Inlägg från: PinkSugar |Visa alla inlägg
  • PinkSugar

"kör sakta, lösa djur" skylt??

volvo142 skrev 2014-08-11 20:27:02 följande:
    fast katter är gjorda för att vara ute det är det naturliga!
    Det är alla djur och ändå får de flesta tamdjur nöja sig med hagar/koppel. Varför skulle katten vara undantaget?
  • PinkSugar
    eekarlsson skrev 2014-08-11 22:02:36 följande:

Oj vad mycket kommentarer det kom! Nu är det så att vi har redan en katt, som har bott hos oss sen hon var kattunge. Det var 16 år sen. Dessa kattungar vi ska köpa är från en gård på landet. De har fått gå ut och in som de vill och springa fritt, även där har de en väg förbi. Jag skulle aldrig kunna köpa hem en kattunge för att ha den som innekatt, inte när jag bor i ett öppet landskap där katten kan få springa som den vill.

Det är klart jag är rädd om dem men jag kan inte ha dem inne för att jag är rädd att det finns en chans att de blir påkörda. Den chansen finns alltid, oavsett var du bor. Även jag känner att det skulle vara onaturligt för katterna att vara inne. Det är inte samma sak om man bor i stan och katten är uppväxt med det, som det är att bo på landet och att katten är uppväxt där. Personligen känner jag att katter ska kunna få vara ute, gå på en gräsmatta.

Det skulle heller inte funka med den äldre kattdam vi redan har. 

Anledningen till att jag frågade var helt enkelt för att jag ville fånga förarnas uppmärksamhet, så att de vet att det faktiskt finns katter på gården. Jag vet riskerna med att ha katter lösa vid en väg men det finns risker med allt. 

Skulle det vara okej om grannen släppte lös sina hästar vind för våg med motiveringen att de är vana att gå utomhus? 
  • PinkSugar
    volvo142 skrev 2014-08-11 22:13:28 följande:
    ojoj det är var nog dagens sämsta argument!
    Tvärtom. 

Varför skaffar folk djur (läs katter) om man ändå inte vill spendera tid med dom? Och ännu värre hellre ser dom överkörda än att ha koll på dom?
  • PinkSugar
    eekarlsson skrev 2014-08-11 22:16:01 följande:
    Det är ju dock lite skillnad på katter och hästar.
    Ja, folk brukar vara mer rädda om sina hästar och är måna om att de har det bra. Sedan brukar de ha vett nog att se till hästarna regelbundet samt ser till att hästarna inte springer inne och förstör grannens tomt. 

Sluta vara så jävla lat nu och ha koll på dina katter istället. Nej, du ska inte sätta upp en skylt, du som djurägare är skyldig att ha koll på dina djur. 
  • PinkSugar
    eekarlsson skrev 2014-08-11 22:19:06 följande:
    Vadå inte spendera tid med dom? så för att jag väljer att låta katterna välja om de vill vara ute eller inne över natten så vill inte jag vara med dom? Eller att jag väljer att ha dem ute för att jag inte orkar ha koll på dom? Sämsta jag hört. Jag låter katterna vara ute, VÄLJA, om de vill vara ute eller inne för att jag tycker de har rätten att FÅ VARA UTE när jag nu kan. Den katten vi har har vi haft i 16 år och hon mår jättebra av att vara ute och inne. Ibland sover hon ute om nätterna, ibland i min säng. 
    Ja, eftersom du tydligen låter dom springa vind för våg på bilvägar än att ha dom inne i huset. Ett djur är ett djur, oavsett vad djuret vill så är du som djurägare skyldig att djuret är säkert och har det bra. Om katten blivit sjuk och inte velat åka in till veterinären, hade du låtit det ligga hemma och självdö då för att katten "inte vill"?

Vill du ha katterna ute, bygg en inhägnad eller ta ut dom i koppel precis som andra djurägare får göra. 
  • PinkSugar
    volvo142 skrev 2014-08-11 22:22:48 följande:
    man kan spendera tid med sin katt fast de är en utekatt:)
    Men tydligen inte kolla tillräckligt med koll på den så man kan se till att den inte blir överkörd? 
  • PinkSugar
    eekarlsson skrev 2014-08-11 22:38:57 följande:

Ja jo, för alla utekatter blir ju överkörda. 

Återgår till ämnet, om någon vet var man kan få tag i en sådan skylt, skriv. Köper nog en "kör sakta, lekande barn" annars eller gör själv. Tack Zafira­h
    det är precis något sånt jag tänkte mig. 

Med tanke på som tidigare nämnts så är medellivslängden för en utekatt bara tre år  så bör du nog ha med det i beräkningarna 
Svar på tråden "kör sakta, lösa djur" skylt??