Vilken kattras?
Alla katter fäller (utom nakenkatterna). Till och med riktigt korthåriga katter som Cornish Rex fäller, men där ser det mer ut som lite ludd bara.
Vill du ha en katt med halvlång päls som gärna är med nära och kan "prata" ibland så håller jag med om att Somali är en sådan ras. Vill gärna vara med och kan vara ganska så "på", men brukar helt klart vara lugnare än syskonrasen Abessinier. Somali är en korthårig Abessinier.
Även Sibirisk katt tycker jag passar in ganska bra på din beskrivning. Finns så klart stora skillnader mellan de raserna, men eftersom din beskrivning av vad du vill ha inte är så specifik så finns det flera raser att välja på. Kanske även American curl?
Fundera mer exakt runt hur du vill ha temperamentet på katten. Ska den vara aktiv, leka mycket, mittemellan eller kanske rent utav en "prydnadskudde" som mest ligger stilla. Rent generellt sett brukar de slankare kattraserna vara mer aktiva än de kraftigare. Självklart varierar det med individerna, men riktar man in sig på en kattras som verkar passa en så får man oftast en katt nära det man vill ha. Fråga uppfödaren om katten är en typisk katt för sin ras när det gäller hur den är till sättet. Hur är föräldradjuren? Är både hanen och honan katter som gärna ligger länge i knät på ägaren så är chansen större att ungarna blir sådana. Sedan ska man komma ihåg att oavsett ras så är kattungar intensiva och leker mycket. När katten blir lite äldre så ändras det oftast.
Annars om du vill ha en lite mer korthårig katt som jag tycker passar in på din beskrivning så är Europé något som kanske skulle passa. Precis som Sibirisk katt och Somali är den oftast lite mittemellan när det gäller aktivitetsnivån.
Spelar färgen någon roll? Somali är en tickad katt och finns bara i ett fåtal färger, medan de andra raserna jag nämnt finns i många olika färger och mönster.
När det gäller hur vanliga raserna är som jag har nämnt så finns det nog flest uppfödare av Sibirsk katt. En sibirisk katt kan du troligen få tag på inom ett par månader. Därefter Somali, Europé och absolut mest sällsynt är American Curl. Dessa tre raser kan du nog få vänta längre på innan det finns någon uppfödare som har en kattunge till salu.
När det gäller priser på katterna tror jag Sibirisk katt ligger runt 9000-10000 kronor. Somali 6000-7000 kronor, Europé 5000-6000 kronor och American Curl har jag ingen koll på priset alls.