• Jeaninne

Lämna infertil sambo?

Anonym (...) skrev 2014-07-28 17:10:41 följande:
    Ja jo, fast det är ju risken man får ta om man väljer den här vägen. Barnet har rätt att veta, punkt slut. De som inte berättar är själviska och tänker på sig själva när det är barnet som ska vara i fokus.

Enligt reproduktionscenter så ska man berätta för barnet så tidigt som möjligt. Redan vid ca 3-årsålder.
    Absolut - jag håller med om att man ska berätta! Men jag är väldigt tveksam till att göra barn med donerade celler överhuvudtaget. Det är för mycket som kan gå fel, psykologiskt, känslomässigt, socialt, identitetsmässigt... Mycket bättre då att adoptera ett barn som redan FINNS. Då slipper man också snedheten - att den ena är riktig förälder medan den andra inte är det.
  • Jeaninne
    Velouria skrev 2014-07-28 19:33:39 följande:
    Men är det inte du som inte vill ha in kulturer där skilsmässa är en omöjlighet? Varför se äktenskapet genom så okänsliga glasögon och som något projekt? Och enligt vem är en av de viktigaste meningarna med äktenskapet att det ska vara fruktsamt?
    Menar du muslimerna? I deras religion får männen initiera skilsmässa, men inte kvinnan. Detta är mildrat i de världsliga lagarna i bl.a. vissa nordafrikanska länder. Men i Emiraten, Iran m.fl. hard core islamistiska länder är det så. Iran nämnde jag ju häromkvällen förresten: hur Shahen tog ut skilsmässa när Drottning Soraya visade sig vara ofruktsam. Det hade helt säkert vår kung gjort också.

Så har det ju alltid varit. Vid en kyrklig vigsel läser prästen fortfarande texten ur Mosebok där Gud säger: "Föröken Eder och varen fruktsamma..."
  • Jeaninne
    Gina43 skrev 2014-07-28 17:47:12 följande:
    Skämmiga hemligheter? Folk som frågar? Det är absolut inte någon skämmig sak! Han har ju inte direkt gjort något för att ha det här tillståndet och det är givetvis en privatsak. Och varför skulle folk ha anledning att fråga (såvida man inte ger dem det)? Det är ju inte så att man nämner spermastatus till grannen eller till bekanta..

Du vet lite om spermadonation, eller? Man får ju veta vissa grundläggande fakta om donatorn. Man kan välja någon som har en liknande profil som sambon/maken. Ingen behöver ana något.
    Jo jag vet allt det där, men ska man hålla det hemligt så kan man inte berätta för barnet heller. Barn anförtror saker till sina kompisar.

Det är rätt vanligt att karlar får höra tråkningar av andra män, om de är infertila. Kompisar som erbjuder sig att följa med hem och hjälpa till, och sådant... Och att kunna befrukta en ung kvinna sent i livet ses som ett mandomsprov. Som Sten Andersson sa när han fick barn med en ny, ung fru i 60-årsåldern: då behövde han inte åka Vasaloppet!
  • Jeaninne
    Gina43 skrev 2014-07-29 08:22:09 följande:

Jag håller inte med er om att man måste eller borde berätta att sperman kom från någon annan än den som barnet ser som sin pappa. Det finns ju många barn som kommit till på naturlig väg men där mamman inte varit ärlig om vem den biologiska pappan är. Ni anser att de "kommer undan" då eller förespråkar ni i konsekvensens anda isf faderskapstester för alla barn?

Jag tror faktiskt att det skulle vara bra med faderskapstester för alla barn. Som rutin på sjukhusen, blodprov tas direkt efter födelsen - så att inte bara vissa kvinnor utpekas. (Men naturligtvis måste föräldrarna kunna tacka nej - om båda tackar nej så BLIR det nej, men om bara mamman tackar nej så tas provet ändå.)

För inget är så förödande som en livslögn... som ofta kommer fram ändå förr eller senare. Barnet liknar inte sin far, folk undrar, pratar... så småningom börjar barnet själv undra varför det inte liknar sin far.

Och om blodgrupperna inte stämmer, så blir det uppenbart hur det ligger till från första gången barnet har anledning att få blodgruppering gjord (t.ex. om han eller hon ska opereras). Det förekommer även i biologiundervisningen på högstadiet, att eleverna får gruppera sitt eget blod, och att detta görs i samband med genetikavsnittet. Då blir det också uppenbart, om barnet går hem och frågar sina föräldrar vad de har för blodgrupper. (Om inte pappan har samma som den biologiska pappan såklart, eller annan kombo som är genetiskt möjlig.)

Någon som vet om man matchar donatorns blodgrupp med den sociala pappans..?

Att få veta denna mörka hemlighet av en slump, kan skada en människas tilltro till andra för livet! Och även hela upplevelsen av sin identitet.
  • Jeaninne
    Gina43 skrev 2014-07-29 11:22:17 följande:
    Just därför ska man - om man alls säger något - berätta först när barnet är moget att hantera informationen. Allt annat är ju helt befängt. Hör ni inte det själva?
    Ja, fast å andra sidan kan det bli en chock att plötsligt få den informationen också. Vid 11, 14 eller 18... Måste ju kännas som att hela världen rämnar: "min pappa är inte min pappa, min farmor är inte min farmor, min faster är inte min faster, mina kusiner är inte mina kusiner... och vem är JAG då..?"

Jag tror mer på att inte använda donerade könsceller alls, så uppstår inte problemet. Jag anser att det aldrig borde ha blivit tillåtet i Sverige. Om rätt parti går framåt kan vi kanske få bort den möjligheten igen.
  • Jeaninne
    vampyria2 skrev 2014-07-29 10:42:35 följande:
    Nu skulle ajg aldrig någonsin lägga upp det samtalet så att det låter som "du måste gå med på det här annars..." utan mer prata igenom det hela och höra vart han står i frågan och sen ta beslutet ut i från det, men samtidigt så vet jag att jag skulle förr eller senare lämna om jag inte fick uppleva att få vara gravid m.m bara för att han hellre vill tex adoptera, kan ju kännas som att mitt biologiska barn borde vara honom nära och kär ändå faktiskt.

Jag vet att jag skulle aldrig någonsin vilja att han missade chansen att få ett biologiskt barn om den chansen fanns om jag var den som var steril, så varför skulle han neka mig om han vill att jag ska vara den lyckligaste i världen? Skulle han kunna se ett barn födas och växa upp och känna så som du skriver mot det barnet så är det en man jag aldrig skulle välja att bli tillsammans med, en riktigt man tar han om de barn som finns i hanns närhet tycker jag.

Sen att kalla det känslomässig utpressning kan jag förstå att man gör men här är jag ego och som sagt det är min mening med livet, det är det som hela livet har fört mig framåt så att en man som känner mig och visste hur hårt jag verkligen brann för att få vara gravid och föda ett barn skulle nog aldrig neka mig det eller inte förstå att det handlar om något mycket större för mig än vad det gör för andra, jag tycker inte bara om barn jag verkligen älskar barn och har vigt hela mitt liv till att skaffa barn, har fyra själv, sen jobbar jag med barn och har gjort hela livet, nä jag har svårt att tro att nån av de män jag har valt till mina skulle neka mig den lyckan faktiskt, som tur är
    Fast då gäller det att inte önsketänka... att inte tillskriva sin man underbara egenskaper som han inte har. Jag har med egna ögon sett hur illa det kan gå, när en desperat kvinna övertalar sin man till adoption... och mannen inte kan dölja sin ovilja mot adoptivbarnet sedan. Barn känner sådant också, det märks på hundra olika vis även om föräldern inte är medvetet elak.

För män brukar barnlängtan starta i detta med att föra blodet, släkten, efternamnet, släktklenoderna (ev. gården, familjeföretaget...) vidare. Kärleken till barnet, och upptäckten att barn kan vara roliga i sig, kommer oftast senare, och är grundat i den övergripande känslan av att ha fört släkten vidare. Om det inte vore så, skulle vi ju se fler män i barnomsorgen och som lärare på lägre stadier!
  • Jeaninne
    Gina43 skrev 2014-07-29 11:35:54 följande:
    Skyldighet enligt vem? Det är er uppfattning. Jag tycker att det låter helt sjukt att prata med ett så litet barn om sådana saker. Kuratorskälla, tja, har ni inget bättre att komma med, någon forskning eller studie? Åter igen, högst subjektiva uppfattningar...
    Enligt svensk lag har ju alla donationsbarn rätt att få ut uppgifterna om donatorns identitet när det fyller 18, Och det är ju inte möjligt om det inte ens vet om att det kommit till via donation.

I Storbritannien, som jag sa förut, får barnet ett brev om detta när det fyller 18. Men föräldern kan ju vakta på posten och förstöra brevet... Egentligen borde det vara något förfarande där brevet skickas som rek, bud inte är tillåtna för att hämta ut det, och myndigheten håller reda på att det blir utlöst. Annars skickas en kurator till hemmet att informera personligen...
  • Jeaninne
    Anonym (...) skrev 2014-07-29 12:09:11 följande:
    Skyldighet enligt svensk lag...

Såhär står det i ett stycke i broschyren jag fick från RPC:

Lag: I centrum står omtanken om barnet och barnets rätt att få reda på hur det har kommit till. Barnet har sedan rätt att "i mogen ålder" komma till den behandlande kliniken för att få reda på donatorns identitet.

En kuratorkälla från RPC är högst aktuell. Alla som vänder sig till RPC där jag bor måste prata med en kurator bl.a. Hade personerna som vänder sig dit sagt att de inte vill/tänker berätta för barnet hur det kom till så hade de inte blivit godkända för behandlingen.

En donator måste dessutom gå med på att barnet får söka upp denne när barnet är mogen för det. Tror att det är från 18-årsålder.

Återigen är det dina uppfattningar medan jag kommer med fakta från RPC.
    Jo. Det värsta är ju bara att det inte följs upp. Om föräldrarna vill förtiga sanningen för barnet, så kan de. Ända tills det - som sagt - förr eller senare kommer fram ändå.
  • Jeaninne
    neverpreggo skrev 2014-07-29 12:55:33 följande:

Så par som har problem med att få barn ska inte få barn?
    Gissar på att du då inte tycker adoption är ett alternativ.

Kan inte förstå när folk som kan få barn lätt tycker att alla andra ska acceptera att vara utan. Den attityden är inget jag förespråkar eller ens kan förstå. Problem med fertiliten är VANLIGT och håller sig med skam sålänge folk låter det vara skamfyllt. Har jag eller någon annan ett mindre värde som person för att vi har problem med att få barn, har vi rätt att bli lämnade av partners för att vi inte kan klämma ur oss en unge utan hjälp/inte alls? Den synen på mänskligheten är för mig vidrig och inget man behöver för man är hård nog mot sig själv i den situationen.
    Adoption är helt OK för de barnen FINNS redan. Det är inte adoptivföräldrarna som SKAPAR problemen.

I Sverige och andra Västländer brukar vi säga att barnets bästa kommer först, och inte de vuxnas. Hur mycket man än kan känna med de vuxna OCKSÅ, så är det inte rätt att skapa barn på konstgjorda sätt, som leder till ett annorlunda och kanske sämre liv... Det finns ju hur många problem som helst som kan dyka upp!

Och sedan detta med "rätt" att lämna. I Sverige får skilsmässa initieras av den ena parten, och denna behöver inte ange sina skäl. Tycker du att det ska vara som i andra länder - att skilsmässa antingen inte är tillåtet alls, eller bara om paret är överens? Eller bara om det finns speciella skilsmässoorsaker, som då en domstol ska ta ställning till innan skilsmässan beviljas..? Dessutom är det så, att även i dessa länder är ofruktsamhet eller impotens godtagbara skilsmässoorsaker, så det skulle inte hjälpa dig att bo i ett sådant land heller...

Jag tror att vi här i Sverige har kommit för långt ifrån livets realiteter på något sätt. Många vuxna i barnafödande åldrar, har väldigt omogna åsikter...
  • Jeaninne
    Löparnörden skrev 2014-07-29 13:11:06 följande:
    Tack igen neverpreggo för att du sätter ord på mina tankar.

Jeaninne hur har du tänkt att alla vi med fertilitetsproblem ska få barn? Alla kan inte adoptera, adoptionsköerna är redan tillräckligt långa. Tycker du att vi ska förbli barnlös? Du säger indirekt att det är fel att min älskade dotter finns till, tack så mycket.

Vilken tur att det inte är inte är sådana kalla och inskränkta människor som dig som skriver lagstiftningen.

Och jag har fortfarande inte fått något svar från er som är motståndare till donation vad ni tycker att föräldrarskap handlar om och går ut på.
    Nej, alla KAN inte få barn. Så har det alltid varit. Barn är faktiskt inte en rättighet! Lagstiftningen kan komma att ändras tillbaka igen, den är inte skriven i sten.

Det är inte föräldraskapet vi diskuterar här, utan barnets rätt till sitt ursprung och till att växa upp under normala förhållanden.. Inte ens de bästa föräldrar kan kompensera för, att det hamnar i en annorlunda och konstig situation, gentemot klasskamraterna som lever med sin riktiga mamma, sin riktiga pappa och sina helsyskon.

Tycker inte du att det säger någonting, att de här internetförmedlingarna finns, där donatorer och donatorbarn söker varandra, samt donatorbarn söker sina halvsyskon..? Att dessa människor saknar något väsentligt - annars skulle de ju inte söka..?
Svar på tråden Lämna infertil sambo?