Inlägg från: Nr 3 på G |Visa alla inlägg
  • Nr 3 på G

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Vad konstigt!! har skrivit flera inlägg dom senaste dagarna men dom finns inte ????
    Jaja mysko men så får det vara .

Här börjar äntligen träningsvärken efter ridningen i torsdags att mildras lite grann samtidigt som illamående, trötthet och humörsvängningarna ökar i veckan ska jag ringa min BM och boka tid så jag hinner få tid för VUL och blodprov till KUB-testet fast jag väntar nog till onsdag för mina föräldrar är på besök och åker hem på tisdag, vill ju inte att dom ska veta redan 

• Nr 3 på G
    Jamtlandstaus skrev 2014-11-09 19:50:22 följande:

Jag har fått svar från Göteborg och Unilab som är dom jag kontaktat. Man kan antingen åka till dom och ta provet (NIPT) eller skicka efter ett provtagningskit å låta någon annan ta provet så skickar man sedan provet enligt instruktioner. Med provtagningskit (inkl frakt) kostar det ca7500kr o vid besök där ca7000kr. BB Stockholm har jag inte hört pip ifrån men om jag förstår rätt så är dom samarbetspartner till Unilab i Gbg.

Jag har dock börjat vackla i beslutet med detta prov. Det verkar även detta vara ett sannolikhetstest om än med högre träffsäkerhet och jag oroar mig för att stå där med en högre riskfaktor o kanske innan gjort en KUB med tvivelaktiga siffror men så att jag inte beviljas ett FVP.

Och FVP vill jag egentligen inte göra då det är så sent i graviditeten och innebär en olidlig väntan och oro och förmodligen oxå har jag känt rörelser innan dess...

Lutar nu mot att göra MKP på egen bekostnad, har äntligen hittat en klinik som gör detta privat och hoppa över NIPT.

Jobbigt att inte bo i storstad ibland då teknik o kompetens inte är lika lätta att hitta på nära håll. Skulle vara skönt med någon kunnig att diskutera med. Min BM är ganska mossig, hon är f.ö. samma barnmorska som jag hade med såväl -97:an som -12:an. Känns inte som om mycket hänt där...

Tycker att det är alldeles för mycket pengar :( här gör dom inte MKP utan bara FVP fattar inte varför när det är samma risk men kan göras betydligt tidigare, måste ju vara bättre för alla desto tidigare man får svar :/ så om jag vill göra MKP så måste jag ändå betala själv och leta upp nånstans som dom gör det, har inte kollat vad det kostar men inga 7000 hoppas jag
  • Nr 3 på G
    Nellan02 skrev 2014-11-09 22:41:32 följande:
    Hur går ett kub test till? En liten undran.
    Du gör först ett tidsbestämmande VUL, sen får du ta ett blodprov kommer inte ihåg i vilken vecka men lite tidigare än du sen åker in och gör ditt "NUPP-test (ul i v14-15 trorjag där man mäter nackuppklarningsspalten) sen räknar man samma uppgifterna och får fram en siffra för sannolikheten om barnet har bla Downs
  • Nr 3 på G
    Nellan02 skrev 2014-11-10 22:41:20 följande:
    Okej å vad är vul å nupp test ,Jag känner inte igen dessa
    Känner mej dum men frågar man inte får man heller
    Inte veta :) tack nr3 på g att svarar.
    VUL är vaginalt ultrljud, NUPP är ett vanligt ultraljud då dom mäter en vätskespalt i nacken på fostret som vid en viss tid ska ha en viss storlek, avviker mängden vätska från det normala kan det vara ett tecken på bla Downs
  • Nr 3 på G

Förstår inte varför dom flesta sjukhus erbjuder FVP men inte MKP?
    Riskfaktorn för missfall är densamma vad jag kan hitta (ca 1/100) men MKP gör du redan i v 11 och FVP ska du helst göra i v 14-15, sen tar det ytterligare någon vecka innan man får svar oavsett vilket prov man gör och  dom veckorna tycker iaf jag gör stor skillnad om man måste göra en abort.
    Oftast så har man kanske inte känt bebisen om man är i v 13-14 som du hinner komma till med MKP men om du är i v 17-18 så har iaf jag känt sparkar i alla mina graviditeter me samtidigt så har vi inte råd/lust att själv betala kanske 4-5000 för ett prov som vi kan få samma resultat gratis fast ett par veckor senare :(
    Bara lite tankar och svammel sorry :/

• Nr 3 på G
    DreamBear skrev 2014-11-10 13:58:49 följande:
    Någon här som har tidig ägglossning?

Innan jag fick mitt andra barn hade jag 28-dagars cyklar med ägglossning på dag 12-14. Men nu är det helt upp och ned. Förra cykeln hade jag äl på dag 10 och den här gången på dag 9.

Äggen kan ju inte hinna mogna i tid :(
    Det viktigaste är ju att man har tillräckligt lång tid från ÄL till mensen kommer igen, (den sk lutealfasen) den ska ju helst vara 14 dagar eller mer.
    Jag har alltid haft ÄL på dag 9-11 och en cykel på ca 26 dagar och har ju lyckats med 3 barn och (och 9 graviditeter)  
  • Nr 3 på G

Ingefära och koffeinfritt kaffe inhandlat :)
    Men så här ömma tror jag aldrig mina bröst har varit, gör ont konstant och skulle nästan kunna skrika när någon rör vid dom (vilket händer allt som oftast med 3 barn),mår lite vagt illa konstant (därav ingefäran) och "mensvärk" hela tiden, känns som att jag redan har en ganska stor hård kula i magen (går in i v 7 idag).
    Hoppas att mina symtom den här gången som är mycket starkare än vad jag nånsin har haft tyder på en frisk och stark bebis som vill stanna hos oss :)
    Missade BM´s telefontid idag, ligger precis när alla barnen ska fixas iordning och köras till föris :( så får försöka komma ihåg det imorgon

• Nr 3 på G

Meeen HALLÅÅÅÅ var är ni allihopa är ju hur dött som helst i tråden just nu :( saknar surret som brukar vara här <3

• Nr 3 på G

Vad jobbigt för er azalea1 verkar vara en osympatisk och negativ läkare ni har träffat :( Är ju en del som blir hjälpta av rosenrot och munkpeppar  för kvinnan och zinktillskott för mannen, kan ju vara värt ett försök :)

Jag har gått in i v 7 nu och har mer symtom nu än någon av mina graviditeter så hoppas på det bästa, har fortfarande inte lyckats få tag i BM för inskrivning och tid till VUL

Jisses vad jag har ont i ljumsken, var och red ikväll och det var så nära att jag blev avkastad men lyckades knipa mig fast men sträckte mig rejält så det här kommer jag nog ha nytta av ett tag :(

Tröttheten har slagit till med full kraft nu, somnade på soffan i förmiddags när jag lämnat gulliganerna på föris och sov i 2 timmar och nu ska jag alldeles strax knoppa in :)

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)