• Anonym (acc)

Samarbete?

Å jag lider med dig TS, det där är en svår situtation!

Jag har inga direkta lösningar åt dig (förstås) men funderar på om du kanske kan prata med exet och föreslå att i fortsättningen när det inte passar 12-åringen att komma som planerat så vill du veta det lite i förväg och så BYTER ni dagar istället för att hon bara inte kommer?

Ex den här gången kunde hon (12-åringen eller exet) ha hört av sig på morgonen samma dag ni skulle byta och sagt att 12-åringen ville vara kvar hos mamma och vila och då bytt så att hon kom till dig på tisdag istället?

Samma sak om den där resan dyker upp. Självklart ska 12-åringen och mamman åka på en resa, roligt för dem! Det går jättebra att 12-åringen kommer till dig några andra dagar istället och så har du ett par förslag på datum redo.

Förstår du hur jag menar? Att du provar att vara lite mer flexibel men att du ändå ser till att träffa flickan. Och då får ni möjlighet att göra lite andra saker ihop när inte småsyskonen alltid är med.

• Anonym (acc)
    Anonym (fungerar inte) skrev 2014-08-04 12:47:47 följande:
    Flexibel ska jag försöka vara men behöver bara se till att det inte bara blir till min nackdel utan att det då blir att vi byter dagar lite.
    Ja det är precis det jag menar.
    Inte ställa in umgänge utan byta dagar.

12 år är för många en känslig tid och viktigt att du inte tappar kontakten med dottern utan följer henne några år till in i hennes självständighet. Samtidigt är det ju svårt att få bra kontakt om du tvingar henne att komma när hon inte vill.
    Så försök att göra det till det naturliga svaret när hon ställer in, "ok, vilken dag vill du byta till istället?".
Svar på tråden Samarbete?