Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
Precis samma här.
Får jag fråga om ditt barn går på en Montessori förskola?
För det låter precis som att det är på samma förskola.
Började att skola in min tvååring i tisdags, och haft en dålig magkänsla ända sedan dess.
Det är just nu fyra barn, och tre personal, varav mitt barn och ett annat håller på att skolas in, den pojken är ett år, så därför jag undrar om det är samma.
De har knappt sagt hej till de nya barnen. De menar på att de bara ska finnas i bakgrunden och att barnen själva ska ta kontakt.
De sitter längst bort i ett rum och dricker kaffe vid ett bord, hela tiden, och pratar med varandra, verkar inte bry sig ett dugg om barnen.
De engagerar sig inte överhuvudtaget. Trodde att personalen skulle göra det vid inskolningar.
Mitt barn är blygt av sig och går därför varje morgon längst bort i lekrummet och sätter sig och leker, och jag är helt hundra på att han aldrig självmant kommer att gå fram till personalen, utan det kommer isåfall att ta månader med inskolningen.
I vanliga fall, när han träffar en främling, och främlingen engagerar sig och försöker att ta kontakt med honom, släpper blygheten efter ca en timme, och då är han inte alls blyg längre... så en inskolning som hade behövt ta e vecka högst kommer att ta månader, om det fortsätter såhär.
De har alltså knappt sagt ett ord till honom eller det andra barnet som håller på att skolas in, sitter och fikar och dricker kaffe större delen av tiden, suckar djupt när något av barnen behöver hjälp med något osv.
Var en liten där igår, som inte kunde äta själv, var väl nyss fyllda ett år, och hon kunde knappt hålla skeden, och fick inte i sig en matbit, så jag hjäpte henne att äta, då jag och mitt barn satt just brevid, då sade personalen, som satt i ett annat bord förövrigt, långt från barnen "här hjälper vi inte barnen att äta. Utan de får äta själva så de lär sig" och tittade surt på mig... blev lite paff.
Verkar helknäppt. Ska imorgon ta upp detta med dem och om det inte blir någon ändring tänker jag ringa förskolechefen samt byta förskola. Aldrig att jag lämnar mitt barn där om det här fortsätter. Aldrig sett på maken på mer oengagerad personal, och jag har jobbat på flera förskolor.
Aldrig ens varit med om någon sådan här "inskolning", men de verkar vara genomtänkt från deras sida, då de satt igår och förklarade att deras pedagogik går till såhär, att de inte ska engagera sig känslomässigt, och att barnen som inskolas ska själva ta kontakt, innan de gör det? Helskumt..
Klart att man vill att barnen ska äta själva och jag undviker i det längsta att mata barnen. Fast då måste man ju ändå engagera sig i barnet och försöka få det att vilja äta själv. Sedan brukar jag mata lite i slutet av måltiden om jag tycker att barnet fått i sig för lite.
Både du och ts ska anmäla detta till ansvarig förskolechef och kräva en ändring! Att flytta på barnen löser inte problemet, omplacering av personal kan göra det!