• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-15 20:55:53 följande:

Det där med vikten är knepigt :)

Nått jag kan bli tokig på är när Folk jag känner frågar:

-hur långt Det är kvar?

-Knappt 3 veckor.

-Det ser verkligen inte ut som om du ska föda barn om 3 veckor!"

-ok, men det ska jag, har gått upp över 20kg redan, så så liten kan jag inte va.

- VA?! Det syns inte.

Nähä, då är min fråga hur fet dom tycker jag ser ut annars?! Haha

En kollega frågade "fast du väger fortfarande tvåsiffrigt va?" för flera månader sedan, då vägde jag inte ens 70kg... Hon har iofs inte alla bestick i lådan.
  • Kpax

Kul att läsa hur ni bäddar! Jag känner mig själv osäker på vad som blir lagom i vagnen, och självklart beror det på utetemperaturen när det blir aktuellt med promenad.

Just nu är den bäddad med en tjock åkpåse med fårskinn i. Men jag har även ett vagntäcke och ett par filtar. En pandakudde också.

I spjälsängen kommer vi ha ett babynest och ett örngott med handduk i, och bebisen har pyjamas på sig.

• Kpax
    sommarstad skrev 2015-02-16 19:38:16 följande:

Just ja vi har ju en åkpåse också. Det har jag glömt. Den blir ju bra i början om det är kallt. Jag berättade för mamma att jag tyckte det var svårt med just bäddningen, hon tipsade om att man kan alltid lägga i en termometer i innan bebisen så vet hur varmt/kallt kommer bli. 

Jag förstår inte heller riktigt hur jag ska tolka termometern när vagnen är tom. Jag vet inte hur mycket temperaturen höjs när det ligger en liten kropp där. Jag kör nog på att antingen slänga ner köttermometern med barnet, eller att känna efter med handen då och då :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-16 21:42:01 följande:

Enklast att känns är på bebisen i nacken när den ligger däri, plus att man ser på näsan om den fryser mycket. Röd näsa fryser, vit näsa fryser inte :)

Om man klär lager på lager är det ju lätt att öppna upp lite om det blir för varmt. Eller ha med extra filtar om det känns för kallt.

Jag är mest rädd för att bädda för varmt, det vore verkligen fruktansvärt om bebisen blev för varm och slutade andas... Kommer säkert känna efter var femte minut första veckorna, och bara vara ute 15 minuter, hehe.

Det var lager på lager jag tänkte från början också. Åkpåsen tänkte jag mest till hösten, men det var 60% rabatt nu. Är det kallt använder jag den (med mindre kläder), annars struntar jag i den och använder täcket och filtar. Kan inte tänka mig att åkpåsen är NÖDVÄNDIG, det går ju att få jättemysigt och varmt med fårskinn, täcke, filtar och overall.
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-17 05:50:17 följande:

Jaha den här natten var ny mot övriga. Upp för att kissa är väl en sak men jag har varit uppe två gånger under natten för att tömma magen. Hoppas verkligen inte det är ett tecken på att det är på gång. Har ju fem veckor kvar till bf och har saker som måste bli gjorda denna och nästa vecka på jobbet och första veckan i mars är mannen utomlands på jobbresa. Det får gärna vänta tills han är tillbaka från den.

Hoppsan!

Jag var lite risig i magen igår, men i natt har jag bara kissat, så det var nog en tillfällighet.

Förstår att du gärna väntar lite under dina omständigheter. Jag känner mig redo (16d till bf), men har börjat bli nervös för förlossningen. Trist, jag som var så taggad tidigare, nu fegar jag ur :(
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-17 08:58:14 följande:

Hade jag varit så nära som du hade jag också börjat känna mig redo och troligen även nervös. Det är ju verkligen en helt ny upplevelse som väntar och oavsett hur många utbildningar eller böcker man läser så går det ju inte att föreställa sig. Jag vet vad som ska hända men jag kan inte föreställa mig hur det kommer kännas eller hur jag kommer reagera. Tänk om jag bara vänder på förlossningen och säger aldrig i livet, ingen unge ska komma ut ur mig? Inte troligt att jag kan stoppa förlossningen och jag känner mig förberedd men av nån anledning blir jag lite mindre taggad för varje dag. Kanske för att det börjar bli verkligt?

Jag tror det kommer gå bra både för dig och mig till slut. Det jag har fått med mig av utbildningarna är att man ska andas (alltid positivt ) och försöka få hjälp av mannen (eller smärtstillande) att slappna av och utöver det kan man inte göra något mer. Så jag tänker andas och försöka att inte hyperventilera eller hålla andan och sen får resten lösa sig på plats (om sådär 3-5 veckor)

Min BM trodde inte det var förlossningsrelaterat med min mage utan mer att magen inte beter sig som vanligt  när man är gravid och då kan det bli dagar med lös mage lika gärna som dagar med hård.

Nej precis, det går inte att föreställa sig varken förlossning eller det nya livet med barn. Så galet stort! :)

Jag ska också satsa på att försöka slappna av och följa med kroppen. Jag är mest rädd för att bli rädd. Att jag ska gripas av panik och motarbeta kroppen och må skit även efteråt. Men jag är egentligen inte förlossningsrädd eller så, det är nog bara för att det närmar sig. Jag får fokusera på att det kommer bli en grymt häftig upplevelse! :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-02-17 10:38:27 följande:

delar din rädsla om att bli rädd för att bli rädd"... men tror att det kommer gå fint, finns ju liksom inget alternativ och alla säger ju att det "byggs upp långsamt" så att man hinner vänja sig vid smärtan. Blir spännande att se vem av oss som hinner först!

Något helt annat, någon som har, eller är sugna på att testa tygblöjor? Vi har så himla smidiga tvättmöjligheter och för såväl barnens skull som för miljöns så känns det som ett vettigt alternativ (efter en tid när man vant sig vid blöjor överhuvudtaget). Hittade intressanta och snygga på poops.se

Dock känner jag ett par som hade just tygblöjor där jag tyckte att barnen luktade surt,,, men det paret är extremt "bohemiga" och sköljde nog bara upp kissblöjor... plus att de försökte sluta alldeles för tidigt. Men det exemplet skrämmer mig lite ifrån att testa!

Ja det är sant, det byggs ju upp, det hade jag glömt!

Tygblöjor... Alltså, verkligen skitbra för miljön och säkert huden (om man sköter det bra, annars kan jag tänka mig att det är tvärtom). Men jag tror inte att jag orkar, det känns som ett jäkla projekt, kanske för att jag inte har koll på hur det funkar.

Det jag hört är att det kan ta ett tag att hitta rätt i den djungeln, och tipset om att vänta ett par månader lät ju logiskt.
  • Kpax
    Nixe skrev 2015-02-17 11:20:26 följande:

Jag kanske är lite knäpp men jag har kollat upp dom som jobbar på det bvc jag tänkt mig på Facebook :p detta för att jag vill ha en yngre bvc-sköterska. Min bm nu är jättesnäll men vi klickar liksom inte. Det känns lite mossigt på ngt sätt. Jag vill ha någon yngre med lite fart i :) så det avgör lite för mig tillsammans med att det ska ligga ganska nära samt att man ska kunna ta med sig barnvagnen in (min kompis barnvagn som var ny blev stulen under ett bvc-besök trots dubbla lås).

Hahaha! Det hade jag aldrig haft en tanke på! :)

Jag bor ju i en liten stad, så det finns bara en BVC, och jag får väl hålla till godo med den sköterska vi blir tilldelade. Får hålla tummarna för att hon är bra!
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-17 17:51:27 följande:

Ännu en nackdel med foglossning: man blir ett enkelt offer för stans alla säljare av el- och mobilabonnemang, välgörenhetsambassadörer för Rädda Barnen, Amnesty, Läkare utan gränser etc och alla andra som livnär sig på att haffa oss som inte kan fly fältet och tvinga oss till dåligt samvete och ogenomtänkta köp. Ursäkten "jag har bråttom" godtas liksom inte i rullatortempo.

Mitt tips är att ta upp mobilen och sätta den mot örat samtidigt som man undviker ögonkontakt. Funkar jättebra! Är någon extra ihärdig och försöker få kontakt låtsaspratar jag lite också :)
  • Kpax
    supervuppan skrev 2015-02-17 17:55:05 följande:

Jag hoppar gärna in här om det är okej, även om det inte är så långt kvar för mig, jag har nämligen BF 1:e mars. Så är i vecka 38+1 idag. 

Välkommen! Hur har du lyckats hålla dig borta så länge? :)

Vi pratar om att starta en ny tråd allt eftersom bebisarna kommer, så håll utkik efter den också sen !
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?