• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-02-22 08:28:54 följande:

Idag ska väskan packas! Blev lite rädd igår för att förlossningen hade dragit igång, men det verkar lugnt nu, men jag fick en liten reality check i alla fall. Lika bra att vara förberedd. Förutom den nya mensvärkssmärtan x 1000 som kommer och går har jag ny värk och hugg i ländrygg och ljumskarna. Någon mer som känner då här nu?

Min väska har varit packad i många veckor, är det någon som ska ha värk och hugg är det jag!! ;)

Men nej, jag känner ingenting.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-22 08:47:20 följande:

Fråga: jag insåg just att vi inte äger någon nappflaska. Det bör jag ha va? Vad för sort? Jag vill ju amma, men i en drömvärld vill jag kunna pumpa ut mjölk och ge ersättning också, så även maken kan mata. Goda råd mottages.

Jag väntar första barnet, så lyssna inte på mig, men jag har hört att Medela Calma ska vara bra om man vill varva mellan bröst och flaska. Det skulle vara samma teknik eller motstånd eller nåt sånt.

Jag såg en sån på apoteket och den var skitdyr, men nu när jag tänker efter kan det mycket väl varit ett paket med pump och allt.

Vi har en liten Mam, men den kanske inte kommer användas, den är från en babybox och det känns skönt att ha den och en liten tetra ersättning i nödfall.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-22 09:11:19 följande:

Jag har varit värdelös på boxar. Maken skaffade en, vet inte vartifrån. Går man bara in på lite olika apotek och frågar efter dem?

Ja, det verkar ju finnas lite olika nappflaskor för olika syften så gäller väl att pricka rätt. Fast min vilding i magen känns så stark, gigantisk och energisk att han säkert vill ha stek och potatis direkt.

Kanske mixa steken med bröstmjölk första veckan?

Liberos får man hämta ut på ICA Maxi efter att man blir medlem i Liberoklubben. Men jag undrar om det är samma som man får hos bm eller på BB?

Kronans apotek är den enda jag aktivt bett om, det var där flaskan var med. Man blir medlem bara, och så går man in och frågar efter den.
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-02-22 09:32:54 följande:

Liberos Box man hämtar på maxi ersätter tydligen den gamla startväskan :)

Jaha! Jag fick en hos barnmorskan för en månad sedan :)
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-02-22 09:35:52 följande:

Jag har en bröstpump och flaskor från mam. Använde det till min förstfödda och det gick jättebra att varva flaska och amning.

Skulle dock vilja ha en elektrisk pump, för med min första hade jag så extremt mycket mjölk så jag kunde pumpa ut massor men orkade inte pumpa mer än nödvändigt. Men denna gången tänkte jag ge mjölk till neo-avdelningen om jag har lika mkt.

Jag skulle också gärna donera mjölk om har tillräckligt. Enda nackdelen är väl att man bara kan donera tills barnet är tre månader, och då tänker jag att det tar en månad innan man får kläm på amningen och vet hur mycket mjölk man har.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-22 10:16:28 följande:

Jag ska ju flaskmata och har köpt MAM anti kolik så jag hoppas att dom är bra :)

Om ditt mål är att amma till största del så behöver du ju kanske inte lägga ut en förmögenhet på en flaska.

Jag försökte ge flaska nån gång när min dotter var liten och vi hade bara nån enkel flaska från GeKå's och det funkade utan problem. Bara det att vi bara testade en gång när hon var pytte och var nöjd att det funkade. Nån månad senare skrek hon som en stucken gris oavsett om det var ersättning eller bröstmjölk i flaskan.

Fick råd innan av en erfaren mamma att ge flaska nån gång ibland för att ha den möjligheten om det behövs, men jag var så rädd att förstöra amningen så jag gjorde ju inte det, och det fick jag äta upp sen kan man säga :)

Oj! Herregud, jag hade ingen aning om att det kunde vara svårt åt det hållet. Jag vill absolut ha möjlighet att ge flaska, jag kommer inte amma till varje pris. Och det kan ju ändå hända något som gör att man inte KAN amma längre. Undrar om man först ska få till ett bra amningsgrepp, och sedan ge flaska ibland, eller vad som är bäst.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-22 10:22:30 följande:

Mjölken är ju, för dom flesta, lite som tillgång och efterfrågan. Du kan ju pumpa eller amma igång en jäkla produktion, men det kan ju vara lite jobbigt sen när behovet av all den mjölken inte finns.

Min kompis som fick barn 3 månader för tidigt fick rådet att pumpa varannan timme direkt efter födsel. Bara det att en prematur äter typ 5 ml per mål i början och hon pumpade ut kanske 100 ml varannan timme. När hon insåg att den mjölkproduktion hon hade aldrig skulle matchas av bebisen hade hon ett jäkla besvär att minska ner produktionen. Hon såg ut som en mjölkstinn ko i ett antal veckor ;)

Ja det är iofs också något att tänka på. Vill jag vakna var tredje timme för att jag själv pumpat igång en överproduktion, fast mitt eget barn sover? Och sedan få kämpigt när produktionen ska minskas?

Hmm... I början kommer jag i alla fall bara se till att det funkar för mig och min egen bebis, och har jag naturligt mycket mjölk kan jag absolut tänka mig att pumpa till andra, men får kolla upp hur stort behovet är och vad det innebär.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-02-22 10:34:47 följande:

Vår dotter vägrade flaska helt. Hon var nog 6 månader innan hon ens drack vatten i flaska. Men så var hon totalt emot napp också i många månader men nu sitter nappen som berget istället. Så matningskopp var det enda som funkade om pappan skulle mata

Men fy... Fick ni några tips och råd, eller var alla bara nöjda med att du var tvungen att amma? Jag ska fråga min bm på tisdag också.
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Åååh grattis!! Skönt att ni mår bra, hoppas vi snart är fler som kan göra er sällskap "on the other side" :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-22 10:57:44 följande:

Om du ställer en fråga kring flaska hos BVC är min erfarenhet att man inte får något svar. Dom är så fruktansvärt fokuserade på amning så ställer man frågan hur man kan försöka införa flaska som komplement så får msn svaret att amning är bäst typ ;) Flera vänner till mig har "mörkat" på BVC att dom ger flaska ibland, bara för att slippa bli uppläxade. Synd att man ska behöva det...

Ja, det verkar ju vara det vanliga, tyvärr. Min bm är dock ganska avslappnad. Det var hon som föreslog att vi skulle köpa hem en tetra ersättning och en flaska just in case, och som även tipsade om att ett litet glas vin eller öl inte var fel när man ammar. Det hjälper en att slappna av och då rinner mjölken lättare till. Älskar såna råd, hehe ;)

Jag kommer ändå lägga fram det som att jag vill ha ett tillfälligt alternativ till amningen, hade jag valt ersättning hade jag ju helt enkelt bara kört med flaska från dag ett, så förhoppningsvis kan man få vettiga svar ändå. Annars får jag fråga här på Familjeliv. :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?