Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

mizzidus skrev 2014-09-25 22:26:50 följande:

När slutar tuttarna att växa?! Haha de bara växer och växer :)

Haha min sambo sa igår kväll att du, snart måste vi specialbeställa bh åt dig. Har just nu en stor D så specialbeställa var väl att ta i, men stora mot vad de vanligtvis är stämmer ju :D
  • Lejonhierta
    KotteTotte skrev 2014-09-26 08:10:10 följande:

Hej!

Eftersom vi alla väntar mars-bebisar här så tänkte jag passa på att fråga er som är ungefär i samma vecka som mig.

Ligger hemma i en dunderförkylning för tillfället, och har sedan ett dygn tillbaka fått fruktansvärt ont där revbenen går ihop. Man ska kanske inte läsa alltför mycket på nätet, men läste att det skulle kunna vara tecken på havandeskapsförgiftning. Någon av er blivande mammor som upplevt samma sak? Och fått svar på vad det kan vara? Läste iofs också att det kan vara ett överansträngt muskelfäste också, så behöver ju inte vara farligt. Är i v 17 just nu.

Havandeskapsförgiftning är oerhört sällsynt så pass tidigt i graviditeten sa min bm då vi bollade lite kring mina stjärnor och att blodtrycket är lite högre än normalt, så det avskrev hon direkt.
  • Lejonhierta

Jag har fött mina fyra barn med kejsarsnitt och även den femte kommer födas på samma väg. Har haft komplikationer likväl förlossning där jag kravlar ur sängen bara någon timme efter uppvak. Allt är relativt. Jag ojjar mig mest över att jag får frossa av narkosen samt då de ska raka där snittet sker liksom sätta katetern, allt görs innan sövning, jag kan inte välja utan blir sövd.

Finns värre saker i livet än få magen uppsprättad som grannen kallar det, dessutom får man bästa belöningen i form av sitt barn.

• Lejonhierta
    KarinIngrid skrev 2014-09-29 10:36:08 följande:

Hej alla,
    någon som redan drabbats utav foglossning?

Jag har så fruktansvärt ont i svanken och ut i höfterna! Igår kunde jag inte gå uppför trappan hemma!

tips och råd mottages tacksamt!

I v6 fick jag foglossning och haft bälte sen dess...
  • Lejonhierta

Om det är fler ivf-mammor i tråden å kan jag informera om att jag nu pratat med min ivfklinik eftersom mitt sjukhus och bm-mottagning hellre daterar graviditetslängd efter vad ultraljudet äger än vad som faktiskt är rätt datum.

Region skåe har precis nyss kommit ut med ett m till alla bm och kvinnokliniker/förlossningar där man fastslagit riktlinjerna att man räknar från ETdag (glömde fråga om man räknar annorlunda vid blastocyst) men jag har 2dagarsodlade och då räknar man från det. Jag hade sista mens 5/6, äggplockning 18/6 och ET 20/6 och har enligt ivfkliniken 11/3 som beräknat datum och det ska stå kvar oavstt fostrets storlek vid KUB och RUL.
    Intressant, jag som tagit en jättestrid med min kvinnoklinik och bm kring detta.

Har dock försökt få fatt i detta pm via region skånes hemsida men antar jag ä inkompetent i mitt söksätt. Så ha mailat och bett om det :) -så jag kan lämna det vidare till kvinnokliniken jag tillhör.

• Lejonhierta
    Astilbe skrev 2014-10-03 11:44:35 följande:
    Vad intressant! Jag har mest blivit lite förvånad över att de har flyttat bak och fram tiden på min graviditet. Jag menar - är det någon som har stenkoll på när ägglossning och insättning sker så är det ju alla vi som gör ivf... Jag blev i alla fall tillbakaflyttad en vecka precis i början av min graviditet. Att fostret skulle vara mindre än snittet fanns liksom inte på kartan. Nu i vecka 14 blev jag framflyttad igen en vecka...
    Ja oss har de också flyttat på. Jag är ju dessutom avstängd från jobbet pga hot och våld och försäkringskassan krävde in moderskapsintyg för att bevilja. Men se det ville de inte skriva ut trots att det är en ivf och den är ULad ganska mycket pga blödningar. Efter många varv kom bm på att ja men de daterade ju dig på KUB, vilket var några dagar fel vs ET-beräkning. Ska på ett sent RUL i v. 20 om 2 veckor så då hade jag velat trycka upp det här pappret i näsan på dom... Så nu jagar jag RMC i Malmö då de ev kan ha det där pm:et på det hela.

Mest förvånad är jag över att personal är så hårdnackade över att de ska flytta runt på datumen då det faktiskt är helt felaktigt. Snacka om att vara dåligt pålästa.
  • Lejonhierta
    Skumbollen skrev 2014-10-03 12:34:44 följande:
    Hmm... Det trodde jag var allmänt känt att man inte flyttar ivf-graviditeter... Det pågår ju en stor studie på just ivf-graviditeter och om det är vanligare att dessa barn har missbildningar, är tillväxthämmande, när de föddes etc. Här i Göteborg har varje läkare som vi inte träffat innan frågat inför ul om det är ivf, på kuben frågade de också. När jag frågade varför sa det att alla ivf-siffror rapporteras.. Hmm... Kanske är något de bara gör här i Göteborg.
    Region Skåne har just antagit nu i augusti att datum inte ska flyttas. Jag tillhör ett ganska litet landsting så de verkar vara lite efter. Men tänkte att jag tar det på RUL men hade velat få det på papper först från skåne, men det verkar uppenbarligen svårt. För behöver nog ett papper att köra upp under näsan på dom eftersom varje gång det kommit på tal så svarar läkare och bm emot här, de går på mätning av foster och jag blir gaaalen.
  • Lejonhierta
    Skumbollen skrev 2014-10-06 09:04:53 följande:
    Gud vad roligt! Hellre köpa i början så man verkligen använder kläderna. Sist hankade jag mig fram, sommaren var ju enkel att vara stor på då man inte har så mycket kläder då, men det var surt att köpa nya mammakläder med typ sex veckor kvar sen. Dessutom gav jag bort dem så nu har jag inget ändå :)

Hittade du någon bra jacka? Jacka behövde jag inte sist heller på sommaren men inser nu att jag/vi kommer vara som störst när det är som kallast :)
    Jag har beställt en jacka från Bonprix, kostade 450: har jag för mig. Tycker den är smidig då den har dragkedjor i sidorna som man kan öppna så blir den rymligare. Man slipper alltså gå runt nu och se ut som man har ett tält på sig...
    Provade min jacka jag köpte förra hösten och den går inte att knäppa.... Så har nog fått en hel del mage ändå :)
  • Lejonhierta
    Skumbollen skrev 2014-10-06 13:42:43 följande:

Spännande, jag har aldrig handlat där. Får in och kika! Hur är de i storlekarna? Kan man ta sin vanliga "ej gravid storlek"?

Ja jag har beställt min vanliga storlek. De är snarare lite stora än små o storlekarna kan jag tycka..
  • Lejonhierta

Jag har köpt samma stl (34-36 dvs S) på HM som jag har annars också, men har noterat att just deras svarta jeans är smalare och även stelare trots att man haft dom någon dag -sjukt osköna vs övriga jeans -jag har 4 par. Favoriterna är en som de har med extra låg skärning fast hög mudd (hatar hög mudd men hittar inga med låg som jag vill ha) de har även lite slitdetaljer på benen. Sitter perfekt på mig. De svarta åker gärna ned och ger aningens Gällivare i häcken trots att de är så tajta, men antar det är för att tyget liksom inte formar och ger efter, för har ett par blå likadana och de är sjukt mycket skönare... Deras tröjor och toppar behöver jag numera M i för magen är så stor. Kom på att jag köpte en jeanskjol i stl 36 men den var liten i stl även om rumpan och benen. Konstigt för jag har bara fått mage.

Har beställt lite toppar från Lindex, men är riktigt irriterad på att man bara kan köpa på nätet och inte prova, för vill man skicka tillbaka så får man ju betala frakt = kostar ju att prova kläderna. Nåväl, köpte tre toppar och två är lagom och en är jättestor trots samma stl.

Har dock handlat en del på Bonprix och är faktiskt nöjd. Mest för att jag tycker de har ganska hyfsat utbud men också riktigt bra priser. De är snarare något stora i stl så kan vara något att tänka på. Enda jag är missnöjd med är en manchesterkjol som är vinröd, den var inte alls sådär fint djupröd som jag väntat mig, men behåller den i alla fall. Tråkigt med Bonprix är att de inte är så snabba i leveransen -eller så är jag otålig ;) . Har även köpt vinterjacka här.

Jag har gärna termoleggins till kjol nu på hösten och har helt enkelt handlat billiga på ica/ citygross men gått upp en stl och funkar, men viker ner precis vid magen. Möjligt det går att klippa ett V och tråckla för att de ska bli lite vidare uppe i linningen som är lite stummare än resten.

Funderar på mina frusna ben i vinter, over knee eller knälånga raggisar kan ju funka till kjol och termoleggins men vete katten om jag vill lägga ut snordyrt med pengar på termobyxor, såg att Halens har termokjol billigt, frågan är hur de är uppe i midjan och om det går vika ned framtill eller hasa ned utan att man ser ut som tonårssonen där kallingarna helst ska synas 5 cm ovanför jeanslinningen...
    Någon som har koll? -tyckte priser var ok 250-300 beroende på kort/lång modell.

Finns ju ett alternativ till och det är ju att emigrera till varmare land och komma åter sista veckan man får flyga Tungan ute

Kram på er...

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?