• Cazandra

Hjälp!! katt kiss!!!

Hej. Jag och min man köpte en katt unge för ett år sedan, nu är hon ett år och en månad. Hon var super duktig med allt när vi fick henne, gick på lådan, klösa på klös brädan, äta mm. Men sen i våras så började hon kissa på saker. Började med kläder o sånt som låg på golvet. Så vi tänkte att hon kanske inte "hann till lådan" o att de går över. Men ack så fel vi hade... Nu kissar hon på massa saker o hela tiden. Igår kissade hon på kläder o idag medans jag satt i vår säng så hoppade hon upp o kissade. Jag trodde hon skulle lägga sej till rätta då hon gillar att sova i sängen, så ja kan inte stoppa henne.

Jag är uppvuxen med katt o har lärt mej att man ska skälla ut katten o ta den i nacken o trycka nosen i kisset som straff. Men denna katten vi har nu... Ja är så frustrerad för ingenting funkar!!

Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Hjälp!! katt kiss!!!
  • nemo1

IDIOT!
    Kastrera katten så slipper du kattkiss. Fan att inte folk kan läsa på om djuret de skaffar. Det är fullt naturligt för en fertil katt att kissmarkera. Och att straffa den som du gör är tamejfan straffbart. Du gör allt som man absolut inte ska göra, tror du katten fattar????

Läs ALLT vad som står på kattstatus.se boka tid för kastrering redan idag och se till att idmärka och vaccinera samtidigt. Försäkring har du väl inte heller kan jag gissa?

• Cazandra

Jag är en vegetarian o stor djurvän så kom inte o kalla mej idiot. Ne hon är inte kastrerad, har igentligen inte velat göra det mot henne, men om det är den ända utvägen så får de ju bli så.

• DeLo

Jag är vegan och alla mina katter är kastrerade. Kanske inte för den sakens skull utan mest för att garantera att de inte blir dräktiga eller gör någon på smällen (samt att jag har två honor o en hane) om de skulle smita ut.

• Guldbarb

Med sådana metoder är det inte konstigt att katten fortsätter kissa för det första kan ni göra katten rädd för att göra ifrån sig, vilket resulterar i en katt som håller sig och kan få problem med njurarna. För det andra, kastrering är en av de första saker man ska tänka på med en katt som pinkar fel. Och till sist hur tvättar ni saker och ställen katten kissat på? Katter har utmärkt luktsinne och kan de känna doften kommer de kissa igen (ättika brukar funka bra att tvätta med). Genom att inte kastrera katten och bestraffa kan ni ha gjort problemet mycket större än det var från början.

• Guldbarb

Och ytterligare en anledning varför kastrering är BRA och SNÄLLT mot er hona. Genom att inte kastrera (och inte para vilket ni inte borde göra med henne) kommer hon löpa tätare och tätare för varje gång, tillslut kommer ni ha en katt som ständigt löper vilket orsakar stress och kan ge sjukdomar som livmoderinflammation.

• tobbe01
    Cazandra skrev 2014-08-14 15:09:12 följande:

Jag är en vegetarian o stor djurvän så kom inte o kalla mej idiot. Ne hon är inte kastrerad, har igentligen inte velat göra det mot henne, men om det är den ända utvägen så får de ju bli så.

Det mest djurvänliga är väl att kastrera sin katt. 
  • Diamant

Som flera andra skrivit: Kastrera! 
    Att trycka nosen i kisset och skälla hjälper absolut inte, katter tänker inte på konsekvenser på det viset utan kommer bara må ännu sämre och känna sig otrygg runt er, något som mycket väl kan göra att hon kissar ännu oftare på fel ställen!
    En katt som kissar utanför lådan mår redan dåligt.

För att lära en katt något ska man bara uppmuntra rätt beteende så rätt beteende förstärks och ignorera när de gör fel.

Skulle det mot förmodan inte lösa problemet med kastreringen så skaffa Feliway, det är ett syntetiskt framställt feromon som simulerar en "trygghetskänsla" till katten då feromonerna påminner om en "mammakatts" doft för katten. Man kan sätta in en doftutsöndrare (vi människor känner inte lukten) i en väggkontakt och så får det sitta där under några månader. 
    Ett annat tips är en annan kattlåda, det kan vara att den hon har är för liten/hon tycker det är otäckt om det är tak över osv. 
    Men kastrera allra först, det är det viktigaste! Och sluta skäll!! 

Lycka till!

• Cazandra

Det är skit snack att en katt inte kan förstå konsekvenser! En katt kan förstå att om den kommer till dej får den gos eller godis.. Alltså förstår den verkan o konsekvenser. Oavsätt om de är possetivt eller negativa! Och det är fakta!!

Konstigt nog tyckte jag att det var o humant att stoppa en katt i en bur o tvinga den att åka bil o må illa o sen tvinga den bli fast hållen av okända människor som söver sen med narkos son sedan sköt upp den o skör av saker o sen syr i hopa den. För att den sedan ska behöva åka bil hem o må dåligt och spy o behöva ha ont i veckor för att sedan behöva åka till sjukhuset igen för att ta bort stygnen...

Men ja e nog konstig .....

Men okey ja ska kastrera henne... Men ja kommer ty ha sååååå dåligt samvete efter åt!!

De e konstigt hur detta familje liv funkar... Folk skriver om sex ställingar o pedofiler o gravid samtidigt som missbrukare/rökare men ja frågar om katt kiss för ja vill att min katt ska må bra o ja blir kallad idiot för att när min katt kissar så att ja henne i nacken (där de inte har så mkt känsel) tycker hennes näsa i kisset o säger ett strängt NEJ!

Livet är spännande :)

• aldrigmer

Om du absolut inte vill kastrera henne så kan du ge p-piller. Det kan lösa problemet. (Hjälp vad jag kommer att få skäll nu!!)

Du är ingen idiot. Det var mycket illa att kalla dig det. Däremot tror inte jag på att trycka ner nosen i kisset. Katten styrs av sin drift att markera. Driften är starkare än ditt nej.

IMHO

Svar på tråden Hjälp!! katt kiss!!!