vampyria2 skrev 2014-07-29 10:42:35 följande:
Nu skulle ajg aldrig någonsin lägga upp det samtalet så att det låter som "du måste gå med på det här annars..." utan mer prata igenom det hela och höra vart han står i frågan och sen ta beslutet ut i från det, men samtidigt så vet jag att jag skulle förr eller senare lämna om jag inte fick uppleva att få vara gravid m.m bara för att han hellre vill tex adoptera, kan ju kännas som att mitt biologiska barn borde vara honom nära och kär ändå faktiskt.
Jag vet att jag skulle aldrig någonsin vilja att han missade chansen att få ett biologiskt barn om den chansen fanns om jag var den som var steril, så varför skulle han neka mig om han vill att jag ska vara den lyckligaste i världen? Skulle han kunna se ett barn födas och växa upp och känna så som du skriver mot det barnet så är det en man jag aldrig skulle välja att bli tillsammans med, en riktigt man tar han om de barn som finns i hanns närhet tycker jag.
Sen att kalla det känslomässig utpressning kan jag förstå att man gör men här är jag ego och som sagt det är min mening med livet, det är det som hela livet har fört mig framåt så att en man som känner mig och visste hur hårt jag verkligen brann för att få vara gravid och föda ett barn skulle nog aldrig neka mig det eller inte förstå att det handlar om något mycket större för mig än vad det gör för andra, jag tycker inte bara om barn jag verkligen älskar barn och har vigt hela mitt liv till att skaffa barn, har fyra själv, sen jobbar jag med barn och har gjort hela livet, nä jag har svårt att tro att nån av de män jag har valt till mina skulle neka mig den lyckan faktiskt, som tur är
Fast då gäller det att inte önsketänka... att inte tillskriva sin man underbara egenskaper som han inte har. Jag har med egna ögon sett hur illa det kan gå, när en desperat kvinna övertalar sin man till adoption... och mannen inte kan dölja sin ovilja mot adoptivbarnet sedan. Barn
känner sådant också, det märks på hundra olika vis även om föräldern inte är medvetet elak.
För män brukar barnlängtan starta i detta med att föra blodet, släkten, efternamnet, släktklenoderna (ev. gården, familjeföretaget...) vidare. Kärleken till barnet, och upptäckten att barn kan vara roliga i sig, kommer oftast senare, och är grundat i den övergripande känslan av att ha fört släkten vidare. Om det inte vore så, skulle vi ju se fler män i barnomsorgen och som lärare på lägre stadier!