Är du sockerberoende/sockerkänslig?
Är också sockerberoende. Såväl min sambo. Tur är väl det, för vi kämpar mot det tillsammans. Matmissbruk är också med i bilden. De senaste sex veckorna har vi hamnat i en riktig sockerfälla som vi kämpar oss ur. Men efter ett storbråk här om dagen slutade det med att vi tryckte i oss glass och godis som "tröst".
Det är fan inte lätt alltså och imorgon börjar vi båda jobba. I mitt fall innebär det en hel massa frestelser (jobbar på förskola). Det serveras måltider ett flertal gånger per dag, vilket innebär att jag måste säga nej väldigt många gånger.
Nu har vi bestämt oss för att vara sjukt konsekventa i alla fall! Säga nej till allt! Anna Hallén skriver nämligen i en av sina böcker att det är mycket lättare att hantera sitt sockerberoende om man konsekvent alltid säger nej till vissa saker. Vi märkte att så fort vi började tumma på reglerna så slutade det med att vi föll tillbaka i sockerträsket. Snabbt som attan går det!
Så nu blir det blankt och konsekvent nej framöver så att man kan få komma ur detta helvete så småningom.