• Mira76

hur ofta ammar ni era 6-veckors?

Min dotter är 6 veckor. När hon föddes vägde hon 3250. På en månad gick hon upp drygt 1 kg till 4320. Ska till bvc på onsdag så då vet jag hur mkt hon gått upp de senaste 2 veckorna. Sist sa bvc att,"ja din dotter tillhör nog de som hade klarat sig på att äta var 4:e timma". Och jag ser ju att hon är ganska rund.. Har dubbelhaka och en rejäl ballongmage! :)
    Tycker det är svårt det här med fri amning. Känns som enda sättet jag kan trösta min dotter med är att amma, medan pappan kan trösta och leka utan att hon vill ha mat. När jag är hemma själv med henne ammar jag säkert dubbelt så ofta än när vi båda är hemma.Då handlar det ju inte om hunger på riktigt? Napp vill hon bara ta ibland.. Tycker det är svårt att veta när hon verkligen är hungrig eller bara lite gnällig..
    Hur ofta ammar ni era 6-veckors och hur mkt går de upp per vecka?

• Svar på tråden hur ofta ammar ni era 6-veckors?
  • emmisss

Man kan inte amma för mycket! Fri amning är det som är bäst!
    Det ger både närhet och bra anknytning, amma är inte bara mat!

Fortsätt som du gör om du tycker det funkar och ni båda är nöjda med det! Inget fel att trösta med bröstet, se det som en tillgång istället, något som din man inte kan!

Jag ammar min 4 veckor ganska ofta, ibland är det för att trösta inland för att hon är hungrig...jag vet inte riktigt anledningen ibland...

Hon går upp stadigt i vikt hon med! :)

• emmisss

Min har oxå gått upp lite över 1 kg på en månad glömde jag säga oxå!

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn och de har gått upp 4-500 gram i veckan första veckorna. Olika barn så lite olika amningsmönster. Trean som är ett år nu ammade bokstavligen all vaken tid tills han var 2 månader. Sov eller ammade. Amning är ju så mycket mer än föda så att nyfödingar ammar mer än när de enbart behöver näring är helt normalt. Nu i värmen så är det också bra att de ammar ofta så att de får i sig vätskan de behöver. Ingen av dem har haft napp. Fri amning har känts helt naturligt för vår del. Ingen av dem har som helammade (första halvåret cirka) ammat mer sällan än varannan timme. Oftast oftare.

• CissiJissi

Fri amning här med! Finns inget alternativ till det tycker jag :) alternativet hade varit att låta honom gråta och gnälla men varför? Kändes alltid skönast att följa honom, litar på att hans kropp reglerar det där - när han blev ett halvår slutade han gå upp sådär fort (500gr var tionde dag innan), trots fri amning hela vägen har alltså kroppen hans reglerat det hela så bra så.. Känns bäst så!

• emmisss

Jag har oxå ammat tre barn..varav den tredje ammas nu...4 veckor gammal!

• Mira76

Ja värmen har ju gjort att hon ammar mer förstås!

Såhär ser det oftast ut:

Hon ammar varje eller varannan timma på morgon och förmiddag. Lite mer sällan på eftermiddagen. Sedan ammar hon gärna varje timma mellan 19-21 ca, eller ett enda jättelångt pass.. För att komma till ro inför kvällen tror jag..

Sen ammar hon ca var tredje,fjärde timma på natten.

Är min man hemma blir det dock längre mellan passen både på fm och kväll...

• emmisss

Att hon ammar mycket eller länge på kvällen är för att det är kvällsböket som kickar in då...då är det skönast och mysigast att vara nära mamma och amma och komma till ro...

• Mira76

Antar att det är normalt. Vill inte göra på nåt annat sätt, men blir bara lite fundersam när jag ser att hon blivit så stor så fort! :)

• Flickan och kråkan
    Mira76 skrev 2014-07-28 14:30:46 följande:

Ja värmen har ju gjort att hon ammar mer förstås!

Såhär ser det oftast ut:

Hon ammar varje eller varannan timma på morgon och förmiddag. Lite mer sällan på eftermiddagen. Sedan ammar hon gärna varje timma mellan 19-21 ca, eller ett enda jättelångt pass.. För att komma till ro inför kvällen tror jag..

Sen ammar hon ca var tredje,fjärde timma på natten.

Mycket mer normalt än så har jag svårt att tänka mig
  • Flickan och kråkan
    Mira76 skrev 2014-07-28 14:35:05 följande:

Antar att det är normalt. Vill inte göra på nåt annat sätt, men blir bara lite fundersam när jag ser att hon blivit så stor så fort! :)

Det är så det ser ut när man helammar bebisar. De går ofta upp mycket och snabbt inledningsvis. Om ett par månader kommer du säkert att bekymra dig om sviktande viktkurva . Det är det som kallas amningspuckel. 

Mina barn har som sagt gått upp mer än ditt barn första månaderna och jag har idag en snart 7-årig pojke som är jättetunn (vi kämpar med att få mer hull på honom), en 5-åring som är smal och en 1-åring som ligger en viktkurva under medelkurvan. Längdmässigt ligger han strax över medelkurvan.

Din flickas viktuppgång är helt normal .
  • emmisss

Håller helt med "flickan och kråkan" plus att bebisar kommer oxå in i tillväxt perioder, då behöver dom äta mer och oftare!

• Mira76

Ok, tack...skönt att höra att det verkar normalt.. Blir lite frustrerad ibland när jag inte lyckas trösta eller distrahera henne utan att amma, känns som att jag då ammar i onödan, när jag vet att hon inte hade ammat om min man hade haft henne. Men det är väl bara att gilla läget..:)

Svar på tråden hur ofta ammar ni era 6-veckors?