• tobbe01

Genusproblem i dotterns förskola

Sussie31 skrev 2014-08-14 14:59:12 följande:

Mitt yngsta barn går på en jättebra förskola i vilken det på senare tid börjat pratas om genus och kön och sådana saker. Detta efter att det började ett barn som föräldrarna kallar hen, och de vill även att personalen och barnen skall kalla hen för hen. Det tycker att tanken är god, men när andra människor börjar diktera över hur jag skall uttala mig känns det lite väl radikalt. Jag menar inte att jag inte vill kalla deras barn för hen, men de lägger sig även i vad jag kallar mina. Saken är den att jag det senaste året varvat mellan han och henno när det kommer till min son, och mellan hon och henna när det kommer till min dotter. Det här jag tyckt varit en bra kompromiss när man både vill använda ordet hen och könsbestämma sina barn. Jag tycker inte att vi skall bråka så mycket när det kommer till sådana här saker och därför blir jag uppgiven när de blir så arga för att jag gör på mitt sätt. Jag vet inte hur jag skall lösa den här konflikten? Skall jag bara ge efter och säga han och hon eller kanske hen? Jag är inte beredd att ge upp mina egna tankar bara för någon annan vill det.

Fattar inte varför man vill att ens barn ska kallas "hen" på förskolan! Man använder väl tilltalsnamnet för annars är man ju dum som ett hörnskåp?
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:11:26 följande:
    Ja, för det mesta säger jag såklart Hugo och Selma. Men tänk så här: om jag skall förklara ett av "Eriks" beteenden så säger jag ju "Erik gjorde så för att _han_ var hungrig" snarare än "Erik gjorde så för att Erik var hungrig". Så det är inte tilltalsnamnet som ersätts av hen eller henno, utan han. Det kan finnas en poäng med det.
    Ingen poäng alls utan bara korkat.
  • tobbe01

Grattis till till en "hen"! Idioti

• tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:19:16 följande:
    Då får man ju fördelar både av att använda  ordet hen och att könsbestämma på samma gång. Jag vill vara öppen för användadet av ordet hen och minska konflikterna mellan hon/han-användare och hen-användare. Så tänker jag :)
    Sluta tänk så för du har missuppfattat ordets betydelse och de som lämnar sitt barn på förskolan och säger att man ska kalla barnet "hen" är fullständigt korkade!
    Är du korkad?
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:21:39 följande:
    Du hatar verkligen ordet hen? Då kanske henno och henna är något för dig?
    Tvärtom. Jag använder gärna ordet "hen" när det passar. T ex i en längre text där man talar om personer vars kön är okänt, i föreläsningar eller uppsatser etc. Men att lämna sin lilla son eller dotter på förskolan och säga att detta är "hen" är ju så korkat så man baxnar. IQ fiskmås.
  • tobbe01
    Natulcien skrev 2014-08-14 15:27:23 följande:
    Men då har du inte förstått innebörden av ordet 'hen'.
    Själva poängen med det ordet är ju att det är ett bra ord om man inte känner till könet. Istället för att kalla någon av okänt kön för 'den' t.ex. vilket inte är så trevligt.
    Om du vill använda 'hen' så gör det. Det är ett bra ord, om man använder det rätt. Men 'henno' och 'henna' fyller ju ingen funktion alls.
    TACK
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:34:59 följande:
    Ja, men det finns två innebörder av ordet hen. Den ena är det ni menar - och används när man inte vet könet - medan den andra innebörden är att en person varken vill vara en pojke eller flicka. Jag tänker att om mina barn senare i livet kommer på att de inte är män eller kvinnor så är det enklare att gå från henna eller henno till hen, dvs omställningen blir inte lika jobbig och hård. Samtidigt stöttar jag hbtq-rörelsen genom att erkänna ordet hens viktiga betydelse, men kan på samma gång könsbestämma mina barn. Win-win-situation!
    Kanske du ska tänka på dina barn i första hand och vad som är bäst för dem? Jag tror inte du har några barn förresten utan du trollar.
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:50:16 följande:
    Det kan du ha rätt i, men det är nog lättare om de vet att de har stödet hemifrån tänker jag. Sedan att det skulle vara förvirrat och fånigt håller jag inte med om helt enkelt. Jag säger det bara själv, och vill andra säga hon och han eller någonting annat så får de det, så hur förvirrat kan det vara? Jag tycker att det känns rimligt och bra.
  • tobbe01
    sharatec skrev 2014-08-14 16:01:09 följande:
    Inte första gången någon som avskyr ordet "hen" försöker trolla om saken. Fortfarande tröttsamt, dock.
Svar på tråden Genusproblem i dotterns förskola