• Anonym (fungerar inte)

Samarbete?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg eller vad jag ska göra.

Jag och min fd fru har 3 barn tillsammans (födda 02, 07 &12). Vi har varit separerade sedan årsskiftet och har gemensam vårdnad. Under februari skolades minsta in på dagis och i början var de hos mig varje helg för att senaste tiden vara hos mig från torsdag kväll till tisdag kväll varannan vecka.

Vi har varit på samarbetssamtal och det sista fungerade bra tycker jag men nu har det skurit sig rejält. Dottern som är den äldsta av dessa har lätt att uppfatta saker man pratar lite löst om som att det är något som är bestämt. Mamman hade pratat med hon om en resa och då får jag det förklarat av dottern att hon sparar pengar till den. Vi har tillsammans bestämt att vi skulle kolla med varandra om det skulle bli förändringar av dagar eller så innan barnen fick veta detta. Nu finns det en öppenbar risk att mitt ex kommer att fråga mig om dottern kan vara hos henne en specifik helg då hon egentligen ska vara hos mig. Det innebär att om jag skulle säga nej så blir jag boven i dramat istället för att mitt ex kunde kollat detta innan.

Nu denna torsdag så är tanken att jag ska hämta alla 3 och de ska vara hos mig men jag fick ett sms igår kväll om att min dotter inte ville (mamman som skickade detta). Hon behövde "vila". Jag sa att det var ok men hade väl tänkt att hon iaf kunde säga hej till mig när jag hämtade de andra 2 men det var inte säkert att hon ens skulle vara hemma utan skulle vara med sin mormor.

Det känns som att mitt ex ger henne en väg ut som är enklare att ta vilket gör att mitt umgänge med dottern minskar allt efterhand.

Lång inlägg men vad fasen ska man göra? Nästa samarbetssamtal är inte förrän i mitten av september.

• Svar på tråden Samarbete?
  • Anonym (Cilla)

En 12-åring är svår, inte riktigt barn och inte riktigt tonåring. Ena stunden totalt självständig med starka åsikter om vad hen vill eller inte vill, men i andra stunden liten och i behov av stöd.

Mitt förslag är att du låter dottern vara den här helgen men att du någon vardag nästa vecka föreslår att bara du och hon träffas, äter lite mat och gör något som hon gillar men som syskonen inte uppskattar (kollar på en film, spelar spel, hälsar på i stallet). Det behöver inte vara dyrt eller avancerat utan bara en stund för er två utan syskon.

Dottern är på väg in i tonåren och då behöver relationen mellan förälder och barn hänga med i utvecklingen.

• Anonym (fungerar inte)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-02 12:13:55 följande:

En 12-åring är svår, inte riktigt barn och inte riktigt tonåring. Ena stunden totalt självständig med starka åsikter om vad hen vill eller inte vill, men i andra stunden liten och i behov av stöd.

Mitt förslag är att du låter dottern vara den här helgen men att du någon vardag nästa vecka föreslår att bara du och hon träffas, äter lite mat och gör något som hon gillar men som syskonen inte uppskattar (kollar på en film, spelar spel, hälsar på i stallet). Det behöver inte vara dyrt eller avancerat utan bara en stund för er två utan syskon.

Dottern är på väg in i tonåren och då behöver relationen mellan förälder och barn hänga med i utvecklingen.

Tanken är att jag ska höra av mig till hon imorgon för att fråga om hon vill följa med mig och spela minigolf när jag lämnar av de andra 2 till mamman. På så sett så får hon och jag lite egen tid utan någon större press. Jag hoppas att hon vill följa med på detta.
  • Anonym (fungerar inte)

Har försökt få tag på hon idag men hon har inte svarat varken på samtal eller meddelande. Har skickat frågan om hon vill hitta på något på tisdag men har inga förhoppningar om att det blir något. Blev uppringd av mamman som nästan skällde ut mig för att jag försökte få tag på hon.

• Anonym (acc)

Å jag lider med dig TS, det där är en svår situtation!

Jag har inga direkta lösningar åt dig (förstås) men funderar på om du kanske kan prata med exet och föreslå att i fortsättningen när det inte passar 12-åringen att komma som planerat så vill du veta det lite i förväg och så BYTER ni dagar istället för att hon bara inte kommer?

Ex den här gången kunde hon (12-åringen eller exet) ha hört av sig på morgonen samma dag ni skulle byta och sagt att 12-åringen ville vara kvar hos mamma och vila och då bytt så att hon kom till dig på tisdag istället?

Samma sak om den där resan dyker upp. Självklart ska 12-åringen och mamman åka på en resa, roligt för dem! Det går jättebra att 12-åringen kommer till dig några andra dagar istället och så har du ett par förslag på datum redo.

Förstår du hur jag menar? Att du provar att vara lite mer flexibel men att du ändå ser till att träffa flickan. Och då får ni möjlighet att göra lite andra saker ihop när inte småsyskonen alltid är med.

• Anonym (fungerar inte)
    Anonym (acc) skrev 2014-08-04 11:33:31 följande:

Å jag lider med dig TS, det där är en svår situtation!

Jag har inga direkta lösningar åt dig (förstås) men funderar på om du kanske kan prata med exet och föreslå att i fortsättningen när det inte passar 12-åringen att komma som planerat så vill du veta det lite i förväg och så BYTER ni dagar istället för att hon bara inte kommer?

Ex den här gången kunde hon (12-åringen eller exet) ha hört av sig på morgonen samma dag ni skulle byta och sagt att 12-åringen ville vara kvar hos mamma och vila och då bytt så att hon kom till dig på tisdag istället?

Samma sak om den där resan dyker upp. Självklart ska 12-åringen och mamman åka på en resa, roligt för dem! Det går jättebra att 12-åringen kommer till dig några andra dagar istället och så har du ett par förslag på datum redo.

Förstår du hur jag menar? Att du provar att vara lite mer flexibel men att du ändå ser till att träffa flickan. Och då får ni möjlighet att göra lite andra saker ihop när inte småsyskonen alltid är med.

Flexibel ska jag försöka vara men behöver bara se till att det inte bara blir till min nackdel utan att det då blir att vi byter dagar lite.
  • Anonym (acc)
    Anonym (fungerar inte) skrev 2014-08-04 12:47:47 följande:
    Flexibel ska jag försöka vara men behöver bara se till att det inte bara blir till min nackdel utan att det då blir att vi byter dagar lite.
    Ja det är precis det jag menar.
    Inte ställa in umgänge utan byta dagar.

12 år är för många en känslig tid och viktigt att du inte tappar kontakten med dottern utan följer henne några år till in i hennes självständighet. Samtidigt är det ju svårt att få bra kontakt om du tvingar henne att komma när hon inte vill.
    Så försök att göra det till det naturliga svaret när hon ställer in, "ok, vilken dag vill du byta till istället?".
Svar på tråden Samarbete?