• Sussie31

Genusproblem i dotterns förskola

Mitt yngsta barn går på en jättebra förskola i vilken det på senare tid börjat pratas om genus och kön och sådana saker. Detta efter att det började ett barn som föräldrarna kallar hen, och de vill även att personalen och barnen skall kalla hen för hen. Det tycker att tanken är god, men när andra människor börjar diktera över hur jag skall uttala mig känns det lite väl radikalt. Jag menar inte att jag inte vill kalla deras barn för hen, men de lägger sig även i vad jag kallar mina. Saken är den att jag det senaste året varvat mellan han och henno när det kommer till min son, och mellan hon och henna när det kommer till min dotter. Det här jag tyckt varit en bra kompromiss när man både vill använda ordet hen och könsbestämma sina barn. Jag tycker inte att vi skall bråka så mycket när det kommer till sådana här saker och därför blir jag uppgiven när de blir så arga för att jag gör på mitt sätt. Jag vet inte hur jag skall lösa den här konflikten? Skall jag bara ge efter och säga han och hon eller kanske hen? Jag är inte beredd att ge upp mina egna tankar bara för någon annan vill det.

• Svar på tråden Genusproblem i dotterns förskola
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 14:59:12 följande:

Mitt yngsta barn går på en jättebra förskola i vilken det på senare tid börjat pratas om genus och kön och sådana saker. Detta efter att det började ett barn som föräldrarna kallar hen, och de vill även att personalen och barnen skall kalla hen för hen. Det tycker att tanken är god, men när andra människor börjar diktera över hur jag skall uttala mig känns det lite väl radikalt. Jag menar inte att jag inte vill kalla deras barn för hen, men de lägger sig även i vad jag kallar mina. Saken är den att jag det senaste året varvat mellan han och henno när det kommer till min son, och mellan hon och henna när det kommer till min dotter. Det här jag tyckt varit en bra kompromiss när man både vill använda ordet hen och könsbestämma sina barn. Jag tycker inte att vi skall bråka så mycket när det kommer till sådana här saker och därför blir jag uppgiven när de blir så arga för att jag gör på mitt sätt. Jag vet inte hur jag skall lösa den här konflikten? Skall jag bara ge efter och säga han och hon eller kanske hen? Jag är inte beredd att ge upp mina egna tankar bara för någon annan vill det.

Fattar inte varför man vill att ens barn ska kallas "hen" på förskolan! Man använder väl tilltalsnamnet för annars är man ju dum som ett hörnskåp?
  • Sussie31
    tobbe01 skrev 2014-08-14 15:04:09 följande:
    Fattar inte varför man vill att ens barn ska kallas "hen" på förskolan! Man använder väl tilltalsnamnet för annars är man ju dum som ett hörnskåp?
    Ja, för det mesta säger jag såklart Hugo och Selma. Men tänk så här: om jag skall förklara ett av "Eriks" beteenden så säger jag ju "Erik gjorde så för att _han_ var hungrig" snarare än "Erik gjorde så för att Erik var hungrig". Så det är inte tilltalsnamnet som ersätts av hen eller henno, utan han. Det kan finnas en poäng med det.
  • Sussie31
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:11:26 följande:
    Ja, för det mesta säger jag såklart Hugo och Selma. Men tänk så här: om jag skall förklara ett av "Eriks" beteenden så säger jag ju "Erik gjorde så för att _han_ var hungrig" snarare än "Erik gjorde så för att Erik var hungrig". Så det är inte tilltalsnamnet som ersätts av hen eller henno, utan han. Det kan finnas en poäng med det.
    Samtidigt tycker jag att det kan finnas en poäng med att könsbestämma barn, så att man vet vilket kön de har. Därav orden henno och henna.
  • Natulcien
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:13:48 följande:
    Samtidigt tycker jag att det kan finnas en poäng med att könsbestämma barn, så att man vet vilket kön de har. Därav orden henno och henna.
    Men om man vill könsbestämma så finns ju redan 'han' och 'hon'? Vad skulle henno och henna fylla för funktion, menar du?
  • Ogago
    Sussie31 skrev 2014-08-14 14:59:12 följande:

Jag förstår inte vad "hen" har att göra med genus?

Hen används väl när könet är ointressant eller okänt? Hugo och Selma är ju en kille och en tjej. Har genus att man vill radera könstillhörigheten? Nej, knappast.

Tillåt inte att man experimenterar på dina barn. Bara vägra.
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:11:26 följande:
    Ingen poäng alls utan bara korkat.
  • Sussie31
    Natulcien skrev 2014-08-14 15:15:19 följande:
    Men om man vill könsbestämma så finns ju redan 'han' och 'hon'? Vad skulle henno och henna fylla för funktion, menar du?
    Då får man ju fördelar både av att använda  ordet hen och att könsbestämma på samma gång. Jag vill vara öppen för användadet av ordet hen och minska konflikterna mellan hon/han-användare och hen-användare. Så tänker jag :)
  • tobbe01

Grattis till till en "hen"! Idioti

• tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:19:16 följande:
    Då får man ju fördelar både av att använda  ordet hen och att könsbestämma på samma gång. Jag vill vara öppen för användadet av ordet hen och minska konflikterna mellan hon/han-användare och hen-användare. Så tänker jag :)
    Sluta tänk så för du har missuppfattat ordets betydelse och de som lämnar sitt barn på förskolan och säger att man ska kalla barnet "hen" är fullständigt korkade!
    Är du korkad?
  • mammalovis

Hen är för mig ett könsneutralt ord när man inte vet om det är en manlig eller kvinnlig individ det handlar om, inte ett tilltal om/till en individ. I fallet med att barnets föräldrar bestämt att deras barn är en hen, tycker jag det blir helt galet, åtminstone om de bestämmer över alla andras barn. För mig har ett barn antingen snopp eller snippa, utom i några få specialfall möjligen. Men visst finns det barn som är svåra att se vad de är som när små pojkar har hästsvans, men då pratar jag hellre om barnet i t ex den röda tröjan än hen som skulle kunna vara vilken som. Jag antar att barnet döpts till Kim eller något annat dubbelkönigt namn.

Till vilket omklädningsrum går en hen eller ska vi ka damernas, herrarnas och hens?

Redan 3-åringar börjar inse att det är skillnad på pojkar och flickor. Länge har min dotter sagt att pojkar har kalsonger och flickor har trosor. Nu vid drygt 3,5 år sa hon senast idag att pojkar har snopp, kalsonger och byxor och flickor har snippa, trosor, byxor och klänningar. Ska alla barn bli hen får vi ta bort alla underkläder, kläder, skor mm som indikerar olika kön. Men visst vill hen i ts blanda kalsonger och trosor bara för att behålla könlösheten så visst. Om en pojke kommer i klänning till förskolan så är det helt okej med. En hen skulle väl i så fall mer beskriva en person som har det ena könsorganet, men vill tillhöra det andra könet ...

Annars har väl genusdebatten mer handlat om att ge pojkar och flickor samma möjligheter och talutrymme. Men visst påstår barnen ibland att bara pojkar kan bygga med lego mm och det är ju galet.

Svar på tråden Genusproblem i dotterns förskola