får ni alltid ögonkontakt med eran 5 månaders?
Får ni alltid ögonkontakt med fem månaders bebis? Alltså varje gång ni tittar på den? Och tittar bebis alltid upp om det ex kommer in en ny människa i rummet säger hej?
Får ni alltid ögonkontakt med fem månaders bebis? Alltså varje gång ni tittar på den? Och tittar bebis alltid upp om det ex kommer in en ny människa i rummet säger hej?
Min tjej är fem månader och vi har mkt ögonkontakt. När vi pratar med varandra och när hon kollar av läget med nya människor m.m. Hon tar också ögonkontakt med andra. Och kollar mot de som pratar.
Verkar hon höra bra?
Jag får längre kontakt i vagnen och på golvet. Alltså en bit ifrån. Aldrig kontakt eller mycket kort kontakt på nära håll.
Tittar ibland på nya människor. Ibland inte
Har fått bra ögonkontakt med min lilla sen hon var ca 2 veckor. Nu är hon 6 mån och känns väldigt 'med ' i alla lägen men visst är annat än jag mer spännande, ofta.
Egentligen vet jag inte vad jag menar riktigt.
Söker jag hens blick får jag den ju nästan alltid. Men ibland mycket kort. Är det de ni menar med att alltid få kontakt?
När jag tänker efter så kanske det inte är konstigt att inte få kontakt om hen tittar åt nått annat håll. För hen tittar ju inte mot mig hela tiden och 'väntar' på mig. Som sign lyder är jag förvirrad i detta.
Hör bra tror vi. Men känner mig fundersam om det kan vara problem med synen?
Eller autismaktigt.
Enl bvc absolut normal på alla utv plan.men de tyckte hen var kort i ögonkontakt
Att det ibland är kort kontakt är i sig inget problem men det beror väl kanske lite på varför. Att inte vilja ha ögonkontakt är inte samma sak som att ibland vara distraherad av en färgglad rolig leksak eller, som ofta i vårt fall, en jätterolig storasyster. De upptäcker ju världen bl.a. se sig om och tittar inte på mamma/pappa varje vaken stund.
Du skriver att ögonkontakten ibland är kort, betyder det att ni även har stunder med lång ögonkontakt och kommunikation?
Kan få stunder med längre kontakt om jag ex lägger henne på sängen framför mig och pratar eller sjunger. Hon pratar sällan tillbaks men kan le mot mig då. I övrigt kollar hon på mig kanske tre fyra sekunder, sen bort. Jag upplever aldrig att hon söker mig
En annan sak jag tänkte på nu är att när vi kommer till ett nytt ställe är omgivningen oftast mer intressant än folket där. Hon tycks suga in varje mm av rummet, men ofta bryr hon sig inte nämnvärt om att kolla in människorna
En annan sak jag tänkte på nu är att när vi kommer till ett nytt ställe är omgivningen oftast mer intressant än folket där. Hon tycks suga in varje mm av rummet, men ofta bryr hon sig inte nämnvärt om att kolla in människorna
Sa BVC något annat än att hon var kort i ögonkontakt? Jag tycker du ska prata med dem och berätta att du blivit orolig pga av detta och fråga hur de tolkar det.
Dom sa bara att hon var kort i kontakt och ville att jag skulle boosta henne med uppmärksamhet några veckor och se utvecklingen. Men dels har hon alltid fått full uppmärksamhet så jag tror inte det blir nån skillnad. Och sen är jag ju nu så orolig att jag mest letar fel när jag är med henne
Jag förstår oron. Tyvärr är det kanske inte så mycket att göra i detta läge mer än att avvakta och fortsätta försöka. Jag hoppas det går bra för er!
TS! Hur gick det för er?