Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.
Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.
Jag hoppas att pappan sparar alla sms och eventuella mail som mamman skickar så att han har dom att visa upp för familjerätten etc..
Du då, har inte du haft hemförsäkring? Är ni sambos så ska det väl inte spela roll vem som står på försäkringen?
1. Polisanmäl mamman för egenmäktigt förfarande vad gäller dagishämtningen. Det kommer förmodligen inte leda någonstans, men är bra att ha noterat om det händer igen.
2. Förklara för din man att hans barn kommer att få lida om han fortsätter "försöka vara snäll", visa honom det som skrivits i den här tråden
3. Ring familjerätten i er kommun och begär att få en akuttid. Skriv en lista med allt som hänt - hot på telefon och SMS, försöken att säga upp dagisplatsen bakom er rygg, at hon hämtade barnet, tömde hyllan och sa till personalen att hon inte skulle komma tillbaks. Lämna listan till den ni träffar där.
4. Skaffa en hemförsäkring! Är ni inte kloka? Vad gör ni om något händer? Jag har en förhållandevis dyr hemförsäkning med resplus och betalar 1100 om året... Seriöst!
5. Jag och exet har ett jättebra avtal som kan registreras hos familjerätten och i så fall gäller som en tingsrättsdom. Om du skickar din emailadress till min inbox kan du få en kopia.
Men om barnet är fem år så lär ju mamman knappast ha föräldradagar kvar nog att vara hemma på heltid varje vecka i över ett år tills sexårsverksamheten drar igång (eller skolan, då blir det ju två års hemmavarande). Med andra ord lär hon bara stanna hemma ett tag och då har hon barnet hos sig "mest" och kan kräva att hon skrivs där och sen har pappan varannan helg istället PRECIS så som det tydligt står att hon är ute efter.
Det är väl rätt självklart att det spelar roll vem som tillbringar mer tid med dottern. Eller bör göra det åtminstone tycker jag.
Så du tycker att pappan ska sabotera dotterns möjligheter att tillbringa mer tid med sin mamma på grund av risken att flickans relation till mamman förbättras av det utökade 'umgänget'?