• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.

• Anonym (bonusmamman)
    Freijah skrev 2014-09-09 20:54:54 följande:

Jag hoppas att pappan sparar alla sms och eventuella mail som mamman skickar så att han har dom att visa upp för familjerätten etc..

Det har han absolut gjort! Bland annat ett mail där de gjort en överenskommelse om hur boendet skulle se ut, som hon nu bröt bara 1-2 veckor senare.
  • Anonym (bonusmamman)
    Nu känner jag mig så frustrerad. Mamman har hört av sig igen, sagt att hon bara var rädd att förlora sin dotter och därför överreagerade. Sambon ska få hämta dottern på dagis ikväll och mamman kom med ett nytt förslag om hur de kunde lösa boendet framöver.

Hon sa att hon hade pratat med skatteverket och att de hade sagt att dottern kommer bli skriven hos oss, men det har vi inte fått någon bekräftelse på än. Antingen hittar hon på för att fortsätta försöka få sin vilja igenom, eller så får vi ett beslut på posten om några dagar.

Min sambo vill nu dra tillbaka tillbaka juristens roll i det hela. Det är så dyrt tycker han. Och det främjar inte deras samarbete om det leder till en stämning. Han tycker att de kan träffas på Familjerätten och skriva ett eget kontrakt, vilket blir gratis.

Men vem vet vad den kvinnan hinner hitta på innan de fått en tid dit? Det kan ta en månad eller mer innan man får en tid. 
    Jag tycker han kan boka in i alla fall ETT möte med juristen för att få vägledning i vad som är viktigt att ta med i kontraktet, så att han inte lämnar några kryphål för henne. Men det är ju dyrt...  
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 09:51:34 följande:
    Att hindra mamman att ha barnet som vissa tycker att ts sambo ska göra är däremot fult spel då det inte gynnar barnet utan tvärtemot skadar det.
    ??

Min sambo gör ALLT (för mycket enligt mig) för att dottern ska kunna bo lika mycket hos dem. Han har skjutsat många mil, han har litat på henne gång på gång, alldeles för länge..

Min sambo är inte motsträvig. Det var hon som valde att flytta ifrån sitt barn. Det var HON som tog saken i egna händer och förhindrade umgänget mellan pappan och barnet igår.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-10 09:50:29 följande:
    Mamman vet precis hur hon ska spela på pappans känslor! Inser han inte att varenda drag mamman gör är för hennes eget vinnande???

Juristen har helt rätt, han ska inte prata mer med mamman utan se till att göra detta ordentligt en gång för alla. Med hjälp av er hemförsäkring så blir det inte hutlöst dyrt och den stora vinsten är att dottern får lugn och ro för en längre tid framåt.

Pappan har tre val:

1) Gå till Tingsrätten och få en dom på att boendet är hos honom med ett visst umgänge hos mamman samt att dottern ska börja skolan på hans ort.

2) Mesa med mamman och låta henne spela sitt spel med två steg framåt och ett bakåt tills mamman efter några månader har hela boendet och dagis plus skola på sin nya ort.

3) Ge mamman hela boendet direkt för att slippa månader av tjafs (det är ju ändå så det kommer sluta).
    Min sambo har inte haft hemförsäkring någon längre tid tyvärr (idiotiskt nog!), så den täcker inte rättegångskostnader..
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym skrev 2014-09-10 10:20:31 följande:

Du då, har inte du haft hemförsäkring? Är ni sambos så ska det väl inte spela roll vem som står på försäkringen?

Jag har ju haft hemförsäkring för min tidigare bostad. Nu har vi en annan, men det var ett glapp på några månader då vi inte hade någon alls.
  • Anonym (bonusmamman)
    Kasperina skrev 2014-09-10 10:31:51 följande:

1. Polisanmäl mamman för egenmäktigt förfarande vad gäller dagishämtningen. Det kommer förmodligen inte leda någonstans, men är bra att ha noterat om det händer igen.
    2. Förklara för din man att hans barn kommer att få lida om han fortsätter "försöka vara snäll", visa honom det som skrivits i den här tråden
    3. Ring familjerätten i er kommun och begär att få en akuttid. Skriv en lista med allt som hänt - hot på telefon och SMS, försöken att säga upp dagisplatsen bakom er rygg, at hon hämtade barnet, tömde hyllan och sa till personalen att hon inte skulle komma tillbaks. Lämna listan till den ni träffar där.
    4. Skaffa en hemförsäkring! Är ni inte kloka? Vad gör ni om något händer? Jag har en förhållandevis dyr hemförsäkning med resplus och betalar 1100 om året... Seriöst!
    5. Jag och exet har ett jättebra avtal som kan registreras hos familjerätten och i så fall gäller som en tingsrättsdom. Om du skickar din emailadress till min inbox kan du få en kopia.

Vi har haft en hemförsäkring i drygt ett halvår nu. Jag tog för givet att han hade försäkring när jag flyttade in. Han menade att huset han bor i är så skruttigt att det inte är någon idé att försäkra det (?!). Dessutom äger hans mamma huset, så det är hon som får stå för oförutsedda kostnader..

Men som sagt, nu har vi en hemförsäkring. Men jag tror man ska ha haft den i 2 år för att få hjälp med rättegångskostnader.

Jag försöker prata förstånd med honom.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (anmäl!) skrev 2014-09-10 18:40:08 följande:

Men om barnet är fem år så lär ju mamman knappast ha föräldradagar kvar nog att vara hemma på heltid varje vecka i över ett år tills sexårsverksamheten drar igång (eller skolan, då blir det ju två års hemmavarande). Med andra ord lär hon bara stanna hemma ett tag och då har hon barnet hos sig "mest" och kan kräva att hon skrivs där och sen har pappan varannan helg istället PRECIS så som det tydligt står att hon är ute efter.

Ja,förmodligen är det så hon tänker.

Tidigare skickade hon ett surt sms som löd på ett ungefär "Jaha, men då får hon väl bo hos mig varannan helg då, för att du är så egoistisk som inte orkar köra".

Vi hämtade henne för övrigt nyss. Det första dottern sa när hon satte sig i bilen var att pappa var taskig, för hon får bara vara hos sin mamma på helgerna. "Vem har sagt det?" undrade pappa, "Det har du sagt till mamma" svarar hon.

Vi säger så klart att ingenting är bestämt ännu, att pappa inte alls har sagt så, men undrar om hon hellre vill bo hos mamma än pappa. Hon svarar, "Ja, för mamma är ledsen".

Hatar att exet ska använda dottern som slagträ Skrikandes
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 21:07:03 följande:
    När det handlar om folkbokföringen så hjälper det inte mamman ett dugg att ha dottern hos sig dagtid under pappaveckorna. Enligt folkbokföringslagen är det viktiga var personen har sin dygnsvila. Platsen för dagvistelsen kvittar.
    Men om dygnsvilan är 50/50 måste de gå på andra saker, och då kan det spela in väldigt mycket.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 23:37:20 följande:

Det är väl rätt självklart att det spelar roll vem som tillbringar mer tid med dottern. Eller bör göra det åtminstone tycker jag.

Så du tycker att pappan ska sabotera dotterns möjligheter att tillbringa mer tid med sin mamma på grund av risken att flickans relation till mamman förbättras av det utökade 'umgänget'?

Jag förstår inte alls på vilket sätt vi försöker sabba?
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig