Inlägg från: Mira76 |Visa alla inlägg
  • Mira76

hur ofta ammar ni era 6-veckors?

Min dotter är 6 veckor. När hon föddes vägde hon 3250. På en månad gick hon upp drygt 1 kg till 4320. Ska till bvc på onsdag så då vet jag hur mkt hon gått upp de senaste 2 veckorna. Sist sa bvc att,"ja din dotter tillhör nog de som hade klarat sig på att äta var 4:e timma". Och jag ser ju att hon är ganska rund.. Har dubbelhaka och en rejäl ballongmage! :)
    Tycker det är svårt det här med fri amning. Känns som enda sättet jag kan trösta min dotter med är att amma, medan pappan kan trösta och leka utan att hon vill ha mat. När jag är hemma själv med henne ammar jag säkert dubbelt så ofta än när vi båda är hemma.Då handlar det ju inte om hunger på riktigt? Napp vill hon bara ta ibland.. Tycker det är svårt att veta när hon verkligen är hungrig eller bara lite gnällig..
    Hur ofta ammar ni era 6-veckors och hur mkt går de upp per vecka?

• Svar på tråden hur ofta ammar ni era 6-veckors?
  • Mira76

Ja värmen har ju gjort att hon ammar mer förstås!

Såhär ser det oftast ut:

Hon ammar varje eller varannan timma på morgon och förmiddag. Lite mer sällan på eftermiddagen. Sedan ammar hon gärna varje timma mellan 19-21 ca, eller ett enda jättelångt pass.. För att komma till ro inför kvällen tror jag..

Sen ammar hon ca var tredje,fjärde timma på natten.

Är min man hemma blir det dock längre mellan passen både på fm och kväll...

• Mira76

Antar att det är normalt. Vill inte göra på nåt annat sätt, men blir bara lite fundersam när jag ser att hon blivit så stor så fort! :)

• Mira76

Ok, tack...skönt att höra att det verkar normalt.. Blir lite frustrerad ibland när jag inte lyckas trösta eller distrahera henne utan att amma, känns som att jag då ammar i onödan, när jag vet att hon inte hade ammat om min man hade haft henne. Men det är väl bara att gilla läget..:)

Svar på tråden hur ofta ammar ni era 6-veckors?