Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

laila88 skrev 2014-09-24 13:06:36 följande:

Alltså jag blir så fundersam, ända fram tills för några dagar sen har jag haft mage och trodde det var bebismagen som kommit för att stanna och bli större. Men nu helt plöstsligt är den borta! Ibland känns den lite större, men oftast senaste dagarna känns magen som vanligt?!

Ungefär då ja började läsa i gravidappar osv att i vecka 14 så kunde magen komma. Nä då försvann min?!

Lyllo dig. Min mage är en konstant spärrballong. Skitjobbigt.
  • Mimipig
    sommarstad skrev 2014-09-24 18:32:58 följande:

Idag fick jag "svar" om jobbet. Jag får förlängt en månad via bemanningsföretaget och sedan kommer de låta mitt bemanningsföretaget söka rekryteringen av två tjänster. Min och min kollegas som sagt upp sig.  Närmsta chefen sa att jag troligen inte behöver oroa mig. Hur svårt var det att vara att informera mig (och mina kollegor) om att denna tjänsten måste gå via annons innan de kan tillsätta någon. De har nämligen i veckor fått mig att tro att jag ska få vara kvar utan problem och inte nämnt att jag ska behöva söka min egen tjänst. Det är helt okej att de måste gå via en viss process men jag anser att de kan informera mig om den. 

Jag kommer ju inte kunna vänta en hel månad till innan jag kan berätta om att jag är gravid. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag funderar på att berätta efter RUL som planerat. Det är ju diskriminering om de nekar mig jobbet bara pga graviditet och det blir svårt att påstå nåt annat då jag både har utbildning, erfarenhet och är bra på jobbet. Dessutom väldigt omtyckt på arbetsplatsen. Men får väl se vad som står i arbetsannonsen innan jag bestämmer mig. 

Du kan ev använda graviditeten till din fördel, det är olagligt att diskriminera pga det, och många företag vågar inte ta i dyl ärenden med tång, skräckslagna för att bli stämda för att jävlas med "en stackars gravid kvinna". Kolla upp exakt vad som gäller, det kan med andra ord gynna dig att ha berättat om din graviditet, då sitter de i fällan. Men jag kan ha heeeelt fel. Vet bara att en kompis blev uppsagd när hon var gravid, eller rättare sagt, hela hennes avdelning, men hon använde graviditeten mot chefen och fick dubbelt så stort avgångsvederlag som kollegorna. Men som sagt, jag VET inte vad som gäller exakt.
  • Mimipig

Ang att berätta på jobbet:

Jag berättade för min chef i enrum i fredags. Jag var nervös men han blev riktigt glad för min skull och gjorde high five och sa att detta är något man inte får missa i livet. Så skönt!

Sen berättade jag för kollegorna som sitter i samma rum som jag, därefter får det sprida sig. Men min arbetsplats är inte så stor, vi är ca 15 pers.

• Mimipig
    SvanE skrev 2014-09-24 22:17:10 följande:

Måste bara få dela den här, är det bara jag som gråter eller är det hormonerna som spökar? Så häftigt att det där just nu pågår i våra magar <3

Så häftig! Såg den härom dan. Wow!
  • Mimipig
    laila88 skrev 2014-09-25 22:01:59 följande:
    Jaa illamåendet är mycket värre för mig med! haha.. som om det inte räckte att va både förkyld och ha gravid symptomen, det ska ökas lite extra bara för att ;D
    Här är en till som är förkyld. Har dragits med något i tre-fyra v, men det bröt ut ordentligt i söndags. Fy, så besvärligt. Det lär ju ta längre tid att bli frisk när man är gravid, samt lättare att bli sjuk. Så orättvist!

En fundering: jag läste att man inte ska vara orolig för barnet, att inga baciller eller förkylning når hen. Men allt annat då som man passar sig för hela tiden - ostar, fiskar, mediciner, vin etc - varför når det då in till barnet? Det här med graviditet känns omgärdat av mycket snåriga goda råd, forskning, traditioner och skrock. Det är svårt att sålla vad som faktiskt är verkligt och sant.

Jag blev nästan hindrad från att köpa en nässpray på Apoteket härom dan, apotekaren hävdade att gravida inte får använda det. Hon gav sig inte förrän hon packat upp och läst bipacksedeln där det står att Nezeril 0,5 är godkänd för gravida.
  • Mimipig
    Villhaenbebbe skrev 2014-09-25 15:50:51 följande:
    Ja det är höstmarknad här i helgen och jag vill så gärna ha ett par lädertossor.. Så kanske får bli första inköpet :) :)

Jag tror faktiskt jag kanske kanske kände bebis för en stund sen, vet att det är supertidigt när det är första. Men det kändes som bubbel i magen fast i livmodern och fick mig nästan att "rycka till". Hoppas det var det jag kände :) 

Jag har haft jätteont i ryggen sen v.11 ungefär, långt ner i svanken. Och nu senaste dagarna har jag också haft ont i magen, men mer molande känsla. Tror det är för att det händer grejer där inne nu. Jag tror nog inte du behöver oroa dig, fast än det inte är enkelt att sluta..
    Jag passade på att shoppa barnkläder i Asien för 2 v sedan på jobbresan, men då visste jag inte könet så det blev lite av varje. Mest tjejkläder, de var finast, men vi vet ju nu att det är en pojke. Äh, jag tror inte på att jinxa och skrock. Går något snett så sparar jag kläderna till nästa gång eller ger bort dem till vänner. Och förresten - jinxet funkade inte, för detta var under perioden då jag väntade besked på mkp och det visade sig ju sen att högriskbarnet var friskt!

Det gjorde mig glad att shoppa! Om en månad åker jag och maken till New York. Då passar vi på och köper barnvagn och en MASSA barnkläder. Det ska bli jätteskoj!
  • Mimipig
    snö 81 skrev 2014-09-25 15:52:04 följande:
    På mitt jobb är vi ca 75-80 st och folk får veta det eftersom. En del har börjat fråga när magen syns i tajta kläder och andra vet inget alls. Men det sprider sig rätt snabbt, mun mot mun så att säga.

Det många tycker är lite kul på mitt jobb är att vi är tre stycken som är gravid samtidigt. En ska ha i slutet av februari och så är vi två som ska ha i mars.
    Vad kul att ha kollegor att vara gravid ihop med! Min mage har hoppat grannhuset natten och idag fick jag för flesta gången frågan om det gick bra att känna på magen. Herregud, jag trodde att jag skulle AVSKY det, normalt sett ogillar jag mör någon piper mig i midjan eller tar mig på magen, men nu var det inte så farligt som jag trott. Men hon frågade ju först förstås. Annars hade jag nog avskytt det.
  • Mimipig
    laila88 skrev 2014-09-28 23:27:53 följande:
    Det var givetvis inte min mening att skrämmas. Men att bara konstatera att man haft en hemsk förlossning innan tycker jag personligen inte var att gå för långt med tanke på att jag inte gick in på detaljer. Då jag födde första gången var jag dessutom 16 år, det är tio år sedan nu och mycket har ändrats både med det att vara gravid och även förlossningar. 

Eftersom jag antog att vi i denna grupp kunde ta upp allt som man funderar över under sin graviditet där följer ju med farhågor och förhoppningar sedan förut också.

Men jag förstår att de flesta här är förstagångsföderskor och innan jag födde första gången så ville jag inte heller höra om dåliga förlossningar.

Det förekommer ju att vissa har dåliga erfarenheter och även dom trodde jag det var okej att ta upp. Men jag ska tänka mig för hädanefter då. Får prata om vägen mot ett ks under en annan kategori. Blev bara automatiskt att jag kom in på det då jag svarade på ett inlägg då en fått ett tidigt godkänt inför kommande ks
    För min del är det fritt fram att ta upp alla aspekter av graviditet här. Jag kommer inte att orka hålla mig med olika forum.
  • Mimipig
    KarinIngrid skrev 2014-10-01 22:39:33 följande:
    Samma här. Inte RUL förrän 30;e oktober
    Jag har RUL 28/10, bf 22 mars. De har redan flyttat min bf tre grr, 25, 18 och nu 22 mars. Är beredd på fler flyttar på RUL. Men det måste väl handla om fostrets tillväxt och utveckling snarare än ålder i dagar? Eller?
  • Mimipig

Fråga: jag har börjat uppleva att jag får en rejäl träsmak i rumpan när jag suttit en stund. Att tala om smärta är att överdriva, det känns verkligen som träsmak, trots att jag suttit på en bra stol. Är detta foglossning? Det gör inte ont när jag går och det strålar inget hit eller dit. Svanskotan känns rätt sur och ländryggen känns trött, men inga hugg eller så. Känner någon igen det här?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?