Rädd för graviditet pga ätstörning
Hej allihop!
Jag är en tjej på snart 20 som har ett väldigt stabilt förhållande med min sambo. Vi har varit tillsammans i drygt 2 år men känt varandra väl i närmre 4.
Så småningom -- nu tänker jag 5-6 år framåt -- vill jag jättegärna ha familj med den här underbara killen (vi skojar ganska ofta om en liten knott, villa hus osv.)
Jag fick anorexia när jag var 16 men är idag friskförklarad sedan ett och ett havt år tillbaka. Dock har jag fortfarande väldigt svårt med tankar, hur min kropp känns/ser ut och så vidare.
Jag är så sjukt rädd över barn och graviditet. Jag vill hur gärna som helst ha ett barn eller två i framtiden, men jag är inte säker på att jag vågar bli gravid. Själva graviditeten och ha kula på magen kan jag ha längtan efter, men att kroppen förändras så mycket under och efter en graviditet vet jag inte om jag kommer kunna hantera. Jag är dessutom jätterädd för förlossningen/smärta och att mina tankar ska överföras lite på mina barn under deras uppväxt.
Har funderat på att man kanske ska adoptera i framtiden, men jag vill ju så gärna kunna se min sambos och mina drag i barnet.
Finns det någon mer än jag som har haft ungefär samma tankar?
Hur har det gått för er som har haft anorexia och fått barn?