Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-06-29 20:44:35 följande:

Idag är första dagen på sambons semester (av 6 veckor). Vi åkte ut till svärföräldrarnas stuga imorse och ska stanna till imorgon. Hela dagen har spenderats utomhus, antingen har lilleman legat i vagnen eller på en dyna på altanen (hade ett paraply för att få skugga åt han). Nu är jag o han ute i våran sovstuga och han har precis somnat så ska snart gå in igen till dom andra o se film, sen tror jag att jag o sambon ska fiska lite i älven (stugan är precis bredvid älven så babyvakten är perfekt sånna här tillfällen!).

Härligt med semester och att din sambo har 6 veckor, vilken lyx!
  • LillLouise84

Nu hoppas och behöver jag en bra natt. I helgen döpte vi W och inför det var det mycket att fixa med. Så sömn blev det inte så mycket, plus att den i vanliga fall grymt snälla W har en skrik och gnäll period med ont i magen. Under hela förra veckan bajsade han inte en enda gång, nu spyr han massor och har mycket ont i magen. Jag tog upp det på bvc förra veckan då han en längre period bara bajsat var 8 dag. Men det var helt normalt att inte bajsa på upp till 14 dagar. Fast ett barn som panikskriker och fiser så man storknar känns inte så normalt.

• LillLouise84
    Kpax skrev 2015-06-30 10:01:19 följande:

Lilj3 och LillLouise84: Har ni provat med Windi eller en termometer när det blir sådär? Jag vet inte om det funkar, men när Josefin hade mycket ont i magen kom det nästan alltid bajs när vi använde Windi för att få ut gaserna.

Jag har läst att flera fått höra att det är normalt att inte bajsa på 14 dagar, men det måste ju vara jättejobbigt! Och nej, det där panikskriket vägrar jag tycka är normalt. Vanligt och svårt att hitta lösning på kanske, men jag är rätt säker på att det är något som är fel och skulle gå att komma tillrätta med. I vårat fall var det ju allergi, inte "helt vanlig kolik, det ger sig efter tre månader".

Vi har provat både tempen och Windi. Även rapsolja och idag provar vi messmör, dag 9 utan bajs
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-06-30 23:51:01 följande:

Jag skulle nog rekomendera laktulos före messmör, för det bör man inte ge förrän barnet är 6 månader..

Messmör var bvcs rekommendation. Jag träffade en 11 veckor gammal som ätit messmör ett tag på bvcs rekommendation. Men det är olika på alla ställen.
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2015-07-01 22:05:53 följande:

Nu ikväll så skrattade Isak ljudligt för första gången. Han är 3,5 månader, jag kollade när storebror skrattade första gången och det var också vid 3,5 månader - lite kul. Fantastiskt att få höra ett bubblande skratt! Sen har jag suttit och fånat mig för att få honom att skratta igen... : )

Finns det något finare än ett tandlöst leende och skratt. Våran W har skrattat ett tag och mycket beror på att han är grymt kittlig. Min mamma skulle plocka bort ett grässtrå ifrån hans tröja igår och han skrattade så han nästan tappade andan av beröring.
  • LillLouise84

Jag kämpar fortfarande med mina gravidkilon, 4 kilo kvar efter den här graviditeten och 5 kvar sen första. Men det är i alla fall ett kilo mindre än förra veckan. I morse kände jag att det var dagen då det var dags att ta tag i fläsket. Så jag rotade fram skorna och kläderna och drog till gymmet. 8 minuter i 8 km/h sen var jag spyfärdig. Shit vilken brist på kondition. Sen körde jag lite olika maskiner och jag är ljusår ifrån formen före och mellan barnen. Förr sprang jag 4 km nu dör jag efter en.

• LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-07-04 23:01:11 följande:

Märker också stor skillnad på amningen. Framför allt natten märker jag skillnad. Han brukar max vakna 2 ggr för mat. Nu är det 4-5 ggr istället. Vilket är en liten jobbig omställning för en annan, men vad gör man inte för de små. På dagarna har det också ökat och dessutom försöker vi även vatten ibland (råd från bvc) för att vara säkra på att han får i sig mycket med vätska.

En dag på ikea låter ju som en perfekt undanflykt från värmen :)

Hur gammal är din bebis eftersom ni börjat med vatten? W är bara 3 månader och en vecka så jag har inte vågat ge honom vatten än. Så nu ammar jag hela tiden känns det som. Jag måste få i mig mängder av vatten för att försörja både honom och mig.

Vi har haft tre stökiga nätter med kokhett sovrum. Vårt sovrum ligger på övervåningen två våningar ovanför pannrummet, med en varm mur på ena sidan rummet och ett fönster åt söder. När vi vädrat och kört fläkten är det fortfarande 28 grader. W går och lägger sig vid 23 och sover bra till 3.30-4 sen sover han i våran säng och vänder och vrider sig. Tre gånger i natt vaknade jag av att han lagt sig tvärs över sängen och sparkade på pappan.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-07-07 09:56:09 följande:

Ja alltså vi bor ju inte ens i en stad så för mig låter ju det där JÄTTEstort! Haha

Vi har två pizzerior och sen har vi ett konditori man kan äta på.. det är väl allt;)

Två mataffärer och en klädaffär (med bara vuxenkläder). Ja du hör ju vilken håla jag bor i hahaha

Jag bor också i en håla i Norrland. Vi har ica och Coop, en sportaffär, en skoaffär, tre klädaffärer, tre blomsteraffärer, granngården och hundaffär. 5 pizzerior, en kinakiosk, tre caféer och två mackar. Jag har tidigare bott i två större städer och saknar butiks och matutbudet enormt emellanåt. I båda städerna jag bodde så hade jag ca 25 med bil till Ikea och närliggande köpcentrum, det saknar jag.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-07-08 10:37:37 följande:

Jag är uppväxt i en håla i Värmland. Där var vi väl 10 000 i hela kommunen men det fanns två ica, Konsum ett antal pizzerior, en klädaffär och så en lekssaksaffär. Tyckte det var för litet. Handla gjorde man i Karlstad. Flyttade sedan till Örebro och det var kul de första åren men usch så jag vantrivdes de sista åren. Det var för stort för mig helt enkelt. Nu bor jag i en småstad med 30000 invånare. Allt som man behöver finns, så som hm,Lindex öob, biltema osv. Flera fik finns liksom restauranger. Samtidigt har vi nära till natur då vi bor vi granne med två naturreservat. Dessutom har vi nära till vatten (vilket är viktigt för maken som är uppväxt vid värnen). Vill vi handla nån annanstans typ ikea så finns både karlstad och Örebro inom 1 h bilväg.

Ska faktiskt till Karlstad idag. Mina föräldrar bor där numera och jag ska hälsa på dem och passa på att shoppa lite kläder till mig när mamma kan vara med och hålla ett öga på V.

Jag har också pluggat i örebro och jag saknar staden. Jag är dit minst en gång om året nu. Jag bodde i Vintrosa en bra bit ifrån stan men trivdes. Då hade jag den perfekta kombinationen stan 25 minuter bort och slätten med naturen utanför dörren. Jag har aldrig varit så smal som när jag bodde där för jag var ute och sprang på slätten på kvällarna och lediga dagar, helt underbart.
  • LillLouise84
    SMA87 skrev 2015-07-08 15:51:49 följande:

Ni som ammar och fått mens, eller ni som fött barn tidigare, strulade mensen för er i början? Jag hade innan jag blev gravid en cykel på mellan 28-38 dagar... Aldrig kortare än 28 så länge jag kan minnas...

Jag hade avslag i 10v sedan en veckas uppehåll innan jag fick mens. Nu fick jag mens igen med en cykel på 23 dagar. Har som sagt aldrig hänt mig. Helt utan förvarning också för jag hade jättemycket mensvärk innan sist månad. Nu fick jag ingen förvarning alls...

Sedan upplever jag att lillan inte riktigt är nöjd och brösten känns tomma... Upplevde samma sist vecka jag hade mens. Kan mjölkproduktionen bli mindre under mensen? Någon annan som haft problem med det?

Jag har för mig sen förra barnet att det är vanligt att mjölken minskar vid ca 3 månader efter fl. Många tror då att det är slut och börjar med ersättning, men det är bara att amma amma amma.

Jag har alltid haft menscykel på 21 dagar, man efter första barnet blev det 23-24 dagar. Men jag hann bara ha mens i 6 eller 8 månader innan jag blev gravid igen så jag vet inte om det hade ändrats eller inte efter ett tag
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?