• FlippFlopp02

Vilken kattras?

Hej! Jag  och min familj ska skaffa katt och jag undrar då vilken ras som skulle passa in på oss bäst... Vi vill ha en väldigt gosig och social katt som kan ligga länge i knät. Den får gärna jama och "prata" lite också. Vilken ras tror ni skulle passa? Vill helst ha en med lite längre päls utan att den tappar så mycket... Tack på förhand!! Solig

• Svar på tråden Vilken kattras?
  • Majsan70

Ras är av mindre betydelse. Det är vad NI gör som formar katten samt den personlighet den redan besitter. 

Långhåriga eller semilånghåriga katter fäller alltid mer eller mindre. Är man rädd för katthår kanske man skall tänka om lite för hår blir det alltid.

Själv har jag 6 Birmakatter. Underbart vackra och trevliga. Alla med totalt olika personligheter.

• FlippFlopp02

Självklart är det olika från katt till katt men det finns ju uppfödare som satsar på olika saker... Någon som kan tipsa om en bra uppfödare dom stämmer in på min beskrivning?

• Majsan70
    FlippFlopp02 skrev 2014-08-03 15:03:37 följande:

Självklart är det olika från katt till katt men det finns ju uppfödare som satsar på olika saker... Någon som kan tipsa om en bra uppfödare dom stämmer in på min beskrivning?

Alltså de flesta uppfödare har ju gott lynne på sina katter och avlar på detta. Men individerna blir högst olika i allafall. Man kan aldrig någonsin garantera att ni får en knäkatt. 
    De katter vi föder upp har alla blivit väldigt trevliga individer som är sociala och lekfulla, men ingen av dem vill ligga i knät. 

Men oavsett vilken katt ni köper så är det ni som formar katten. Ju mer tid ni lägger ju mer får ni tillbaka. Jag kan nämna jättemånga uppfödare med bra gener i uppfödningen, men inga garantier att just den katten ni väljer blir tex. knäkatt.
  • EnAnonumius
    Tessa76 skrev 2014-08-04 01:46:13 följande:
    Somalier.
    Innan någon kommer på något s.k "fyndigt"...Flört

Så ja det finnsdet en kattras som hete Somali. (Somalier kallar man dem oftast)...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Iwy

Har ni kollat på katthemmen runtomkring? Vi adopterade två stycken, eftersom att man hälsar på x antal gånger innan man bestämmer sig så får man en ganska god uppfattning om katten.
    Om ni inte vill ha en huskatt, så kolla in perser. (Dock är det en hel del pälsvård) :)

• Namnlös

Alla katter fäller (utom nakenkatterna). Till och med riktigt korthåriga katter som Cornish Rex fäller, men där ser det mer ut som lite ludd bara.

Vill du ha en katt med halvlång päls som gärna är med nära och kan "prata" ibland så håller jag med om att Somali är en sådan ras. Vill gärna vara med och kan vara ganska så "på", men brukar helt klart vara lugnare än syskonrasen Abessinier. Somali är en korthårig Abessinier.

Även Sibirisk katt tycker jag passar in ganska bra på din beskrivning. Finns så klart stora skillnader mellan de raserna, men eftersom din beskrivning av vad du vill ha inte är så specifik så finns det flera raser att välja på. Kanske även American curl?

Fundera mer exakt runt hur du vill ha temperamentet på katten. Ska den vara aktiv, leka mycket, mittemellan eller kanske rent utav en "prydnadskudde" som mest ligger stilla. Rent generellt sett brukar de slankare kattraserna vara mer aktiva än de kraftigare. Självklart varierar det med individerna, men riktar man in sig på en kattras som verkar passa en så får man oftast en katt nära det man vill ha. Fråga uppfödaren om katten är en typisk katt för sin ras när det gäller hur den är till sättet.  Hur är föräldradjuren? Är både hanen och honan katter som gärna ligger länge i knät på ägaren så är chansen större att ungarna blir sådana. Sedan ska man komma ihåg att oavsett ras så är kattungar intensiva och leker mycket. När katten blir lite äldre så ändras det oftast.

Annars om du vill ha en lite mer korthårig katt som jag tycker passar in på din beskrivning så är Europé något som kanske skulle passa. Precis som Sibirisk katt och Somali är den oftast lite mittemellan när det gäller aktivitetsnivån.

Spelar färgen någon roll? Somali är en tickad katt och finns bara i ett fåtal färger, medan de andra raserna jag nämnt finns i många olika färger och mönster.

När det gäller hur vanliga raserna är som jag har nämnt så finns det nog flest uppfödare av Sibirsk katt. En sibirisk katt kan du troligen få tag på inom ett par månader. Därefter Somali, Europé och absolut mest sällsynt är American Curl. Dessa tre raser kan du nog få vänta längre på innan det finns någon uppfödare som har en kattunge till salu.

När det gäller priser på katterna tror jag Sibirisk katt ligger runt 9000-10000 kronor. Somali 6000-7000 kronor, Europé 5000-6000 kronor och American Curl har jag  ingen koll på priset alls.

• UlrikaTillheden

Jag har en Sphynx och det är en katt som ibland föredrar människor än andra djur.
    Det är en fruktansvärt kelig katt och är framavlad just för deras varma temperament. Ligger hos dig länge och kommer och myser under er filt och täcke på natten. Dock krävs det att man är påläst då det behövs vetas rätt mycket om kost och omvårdnad.

Svar på tråden Vilken kattras?