• Anonym (anna)

När vet man att man är alkoholist?

Har både mamma och pappa som varit alkoholister. Jag är ung och jag är kvinna, därför löper jag störst risk för att bli beroende, säger min psykolog?
    Men hur vet man när man är beroende på riktigt? och när kan man kalla sig alkoholist? 
    I vissa perioder vill jag ha vin varje eller varranan kväll, dricka mig full... ibland börjar jag redan på eftermiddagen.
    Men sen kan de gå några månader utan att jag ens är sugen.
    Hmmm är detta ens ngt att oroa sig för?

• Svar på tråden När vet man att man är alkoholist?
  • Anonym (vaksamhet)

En viss vaksamhet låter det som du måste ha.

Mest för du känner ett okontrollerbart sug, som jag förstår det.

Det kan gå snabbt från att ha dessas länge uppehållen, till inte ha några uppehåll alls.

Därför jag förordar vaksamhet.

• Anonym (S)

Absolut en varningsklocka.

• Simon 681

Om du har kylen full med vin och klarar att varje kväll i en månad ta ett glas och aldrig mer än ett glas är du inte alkoholist.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (hm)

Ts jag tycker nog du skall söka hjälp i tid innan det blir till ett riktigt problem. Din konsumtion känns lite väl hög redan nu. Kontakta en vårdcentral.

• Anonym (vet)

Jag förstår din oro. Men frågan är varför dricker du? Vilken tid börjar du dricka och hur mycket dricker du?
    I riskgruppen tillhör många. Alkoholist är man nog då, när ens liv kretsar kring alkohol och man förlorar en del av saker man har i livet. Jobb, familj m.m. Då man måste dricka redan på morgonen och sedan fortsätter dag som natt.

• Anonym (vet ej)

Min far säger sig inte vara alkis, men han dricker så fort han är ensam hemma en längre stund, och då kvittar det om det är lördag kväll eller onsdag förmiddag. Just det där med att vara sugen på att dricka en förmiddag mitt i veckan tycker jag känns helt fel.

• Anonym (anna)
    Anonym (vet) skrev 2014-08-06 20:46:17 följande:

Jag förstår din oro. Men frågan är varför dricker du? Vilken tid börjar du dricka och hur mycket dricker du?
    I riskgruppen tillhör många. Alkoholist är man nog då, när ens liv kretsar kring alkohol och man förlorar en del av saker man har i livet. Jobb, familj m.m. Då man måste dricka redan på morgonen och sedan fortsätter dag som natt.

svarar på dina frågor
    Jag dricker för att för en gångs skull slippa oro och ångest
    brukar börja dricka nångång mellan klockan 17:00 till 21:00 dricker upp nästan 1 liter vin. Vin är favoriten. 

• Anonym (anna)
    Simon 681 skrev 2014-08-06 20:16:39 följande:

Om du har kylen full med vin och klarar att varje kväll i en månad ta ett glas och aldrig mer än ett glas är du inte alkoholist.

Nä så går de aldrig till, kan ha kylen tom och ett systembolag utanför huset utan att känna suget att dricka.
    Men i vissa perioder vill jag dricka nästan varje kväll, bara för de känns bra. Skulle aldrig kunna bara ta ett glas, dricker jag så äre för jag vill bli full
  • Anonym (anna)
    Simon 681 skrev 2014-08-06 20:16:39 följande:

Nä så går de aldrig till, kan ha kylen tom och ett systembolag utanför huset utan att känna suget att dricka.
    Men i vissa perioder vill jag dricka nästan varje kväll, bara för de känns bra. Skulle aldrig kunna bara ta ett glas, dricker jag så äre för jag vill bli full
  • Anonym (hm)

Eftersom du dricker för att döva ångest och oro anser jag att det är hög tid att söka vård, även om du ännu kan kontrollera ditt intag.

• neverpreggo

Låter som att du är en periodare?

Tar du några mediciner för ångesten?

• Anonym (Nykteralkoholist)

När man inte kan dricka en drink utan man dricker tills flaskan är tom.
    När man använder alkoholen som tröst.
    När man dricker ensam.
    När man börjar dricka redan innan lunch.
    När man får konsekvenser av sitt drickande, typ maken sticker, avskedad från arbetet etc.

Svar på tråden När vet man att man är alkoholist?