• Kimsan82

Utredning Hösten 2014, följas åt?

Hej

Jaha så har kallelsen till RMC kommit.. 2 september är  det dags..
    Under sommaren har vi båda lämnat prover men nu känns det helt plötsligt så verkligt!! Tusen tankar snurrar.
    Vi har försökt ca 1,5 år men kört utan skydd i nästan 2 år

Finns det någon som liksom vi är i startgroparna och vill följas åt genom detta nya och lite skrämmande.

• Svar på tråden Utredning Hösten 2014, följas åt?
  • Decibel84
    nikki06 skrev 2015-01-19 10:47:39 följande:

Nu är jag precis hemkommen från slutsamtalet! Jag känner igen mig i din historia Decibel84. Jag hade inte heller passage igenom ena äggledaren och jag hade äggblåsor, PCO, i äggstockarna. Men enligt läkaren ska inte det här ha så stor anledning till barnlöshet så länge hormonerna är normala och då litar jag på honom. Då mina hormoner och min sambos spermier var felfria så klassas vi som oförklarligt barnlösa. Därför får jag ingen pergobehandling eller dylikt, och eftersom jag är under 25 så får jag inte hjälp med ivf. Mitt uppgivenhet tröstades dock lite med att vi ska få hjälp med insemination med start i mars. Vi får försöka tre ggr för att se om det hjälper. Funkar inte det är det bara att vänta till jag har åldern inne, så jag håller tummarna!

Jag fick inte höra något om PCO
    har du regelbunden mens??
    hormonerna är väl sällan normala vid PCO det är väl det som är själva sjukdommen, eller??
    så du får insemineras när du är under 25 men inte göra IVF?
  • Sassa84

Idag började mensen! Som jag har längtat, har jag väl aldrig gjort annars. :P Så på tisdag ska jag ta första tabletten Letrozole! Jag blev lite nervös faktiskt. :) Så imorgon ska jag ringa till kliniken och boka tid för VUL!

It's on! :D

• Sassa84

Hur går det för alla? För mig går det inte så jättebra, var in på VUL imorse för att se om min första kur med Letrozole hade gjort nån verkan. Det hade den inte. Största äggblåsan var på knappt 6 mm. :( Så nu ska jag äta Primolut, med start i mitten av nästa vecka, för att framkalla mens så jag slipper vänta i 1-2 månader, och vid nästa cykelstart ska jag ta dubbel dos av Letrozole och hoppas på det bästa.

• Emelie92
    Sassa84 skrev 2015-02-06 13:53:01 följande:

Hur går det för alla? För mig går det inte så jättebra, var in på VUL imorse för att se om min första kur med Letrozole hade gjort nån verkan. Det hade den inte. Största äggblåsan var på knappt 6 mm. :( Så nu ska jag äta Primolut, med start i mitten av nästa vecka, för att framkalla mens så jag slipper vänta i 1-2 månader, och vid nästa cykelstart ska jag ta dubbel dos av Letrozole och hoppas på det bästa.

Bättre lycka denna gång :)

För oss går det inte framåt, min mens uteblir nästan helt, har fått en liten blödning efter 3 månader :( och jag får inte tag på Pergotime någonstans :(
  • Sassa84
    Emelie92 skrev 2015-02-06 18:29:12 följande:

Bättre lycka denna gång :)

För oss går det inte framåt, min mens uteblir nästan helt, har fått en liten blödning efter 3 månader :( och jag får inte tag på Pergotime någonstans :(

Vad jobbigt! Du kan inte få Provera eller Primolut så du kan framkalla mensen ist för att vänta så länge? Och går det inte att beställ hem Pergotime på ditt Apotek eller är det helt slut överallt? Isf kanske du ska be om Letrozole?
  • Emelie92
    Sassa84 skrev 2015-02-06 18:40:57 följande:
    Vad jobbigt! Du kan inte få Provera eller Primolut så du kan framkalla mensen ist för att vänta så länge? Och går det inte att beställ hem Pergotime på ditt Apotek eller är det helt slut överallt? Isf kanske du ska be om Letrozole?
    Jag tog primolut förut, men har haft regelbunden mens de två sista åren, men nu verkar det vara dags igen :/ de apotek jag pratat med säger att det kommer ett visst datum, men har skjutit upp det flera gånger :/ men ska höra med ett annat som sa att dom kunde beställa om jag tar betalningen på kredit som tydligen är ett måste :) är letrozole samma som Pergotime? :)
  • Sassa84
    Emelie92 skrev 2015-02-06 19:19:33 följande:

Jag tog primolut förut, men har haft regelbunden mens de två sista åren, men nu verkar det vara dags igen :/ de apotek jag pratat med säger att det kommer ett visst datum, men har skjutit upp det flera gånger :/ men ska höra med ett annat som sa att dom kunde beställa om jag tar betalningen på kredit som tydligen är ett måste :) är letrozole samma som Pergotime? :)

Drygt att det inte finns att få tag på då!

Letrozole är egentligen en medicin som bröstcancerpatienter får, men det har även påvisats att det hjälper att framkalla ÄL. I USA är det verksamma ämnet känt sen länge som infertilitetsbehandling. :) Man kan även äta Letrozole varje cykel medan man vill ha uppehåll ibland med Pergotime.

www.linne.se/letrozol/ - Där kan du läsa lite. :)
  • Blåblomman

Här går det inte heller framåt. Blev inget i januari. och inte har vi fått svar på vår remiss heller.. Nu har det gått sex veckor. Kankse på måndag?!

• Emelie92
    Sassa84 skrev 2015-02-06 19:33:29 följande:
    Drygt att det inte finns att få tag på då!

Letrozole är egentligen en medicin som bröstcancerpatienter får, men det har även påvisats att det hjälper att framkalla ÄL. I USA är det verksamma ämnet känt sen länge som infertilitetsbehandling. :) Man kan även äta Letrozole varje cykel medan man vill ha uppehåll ibland med Pergotime.

www.linne.se/letrozol/ - Där kan du läsa lite. :)
    Okej :) ska kolla det och se hur vi ska göra nu! Tack så mycket och lycka till för er :)
  • nikki06

Jag får inte heller tag på pergo, så frustrerande! Skulle börjat med insemination snart men nu får jag vänta eftersom jag inte kan få tag på pergo grrr. Har precis haft min mens men förhoppningsvis ska det komma nästa vecka så jag kan ta det i mars, annars får man väl ringa läkaren och be om något annat förhoppningsvis. Självklart ska det va slut när vi väl ska börja ;)

Svar på tråden Utredning Hösten 2014, följas åt?