Inlägg från: Anonym (flytta bums) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flytta bums)

Det är allvar nu...

Ts,jag har en liknande historia menden är väldigt lång och helst vill jag inte skriva nåt privat..

Men för mig var lösningen att flytta utomlands med mina barn ( de har samma psykopatiska pappa, tvingades till sex lång historia som sagt....). Det var svårt med språk och inget jobb men det löste sig. Idag mår jag bra och mina barn har lyckats få en bra uppväxt. Priset är att jag aldrig kommer låta någon man komma nära mig och mina barn. Däremot så har ja lite tur i oturen då mina föräldrar valt att köpa hus i närheten av oss vilket underlättar.

Barnen har såklart frågat om sin pappa och jag har svarat så ärligt jag kan dvs att han är så sjuk att det inte går att umgås med honom. Frestande att säga att han är död men vill inte framstå som lögnare när de blir äldre.

Vet myndigheterna att han är pappa till barnet?

• Anonym (flytta bums)
    Brumma skrev 2014-08-03 16:42:10 följande:

Har man ensam vårdnad får man flytta hur man vill. Iallafall inom Sverige. Däremot får man inte omöjliggöra ett redan fastställt umgänge.

Har man gemensam vårdnad måste båda föräldrarna skriva på.

Jag har ensam vårdnad och flyttade i sista stund..

Det är däför jag undrar hur ts vårdnadsituation ser ut.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 17:13:59 följande:

Ts har ensam vårdnad eftersom faderskapet inte är påskrivet. Ett problem är att inte alla är villiga att flytta till de länder som saknar utlämningsavtal.

Det är i och för sig alldeles riktigt. Men om mannen man försöker undkomma är "farlig" på riktigt och inte ger sig så är valet lätt, tycker ju jag såklart.

Man får ju offra en del om man har fått barn med en olämplig förälder och jag skyddar hellre mina barn och mig själv än utsätter dom för en tragisk uppväxt. Man sitter ju i en helt annan sits om man inte har barn att ta hänsyn till.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 18:42:25 följande:

Ts är den enda som vet vad hon har upplevt. Även pappan har rätt att höras. I slutet är det domstolen som dömer av vad de har fått höra och se och hur de tycker att det blir bäst för barnet. Om inte Ts vill fly till Saudiarabien och överge sina vänner och släktingar.

Det finns fler länder än Saudiarabien i världen och än mindre tror jag de välkomnar en ensamstående, ogift mamma.

När det är fara för barnens liv så tycker jag inte att det finns nåt utrymme för chansning.

Dock svårt att veta hur sjuk mannen i ts fall är. Men har hon gjort bedömningen att han är farlig så måste hon ta konsekvenserna, på det ena eller andra sättet.

Vänner får man nya och de som är bra finns kvar, med dagens teknik är det inte alls svårt att hålla kontakten med släktingar och vänner.

Finns många som väljer att flytta ifrån Sverige på lång eller kort sikt utan att vara på flykt, så det är knappast det värsta som kan hända.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 19:06:26 följande:

Till de här länderna kan Ts dra: www.hcch.net/index_en.php

Ts vet inte hur han är som pappa. Hon vet hur han var som sambo. Det finns män och kvinnor som har misshandlat sin partner under förhållandet men som är riktigt bra föräldrar till sina barn.

Är Ts läkare eller psykiater? Om inte så kan Ts inte ställa diagnoser angående hur frisk eller sjuk mannen är.

Det ska mycket till att myndigheterna kallar hem henne än mindre om barnet har sin trygga hamn utanför Svedala. Sånt kan ta åratal och då har man ju ändå tjänat på det för barnets skull.

Pappan har inga rättigheter och kan knappast hävda nåt om inte ts skriver på nåt till hans fördel.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 21:31:52 följande:

Det går riktigt snabbt i vissa fall. Sen har barnet rätt till båda föräldrarna och eftersom ts inte vill låta barnet ha umgänge med sin pappa så blir det pappan som får se till barnets bästa och driva på.

Svårt för pappan att claima barnet när det först måste bevisas att han är pappa..

Så fort går det verkligen inte!

Har hört om barn som kidnappats av sina fäder inom EU där det har dragit ut på tiden fastän mammorna vet i vilket land de befinner sig.

Barnet kan ju också adopteras av mammans/pappans nya..
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 22:41:45 följande:

Faderskap ska alltid fastställas på barn som föds i Sverige. Ett svenskt barn kan inte adopteras enligt svenska lagar utan att båda föräldrarnas åsikter har hörts.

Visst kan ts dra i morgon. Tror du hon är beredd att lämna allt här hemma och riskera att bli utlämnad från ett Eu-land i framtiden för att hamna i fängelse?

Sluta skrämma upp Ts!!

Vill gärna se statistik över svenska föräldrar som blivit utlämnade till Sverige och dömda.

Om barnet har fader okänd så kan det visst adopteras, prata inte i nattmössan nu!

För mig och många med mig går det bra men det är inte lätt att vara ensamstående i ny miljö men å andra sida är det tufft oavsett med ryggsäcken man bär på.

Det finns inga garantier i livet och har man gjort ett så grovt misstag att man fått barn med en olämplig förälder får man väga upp för-och nackdelarna för hur man ska orka vara en stark och sund förälder som måste ta allt föräldraansvar själv.

Sverige har inget bra skydd för kvinnor i ts situation än mindre barnen. Med tanke på alla kvinnomord och barn som blir traumatiserade av rent ut sagt skitföräldrar ärdet ett lätt val....

Om man är orolig för att skaka galler i Sverige så kan man ju vara ärlig och säga att man ville börja på ny kula med sitt bar, inget olagligt med det.
  • Anonym (flytta bums)
    Moonis skrev 2014-08-03 19:44:00 följande:

Jag blir jäkligt förbannad när jag läser en del kommentarer här. Ni borde fan skämmas!!

Ts, lyssna inte på dom som försöker trycka ner dig här. Dom har troligen stora problem med sig själva.

Du ska absolut spara det brevet (som uppenbarligen innehåller flera hot) och lämna in som bevis, även få ut journalerna på dom gångerna du fått åka in på sjukhuset. Alla dom som vet om situationen du va i ska du försöka få att stå bakom dig och vittna.

Förhoppningsvis har någon av dom sett skadorna också.

Jag förstår verkligen din oro och skulle aldrig våga lämna mitt barn till en sån man. För mannen handlar det om makt och dom gör nästan vad som helst för att bibehålla den makten, även använda barnet i detta spelet.

Dom som säger att alla barn har rätt till sin pappa förstår inte vad det handlar om för inget barn mår bra av att vara runt en som misshandlar, våldtar och missbrukar.

Jag har själv vuxit upp med en pappa som drack och misshandlade mamma både psykiskt och fysiskt. Detta har ärrat mig för livet på olika sätt och barn ska skyddas från detta.

Jag tycker du är riktigt stark ts som tog dig ur det för jag vet själv att det inte är lätt när man står där nedbruten med självkänslan i botten och någonstans på vägen har man nästan börjat tro på att man inte är värd bättre.

Ta hjälp av så många du kan, samla bevis och vittnen så du är förberedd.

• Anonym (flytta bums)
    Brumma skrev 2014-08-03 23:14:50 följande:

Det är svårt att få igenom fader okänd eftersom socialstjänsten är ganska noga med att försöka hitta rätt pappa. Så om ngn ringer (som TS ex) och säger att han är pappa och TS inte anger ngn annan så kollas det garanterat upp. Om TS däremot skulle varit gift med ngn annan eller om hon redan skrivit ngn annan som fader (som också skrivit på) så förs ingen utredning vad jag förstår.

Det stämmer så vitt jag vet men det är inte så svårt att få fadern okänd..
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 23:21:17 följande:

I de fall där Haagkonventionen är tillämplig, finns relativt goda möjligheter

att få till stånd ett återförande av barnet. I genomsnitt klaras ca 85 % av

ärendena upp. Det kan t.ex. ske genom att den bortförande  föräldern går

med på att frivilligt återföra barnet, eller genom att domstol beslutar att

barnet ska återföras. Men det kan i vissa fall också bli så att domstol ger

den bortförande föräldern rätt att behålla barnet.

Ett av många exempel.

En mamma med en 1-åring och ensam vårdnad åkte till ett annat land och stannade borta i 1.5 år. Hon dömdes under förra hösten till 10 månaders fängelse och 25 000 var till pappa och barnet.

Men i fallet med mamman så fanns det en potentiell fader till barnet som hon själv uppgett och sen åkte hon inte hem till Sverige med barnet.

Som sagt de jag känner till inkl. mig själv har det bra men det är ju upp till var och en hur långt man är beredd att gå. Om jag inte skyddar mig själv kan mina barn inte heller skyddas.

Jag har det ganska bra som har föräldrar som valt att flytta hit och stötta, flyttar snart till ett bättre och större boende med dem och mina barn har det så bra som det bara går.
  • Anonym (flytta bums)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 11:26:52 följande:

Du verkar inte förstå att man inte får försvåra umgänge, oavsett om man har en dom eller inte, så har barnet rätt till båda föräldrarna. Du får tro att du har rätt men du har fel. Ts sätter sig i skiten av att följa era goda råd i tråden.

Mitt råd kvarstår till Ts, flytta om du vill ha sinnesro från din expartner!!

Du har fel och blandar äpplen och päron hejvilt och försöker skrämma/hota Ts.

Det kanske läser andra kvinnor i liknande situationer som mig, ts som måste få veta att det finns En annann väg ut än evig terror..
  • Anonym (flytta bums)

Ts, hur går dina tankar?

• Anonym (flytta bums)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-05 13:36:19 följande:

Jag tänkte inte säga att jag inte vet vem det är, bara att jag hade "umgänge" med en annan person jag inte vet vem det är under konceptionstiden. Då måste de ju göra ett test. Det säger ju inte att jag förhalar på det i sig utan bara att jag vill vara säker.

Vill inte oroa dig, du har fullt upp som det är.

Men strategin som du tänker köra på är inte hållbar. Du måste ha mycket mer kött på benen alternativt hoppas på att han väljer att gå vidare utan er.

Är ditt stöd bra, litar dubpå dem i alla lägen. För när det väl kommer till kritan är de kanske lätträknade. Så fundera noga på vilka du verkligen litar på och som du tror kommer finnas när det blir tufft. De är din enda hjälp.

För det kommer bli jäkligt tufft uti

från vad du skriver, i värsta fall kan det ju bli så att ni får delad vårdnad utan övervakat umgänge...
Svar på tråden Det är allvar nu...