• eekarlsson

"kör sakta, lösa djur" skylt??

Jag letar efter en skylt liknande såna "lekande barn" skyltar fast för djur, katter, istället. Bor på landet och bilarna kör alldeles för fort förbi på vår lilla grusväg, så nu när vi ska ta hem två kattungar vill jag göra dem lite mer uppmärksamma. 

Var kan man få tag i en sådan skylt som inte kostar för mycket? 

• Svar på tråden "kör sakta, lösa djur" skylt??
  • PinkSugar
    volvo142 skrev 2014-08-11 22:22:48 följande:
    man kan spendera tid med sin katt fast de är en utekatt:)
    Men tydligen inte kolla tillräckligt med koll på den så man kan se till att den inte blir överkörd? 
  • eekarlsson

Ja jo, för alla utekatter blir ju överkörda. 

Återgår till ämnet, om någon vet var man kan få tag i en sådan skylt, skriv. Köper nog en "kör sakta, lekande barn" annars eller gör själv. Tack Zafira­h
    det är precis något sånt jag tänkte mig. 

• PinkSugar
    eekarlsson skrev 2014-08-11 22:38:57 följande:

Ja jo, för alla utekatter blir ju överkörda. 

Återgår till ämnet, om någon vet var man kan få tag i en sådan skylt, skriv. Köper nog en "kör sakta, lekande barn" annars eller gör själv. Tack Zafira­h
    det är precis något sånt jag tänkte mig. 

Med tanke på som tidigare nämnts så är medellivslängden för en utekatt bara tre år  så bör du nog ha med det i beräkningarna 
  • nemo1

Tyvärr är det många kattägare som har inställningen att dör den så dör den, då har den åtminstone fått ett år i friheten. Bara att köpa en ny för en hundring, max.

• MiniEgo

Om du bor på landet är det ju super enkelt att göra en egen skylt.
    Jag såg skit coola katt skyltar i ett område, de hade skärt ut katt siluetter i plywood och ställt vid vägkanten, färgade i olika färger, svarta, orange och gråa, de hade glänsande ögon, det va ut klippta reflexer som ögon, då körde man försiktigt för man va inte säker om de är levande eller inte. :) Jag ska göra några såna själv med.

ang döden så har flera av mina katter dött ute på landsvägen, de flesta har då försvunnit eller dött innan sin 2 årsdag, om de klarar sig förbi sin 2-årsdag då klarar de sig resten av livet med. Det är min tumregel.

• DenLille
    PinkSugar skrev 2014-08-11 22:08:48 följande:
    Skulle det vara okej om grannen släppte lös sina hästar vind för våg med motiveringen att de är vana att gå utomhus? 
    Hahaha, dagens roligaste
  • DenLille

Sätt upp en skylt och låt dom vara ute. Katter ska verkligen INTE hållas inne eller på någon "rastgård", som någon nämnde. Bra val att ha dom ute!

• eekarlsson
    MiniEgo skrev 2014-08-12 02:24:06 följande:

Jag såg skit coola katt skyltar i ett område, de hade skärt ut katt siluetter i plywood och ställt vid vägkanten, färgade i olika färger, svarta, orange och gråa, de hade glänsande ögon, det va ut klippta reflexer som ögon, då körde man försiktigt för man va inte säker om de är levande eller inte. :) Jag ska göra några såna själv med.

ang döden så har flera av mina katter dött ute på landsvägen, de flesta har då försvunnit eller dött innan sin 2 årsdag, om de klarar sig förbi sin 2-årsdag då klarar de sig resten av livet med. Det är min tumregel.

Vilken bra ide! Det ska jag nog försöka mig på, tack!
  • MxMeNow
    MiniEgo skrev 2014-08-12 02:24:06 följande:

Vi har gjort så, och det blir snyggt och fungerar bra. Här kör väldigt få fortare än 20 km/h och de som gör det skiter både i barn och skyltar!

Vår katt är 15 år, väldigt älskad och perfekt för vår familj. Han kommer in för att äta eller om det regnar/är för kallt, annars är han ute dag som natt. När vi är ute är han med oss ute, samma om vi tar en promenad, han tycker inte om att vara inne helt enkelt. Ute jagar han möss och fåglar, ligger och slappar i solen eller bara strosar omkring. Han har det ultimata kattlivet!
  • tobbe01

Vi som har innekatter......finns det acceptans för oss månne? Vår katt är inte ensam annat än enstaka timmar och hon verkar må jättebra. Äter, leker, går på lådan och sover. Hon har ett revir på 78kvm och dessutom en rätt stor balkong att gå ut på. Vi öppnar garderobsdörrar etc för att hon ska få gå in och undersöka.
    Ursäkta...............................

• Litet My

Skulle inte släppt ut dem om jag bodde vid en bilväg då jag är rädd om mina katter.I övrigt hoppas jag du väntar tills de åtminstone är kastrerade med att släppa ut dem om de nu måste ut

• Madmoiselle
    PinkSugar skrev 2014-08-11 22:15:15 följande:

Tvärtom. 

Varför skaffar folk djur (läs katter) om man ändå inte vill spendera tid med dom? Och ännu värre hellre ser dom överkörda än att ha koll på dom?

Fast de flesta katter som är ute är också inne och då de är inne spenderar man tid med dem. Visst finns risken att katten blir överkörd, risken finns att du blir överkörd oxkså, betyder det att du ska vara inne hela livet?
  • pereve01

Hej!
    Jag känner en peson som tillverkar skyltar. Han har sitt företag i Huddinge och heter Ted Fischer. Du kan hitta hans företag på Eniro.

Med vänlig hälsning Pernilla

• Icewolf

Med så mycket sjuka saker som har hänt de senaste tiden (killen som skar upp katters magar m.m.), så förstår jag verkligen inte hur man kan ha sina katter utomhus utan uppsikt.

• BikerBruttan

Vi bor i ett hus mitt i skogen. På grusvägen utanför oss dundrar det ibland förbi svampplockare och annat folk. Killen blev så förbannad på dessa idioter, så en dag då en kom farande, så slängde han ut ett stort järnrör på marken. När bilen sedan kom tillbaka från andra hållet, efter nån timma, så small det till i hela bilen. Bilen stannade 30 meter fram, stod stilla i några sekunder och ser då förmodligen min kille i backspegeln - och då gasar han iväg. Med ett trasigt underrede som hängde och skramlade.

Svar på tråden "kör sakta, lösa djur" skylt??