Inlägg från: 4loveandlemons |Visa alla inlägg
  • 4loveandlemons

Rädd för graviditet pga ätstörning

Jag har haft anorexi i perioder i mitt liv och är nu halvvägs in i min första graviditet. För att undvika att "falla dit" igen har jag ingen våg hemma och väger mig baklänges hos barnmorskan så bara hon ser vad jag väger. Jag är så pass frisk nu att jag klarar att sätta barnet främst och inte mina anorexitankar. Svälter jag mig själv så svälter jag ju även mitt barn. Jag gissar att det kommer vara tuffast efter förlossningen, men samtidigt vill jag amma och då gäller ju samma sak med maten, dvs att jag även äter för mitt barn.

Jag tror absolut att man kan bli gravid även när man har ätstörningar i bagaget, men det kan nog vara tufft. Det finns ju hjälp att få som stöd undertiden och så tänker jag att det är bra om man är hyfsat kvitt sin ätstörning under en längre period innan man blir gravid om det är möjligt. :)

• 4loveandlemons
    Anonym (mor) skrev 2014-08-14 14:59:55 följande:

Jag har haft ätstörningar hela livet och varit mager som en skrika MEN jag förlorade aldrig min mens. När jag var 31 så vaknade barnlängtan och jag blev gravid på tre månader. När jag var 37 ville jag ha ett barn till och blev gravid MÅNAD ETT!!! Jag tror att fasta och lågkalorikost befrämjar fertiliteten.

Jag hade också mens när jag var sjuk, men inte ägglossning. För oss tog det 2 1/2 år (då var jag frisk) och då fick vi hjälp med IVF, så jag tror inte riktigt på din teori...
  • 4loveandlemons
    JFrost skrev 2014-08-15 11:22:08 följande:

Jag hade inte mens under drygt ett halvår, kanske 7 månader. Kan detta ha påverkat min chans till att bli med barn?

Antagligen påverkar det inte dina chanser. De flesta blir fertila igen när de är friska.

Kul att du tränar. Jag har haft en jobbig graviditet hittills och har precis nu kunnat ta kortare promenader igen. Mina muskler är helt borta, men det vägs upp av en sprattlande skrutt i magen. <3

Återigen så är mitt tips att slänga vågen. Lev och må bra och njut av att ha en välfungerande kropp. Hoppas att du fortsätter att må bra och att du kan lämna skit-sjukdomen bakom dig. Och lycka till i framtiden med en eventuell graviditet!
Svar på tråden Rädd för graviditet pga ätstörning