom bara någon dag för sent. Jag läste en studie på pubmed om par som hade misslyckats med flera ivfer sk implantation failiure utan anledning och som sedan testade surrogat. Hälften lyckades på första försöket. Jag tyckte det stämde på oss och trodde inte att det var fel på mina ägg. Vi hade turen att lyckas på första försöket med en surrogatmamma så min teori verkar stämma. Jag vet också att även om man rensar bort sammanväxningar så kommer de ofta tillbaka.

• misseire
    isadora81 skrev 2014-08-17 19:04:57 följande:

Självklart får du fråga. Jag vill gärna hjälpa en medsyster. Vi sitter i samma båt även om det är på olika sätt. Eftersom vi fick ut fina ägg och bra spermier och fick blastocyster vid vidare odling så musstänktr jag att det var min slemhinna som vat boven. Vi fick svaga plus fyra av sex försök men mensen kom bara någon dag för sent. Jag läste en studie på pubmed om par som hade misslyckats med flera ivfer sk implantation failiure utan anledning och som sedan testade surrogat. Hälften lyckades på första försöket. Jag tyckte det stämde på oss och trodde inte att det var fel på mina ägg. Vi hade turen att lyckas på första försöket med en surrogatmamma så min teori verkar stämma. Jag vet också att även om man rensar bort sammanväxningar så kommer de ofta tillbaka.

Då förstår jag!!
    Allt SER perfekt ut hos mig, med slemhinna, regelbunden cykel, bra befruktningsgrad etc. Men de små liven vill ändå inte stanna hos oss... Det är därför vi lutar mot äggdonation. Jag har längtat efter att få bära ett barn sedan jag var 16år, så det vore en stor förlust för mig att inte få uppleva det. Men blir det det som krävs för att vi ska få ett barn så gör jag det gärna!!
  • isadora81
    Zinfandel skrev 2014-08-17 18:59:33 följande:

Tänkte väl det, var olikt dig  Grattis till SM!! Härligt!!  Indien..?

Tack Zin! Vi har ju varit i samma tråd. Jag har också varit i Aten. :). Jag vill inte skriva så mycket detaljer eftersom jag vet att det finns en hel del dömande människor här. Men om du vill veta mer så kan du maila. Då berättar jag gärna.

Jag förstår ts. Hoppas ni lyckas med äggdonation. Allt med fertilitet som inte går som man har tänkt måste man sörja. Men sen kan det bli bra ändå. Surrogat kan ju vara ett alternativ om äggdonation inte heller funkar om ni vill och är redo. Stort lycka till! Kram
  • soff77

Prednisolon är en typ av kortison fick det då dom misstänker att jag har ett aggressivt  immunförsvar som i sin tur stöter bort främmande föremål,l i detta fall dom befruktade äggen?.

• Zinfandel
    soff77 skrev 2014-08-25 14:45:46 följande:

Prednisolon är en typ av kortison fick det då dom misstänker att jag har ett aggressivt  immunförsvar som i sin tur stöter bort främmande föremål,l i detta fall dom befruktade äggen?.

Korrekt!
  • isadora81

Här kommer en liten uppdatering från mig gällande detta ämne. Först vill jag bara säga att jag hoppas att du är gravid vid det här laget. Men om du fortfarande undrar över möjliga förklaringar så kommer här lite information om RIF. 

Det är en sanning med modifikation att det alltid är embryot det är fel på och att det inte beror på livmodern. Det är den sanning som stämmer för de allra flesta. Men om man är under 40, inte har lågt amh, mannen har bra spermier, man får ut många ägg vid ivf, man får flera befruktade ägg och de kan odlas vidare till blastocyster. Då är det väldigt låg chans att det är fel på embryona och i stället hög chans att det beror på livmodern. Det kallas RIF. Recurrent implantation failiure. Nedan kommer ett långt inlägg om detta för er som vill läsa mer.

• isadora81

Det är den enkla sanningen som gäller om man tittar statistiskt på patienter. Den vanligaste orsaken till att det inte fäster är för att det är fel på embryot. Men hos vissa patienter (uppskattningsvis 10%) så sitter förklaringen i slemhinnan. Lika som att det finns en variation med olika bra ägg i äggstockarna så finns det också en variation i hur mottaglig slemhinnan är. Hos vissa kvinnor är slemhinnan väldigt mottaglig och släpper igenom nästa alla embryon. Detta leder till att de blir gravida ofta men också att de får upprepade missfall eftersom även embryon som inte är så fina hinner fästa och utvecklas ett tag. Den andra normalvariationen som jag tillhör (egenställd diagnos) är de som har en slemhinna som är för duktig målvakt. Den slemhinnan kickar ut alla embryon även de som är fina. Det kan finnas immunologiska orsaker bakom och det kan vara andra förklaringar.

Jag har gått på ett symposium om detta med en proffessor från England som hade forskat just på dessa typer av slemhinnor och visat att det är så. Tyvärr finns det ingen sätt att lösa detta problem. Men det är väldigt typiskt att man då drabbas av repeated implantation failiure. Det typiska vid det är just att embryot hinner producera hcg och på så sätt visa att det faktiskt är ett bra embryo som borde fästa men ändå fäster det inte utan mensen kommer. Svenska läkare avfärdar bara detta men det finns som sagt var seriös forskning på andra håll så om ca tio år kommer det låta annorlunda även i Sverige. Surrogat kan vara en bra lösning på detta problem. Det visade fallet för min del. Sex återföringar på mig varav den sista återföringen med två perfekta blastocyster men enbart svaga positiva test och mens som kommer några dagar för sent. Med surrogatmamma lyckades vi på första försöket.

Här finns en artikel som visar samma sak. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941386/

Artikeln tar på ett bra sätt upp lite olika orsaker till RIF (recurrent implantation failiure) och har också presentation av fall med par som har oförklarlig RIF och där 66% blev gravida på första försöket med en surrogatmamma trots upprepade misslyckade försök på sig själva.

Ett ljus i mörker för kvinnor med RIF är dock att trägen vinner. De flesta endometrium kommer släppa in ett embryo någon gång om man försöket tillräckligt länge och allting är rätt. Det är därför man kan lyckas även efter tionde försöket.

Om ni är intresserade av att läsa mer så hittade jag informationen på en powerpoint från eshre som är den europeiska kongressen för gynekologer med fertilitet som specialitet. Det är från ett symposium som just handlade om RIF.

http://www.eshre.eu/~/media/emagic%20files/Annual%20meeting/Cortina/Handouts/Makrigiannakis.pdf

Diagnos för RIF är inte helt klarlagd men enligt citat nedan så är en välaccepterad diagnos när man har satt in minst 4 fina embryon i minst tre cykler. Om man inte har fått en graviditet och man hittar ingen naturlig orsak som lågt amh, hög ålder eller dåliga spermier osv. Då är det troligtvis slemhinnan som är boven.

At the Royal Hallamshire Hospital, both factors are considered and a diagnosis of RIF is based on the transfer of at least 4 embryos in a minimum of three transfer cycles

RIF is not the same as recurrent IVF failure. The latter condition merely refers to the failure to achieve a pregnancy after several IVF attempts, a common cause being poor response to ovarian stimulation (Ferraretti et al., 2011xFerraretti et al., 2011Ferraretti, A.P., La Marca, A., Fauser, B.C., Tarlatzis, B., Nargund, G., and Gianaroli, L. ESHRE consensus on the definition of ?poor response? to ovarian stimulation for in vitro fertilization: the Bologna criteria. Hum. Reprod.2011; 26: 1616?1624

CrossRef | PubMed | Scopus (94)See all ReferencesFerraretti et al., 2011). Suboptimal embryo quality, advanced maternal age and uterine factors are also relatively common causes for recurrent IVF failure. The term ?recurrent implantation failure? is a subgroup of recurrent IVF failure and should not be used to replace the latter.

För er som vill läsa mer så finns det en artikel här http://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(13)00475-6/fulltext

Som handlar om RIF och olika orsaker som det kan bero på och olika lösningar som man kan göra för att åtgärda problemen. Om ni läser detta så kan ni se att vi i Sverige har lååååångt kvar när det gäller att hantera kvinnor med fertilitetsproblem. Men man kan ju alltid försöka skriva ut den här artikeln och visa upp för sina ivf-läkare och ta en diskussion om man har gjort flera misslyckade ivfer.

• Kajo

Hur har det gått för alla er i tråden? Själv har jag samma problem.

• Entsko
    isadora81 skrev 2014-08-17 21:28:21 följande:
    Tack Zin! Vi har ju varit i samma tråd. Jag har också varit i Aten. :). Jag vill inte skriva så mycket detaljer eftersom jag vet att det finns en hel del dömande människor här. Men om du vill veta mer så kan du maila. Då berättar jag gärna.

Jag förstår ts. Hoppas ni lyckas med äggdonation. Allt med fertilitet som inte går som man har tänkt måste man sörja. Men sen kan det bli bra ändå. Surrogat kan ju vara ett alternativ om äggdonation inte heller funkar om ni vill och är redo. Stort lycka till! Kram

Hejsan! 

jag och min man har gjort sex återföringar med blastocyst och läkarna säger att allt ser jättefint ut? vi har två kvar i frysen som vi såklart hoppas kommer funka men vi börjar redan tänkta på alternativ. jag börjar luta åt surrogat men det är ju tyvärr olagligt i Sverige 😔. Vart vänder man sig och vad för slags kostnader pratar vi om? 

tack så mycket för svar! 

Svar på tråden Hittar inga fel - ändå lyckas vi inte med IVF