Inlägg från: Anonym (anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anna)

När vet man att man är alkoholist?

Har både mamma och pappa som varit alkoholister. Jag är ung och jag är kvinna, därför löper jag störst risk för att bli beroende, säger min psykolog?
    Men hur vet man när man är beroende på riktigt? och när kan man kalla sig alkoholist? 
    I vissa perioder vill jag ha vin varje eller varranan kväll, dricka mig full... ibland börjar jag redan på eftermiddagen.
    Men sen kan de gå några månader utan att jag ens är sugen.
    Hmmm är detta ens ngt att oroa sig för?

• Svar på tråden När vet man att man är alkoholist?
  • Anonym (anna)
    Anonym (vet) skrev 2014-08-06 20:46:17 följande:

Jag förstår din oro. Men frågan är varför dricker du? Vilken tid börjar du dricka och hur mycket dricker du?
    I riskgruppen tillhör många. Alkoholist är man nog då, när ens liv kretsar kring alkohol och man förlorar en del av saker man har i livet. Jobb, familj m.m. Då man måste dricka redan på morgonen och sedan fortsätter dag som natt.

svarar på dina frågor
    Jag dricker för att för en gångs skull slippa oro och ångest
    brukar börja dricka nångång mellan klockan 17:00 till 21:00 dricker upp nästan 1 liter vin. Vin är favoriten. 

• Anonym (anna)
    Simon 681 skrev 2014-08-06 20:16:39 följande:

Om du har kylen full med vin och klarar att varje kväll i en månad ta ett glas och aldrig mer än ett glas är du inte alkoholist.

Nä så går de aldrig till, kan ha kylen tom och ett systembolag utanför huset utan att känna suget att dricka.
    Men i vissa perioder vill jag dricka nästan varje kväll, bara för de känns bra. Skulle aldrig kunna bara ta ett glas, dricker jag så äre för jag vill bli full
  • Anonym (anna)
    Simon 681 skrev 2014-08-06 20:16:39 följande:

Om du har kylen full med vin och klarar att varje kväll i en månad ta ett glas och aldrig mer än ett glas är du inte alkoholist.

Nä så går de aldrig till, kan ha kylen tom och ett systembolag utanför huset utan att känna suget att dricka.
    Men i vissa perioder vill jag dricka nästan varje kväll, bara för de känns bra. Skulle aldrig kunna bara ta ett glas, dricker jag så äre för jag vill bli full
Svar på tråden När vet man att man är alkoholist?