• FrauCasio

Mamma ger sin bebis chips!

Hej!

Var på sjukhuset med mitt barn. I väntrummet kommer det in en kvinna med ett barn i barnvagn, gissar på att bebisen är ca 11-12 månader gammalt.

Ser att mamman har en stor chipspåse på barnvagnen där mamman knapprar på från chipsen, lite ovanlig syn men inget mer med det.

Tills jag ser att hon därefter erbjuder bebisen en chips. Tyckte då att det började bli lite obehagligare. Men där satt bebisen i vagnen och åt ganska starka chips.

Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Mamma ger sin bebis chips!
  • Margaux

Skulle gissa att det är ett småsyskon.... Då börjar allt MYCKET tidigare. Vår förste provade nog inte chips förens vid 3 år och lillasyster var nog runt året! Samma sak med saft och godis.....

• Penida
    astegmatism skrev 2014-08-15 20:10:49 följande:
    Starka chips? detta är ju barnmisshandel, smaka, de skall de få göra, men inte äta!
    Är du på riktigt? Våra ungar har då fått äta indisk, indonesisk, thailändsk och surinamesisk mat från det att de var ganska små. Mycket kryddor där.
    Avskyr CIO-metoder
  • elmadumle

Suck. Våra barn fick happy meal på donken när de var ett år, oj så hemska föräldrar det finns.

• Harvester

Mata med chips känns väl inte så lämpligt men ge en liten bit att smaka är väl helt ok. Lite otydligt vad som egentligen hände här...

Har gett min 10-mån sen ett par månader tillbaka små smakisar när jag äter ngt onyttigt (lite dumt, jag vet, men det är ju så kul att mata :). Han har fått tex en liten slick av min glass, ett litet gnag av en kaka osv. Är övertygad om att detta inte skadar honom...

• Brumma
    Harvester skrev 2014-08-15 22:40:57 följande:

Mata med chips känns väl inte så lämpligt men ge en liten bit att smaka är väl helt ok. Lite otydligt vad som egentligen hände här...

Har gett min 10-mån sen ett par månader tillbaka små smakisar när jag äter ngt onyttigt (lite dumt, jag vet, men det är ju så kul att mata :). Han har fått tex en liten slick av min glass, ett litet gnag av en kaka osv. Är övertygad om att detta inte skadar honom...

TS skriver i sitt andra inlägg att det var "en chipsbit, inte hela påsen", så vi får väl anta att det faktiskt bara var en ynka bit ;)

Jag är övertygad om att din bebis klarar sig alldeles utmärkt "trots" smakbitar ibland :D
  • Phalaenopsis
    Brumma skrev 2014-08-15 16:17:40 följande:
    ;D
    Bananen var helt underbar ju! Har stört mig länge på att så många tror att bara antar att syntetiskt = onyttigt och naturligt = ofarligt.
  • pappa13
    Anonym (haha) skrev 2014-08-15 00:02:16 följande:

"bebisen", ahahaha! Försök med nåt annat, ingen normal kallar en 1-åring för bebis. Säger man dessutom "EN chips", så somnar jag direkt av vaggvisan.

Totalt irrelevant argument för det finns ingen normal människa ;)
    Jag säger då bebis om våran. Men det börjar vackla, kanske för att hon börjat gå - och jag har tidigare sagt att gränsen går någonstans där de börjar gå alternativt förstå vad man säger. Off topic.
    Såg att godis vid 1 år nämndes också. Frågan har förstås diskuterats många gånger, men gör man inte sig själv en otjänst om man riskerar att låta barnet få upp smaken för godis tidigt? Eller funkar det, så länge man förmår säga nej i ett tidigt skede och markerar att det är mamma och pappa som bestämmer när det passar med godis?
  • pappa13
    Brumma skrev 2014-08-15 16:17:40 följande:
    ;D
    Men då ska man ändå lägga till de värsta gifterna om man inte kör med ekologiska bananer, väl?
  • Phalaenopsis
    pappa13 skrev 2014-08-16 00:13:55 följande:
    Såg att godis vid 1 år nämndes också. Frågan har förstås diskuterats många gånger, men gör man inte sig själv en otjänst om man riskerar att låta barnet få upp smaken för godis tidigt? Eller funkar det, så länge man förmår säga nej i ett tidigt skede och markerar att det är mamma och pappa som bestämmer när det passar med godis?
    Barn "får inte upp" smak för godis. De har smak för sötsaker - medfött. Man får börja nej-tränandet vid samma ålder som man börjar ge godis. Å andra sidan slipper man säga nej till den bjudande omgivningen jämt och ständigt.
Svar på tråden Mamma ger sin bebis chips!