JhjärtaK skrev 2014-11-01 07:19:17 följande:
Jag förstår helt din känsla av att inte kunna glädjas fullt ut. Samma här då riskerna för enäggs som delar moderkaka är såpass mycket större än vid en "vanlig" graviditet :-/
Nu när vi gjort RUL så hade vi ex gått ut på fb med det och berättat för dottern men det tar emot och jag tänker hela tiden "nej, vi väntar några veckor till". Misstänker att jag kommer att fortsätta känna så så kanske skall man bara göra det för att få känna sig lite normal. Vi får se.
Ja usch, detta är ju min andra tvillinggraviditet där ena fostret dött medan den andra klarat sig bra. Dock var det inget annat strul förra gången.
Vi har inte gått ut på fb men de vi träffar irl har vetat det direkt eftersom jag fick gravidmage redan i v 6 och livmoderns stl har legat 5 veckor före i tiden tills nu då den äntligen hejdat sig lite. Mina kollegor fick också veta så fort jag plussat eftersom mitt jobb innebär en hel del hot och våld. Är ju avstängd sedan mitten av augusti sedan jag blev just mordhotad flera gånger per pass både verbalt och skriftligt samt jagad etc.
OT
Jag läser att en del inte fått så trevliga mottaganden från omgivningen. Kan säga att nu när jag väntar 5e så har det inte sagts så mycket, medan 3e och 4e vart det mycket kommentarer från bekanta som menade på att två räcker och man behöver inte befolka jorden själv osv. Från släkten har dock den här gången varit extremt kylig, min mamma har gratulerat mig men hör inte av sig -å andra sidan har vi en frostig relation sedan jag skilde mig för några år sedan och hon tog exets parti och tyckte jag skulle tänka på barnen. Trots åratal av familjeterapi och allt. Min pappa har inte sagt grattis ens eller på annat vis kommenterat det. Endast min yngsta syster (jag har 6 syskon) samt min ena brors fru har varit glada och grattat. Svägerskan + bror ska själva ha sitt första barn vilken dag som helst nu.
Min sambos familj är alla glada och har gratulerat liksom alla kompisar på hans sida. Men så är det sambons första och han är bland de sista ut i bekantskapskretsen. Sist ut av sina syskon osv.
Sambon däremot fick mycket negativa kommentarer i sin umgängeskrets då vi träffades. Jag är 4 år äldre än honom, har 4 barn sedan tidigare osv osv, det var många förmaningar och "tänk dig för". Men även det har ju löst sig, och nu är det längesen någon olyckskorp kraxat.