Punkster skrev 2014-07-29 11:22:28 följande:
Jag är själv uppväxt på landsbygden och har också planer på att i framtiden åter flytta ut på landet, trots att jag bor i en stad nu. Visst stämmer det att Mp vill höja bensinskatten. Men för att kompensera för detta så vill vi också göra det enklare och billigare att äga mer miljövänliga bilar. Etanol, diesel (med partikelfilter), gas, el eller hybrider därav är alla exempel på detta. Konkreta förslag är kraftiga skattesänkningar både vad gäller fordonsskatt, bränsleskatt och försäkringar på dessa fordon. Vi är också positiva att förlänga den miljöbilspremie för elbilar som funnits på prov ett tag. Bilen är viktig för många (bland annat mig själv) och man kan självklart inte plocka bort den hur som helst. Men genom att stimulera utvecklingen av mer miljövänliga bilar så kan man gå åt rätt håll. Bilen ska inte förbjudas, men den behöver utvecklas.
Vad gäller energikällor så har alla som du säger både för och nackdelar. Jag tror dock på en utveckling av framför allt vind och solenergi istället för mer kärnkraft. Sveriges kärnkraftspark är utdaterad och att modernisera den eller bygga nytt till en godtagbar standard skulle kosta astronomiska summor. Och det är fortfarande kärnkraft. Ett felsteg kan få förödande konsekvenser. Men det finns naturligtvis för och nackdelar med sol och vindenergi också. Bland annat måste man ju noga överväga var den byggs för att inte skada t.ex. djurlivet. Både vind och solenergi har dock potential att kraftigt byggas ut, vilket t.ex. inte vattenkraft har.
Hur ska solkraften och vindkraften försörja sverige vid extremt långa regnperioder och extremt långa perioder utan vind? Kanske när behovet av EL är som störst?
Svara gärna på det