Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2014-09-30 06:54:22 följande:
    Tänk på att lite knipövningar är bättre än inga smile1.gif .

Men att knipövningar kan förhindra att man spricker tror jag tyvärr inte, däremot så återhämtar sig bäckenbotten väldigt mycket snabbare om man knipit ordentligt innan. Och som någon annan skrev så kan det vara svårt att hålla tätt mot slutet och det blir lättare om knipet sitter där smile1.gif
    Det finns massor av forskning på att knipövningar minskar risken för bristningar :) bara att googla. Som jag nämnde så skriver även Gudrun abascal om det i sin bok "att föda" Vid knipövningar ökar man blodgenomströmningen i bäckenbotten som i sin tur leder till en mer elastisk vävnad.

Idag har jag förövrigt gjort 40% enligt appen :) snart är man i nedförsbacken :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-09-30 08:31:51 följande:
    Där ser man, visste jag inte smile1.gif men det låter ju logiskt när du säger det att knip kan minska risken. Tyvärr kan man ju inte eliminera den, tänk om det hade varit möjligt, vilken grej!
    Nej med din erfarenhet så förstår jag att du känner dig kritisk helt klart, vem hade inte varit det :)
  • Skumbollen
    LillLouise84 skrev 2014-09-30 08:32:14 följande:

Hmm sitter nu och tittar på nyhetsmorgon och de diskuterar influensavaccinering. En läkare där rekommenderar alla gravida att vaccinera sig. Hur tänker ni göra? Jag är kluven hur jag ska göra. Med en ettåring på dagis så känns det som jag behöver allt skydd jag kan få. Men en spruta är en spruta med främmande ämne i kroppen.

Vi skall absolut vaccinera oss, förr var jag helt emot sådant men efter vi varit länge i sjuksvängen med vår son och pratat med massor av barnläkare har jag ändrat mig helt och förstår inte hur man inte kan vaccinera sig, mest för andras skull, inte bara sin egen.
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-09-30 18:47:38 följande:

Angående vaccin har jag inte haft en tanke på det. Min barnmorska har inte nämnt det, har ni andra hört att gravida rekommenderas vaccination? Jag är rädd för narkolepsi.

Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-09-30 19:47:10 följande:
    Skumbollen skrev 2014-09-30 19:02:37 följande:

Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))

Jag vaccinerade mig faktiskt för ett par år sedan, min morfar var väldigt sjuk, så det var för hans och andra äldre och svagas skull. Finns det inga risker kan jag iofs tänka mig att göra det igen, men jag är alltså mycket mer rädd för biverkningar än för influensa.

Det pratades inte om narkolepsi när den batchen delades ut, sånt märker man förstås inte förrän det är för sent, och det skrämmer mig.

Vet ni varför gravida rekommenderas att vaccinera sig? Vad kan hända om man får influensa? Jag kan så klart gå in och kolla på klippet, men det får bli imorgon :)
    Förstår din oro till fullo, som sagt hade vi inte haft vår resa med sonen så hade jag gastat högt om att inte vaccinera sig. Skillnaden mellan det vanliga vaccinet och det som folk tog mot fågelinfluensan var ju att det sistnämnda togs fram i "panik" och inte hann testas i alla led. Det "vanliga" vaccinet är ju kontrollerat på ett helt annat sätt.

Jag är inte så orolig för min egen del utan tycker precis som du skrev om din morfar att man skall göra det för de riktigt svagas skull :)
  • Skumbollen
    sommarstad skrev 2014-10-02 18:00:29 följande:

Idag berättade jag för chefen att jag var gravid. Han blev riktigt glad och tyckte det var en riktigt rolig nyhet. Han berättade  sin tur att han skulle bli morfar, han dotter är precis lika gammal som mig. Imorgon ska jag ta det med arbetsledaren, men kollegor som jag berättat det för berättade att hon redan misstänkt det hela.

Så nu behöver jag bara söka mitt eget jobb men det låter fortfarande att de räknar med att ha kvar mig och efter denna nyhet vågar de kanske inget annat ;)

Vi har förresten haft koll på blocket ett tag i väntan på att hitta en barnvagn vi kan tänka oss. Men det är ju helt otroligt vad svårt det ska vara. Man skulle ju behöva en kurs i att köpa barnvagn. Nu har vi väl iaf landat i att vi vill ha en Emmaljunga och det lutar åt en duo edge. Men Ibland verkar de bara heta duo edge, ibland duo edge S och ibland duo edge combi. Nån som förstår skillnaden eller vet en bra hemsida/bok i stil med "barnvagnar for dummies"? Har försökt kolla Emmaljungas egen hemsida men hittar ingen förklaring. 

Vad skönt att det gick bra på jobbet! Alltid nervöst sånt där.

Jag kan inget om Emmaljunga då den inte passade våra krav sist, men kombi brukar ju innebära att man lägger en mjuklift i och duo är när man har separat ligg och sittdel :)
  • Skumbollen
    Lejonhierta skrev 2014-10-03 11:59:47 följande:
    Ja oss har de också flyttat på. Jag är ju dessutom avstängd från jobbet pga hot och våld och försäkringskassan krävde in moderskapsintyg för att bevilja. Men se det ville de inte skriva ut trots att det är en ivf och den är ULad ganska mycket pga blödningar. Efter många varv kom bm på att ja men de daterade ju dig på KUB, vilket var några dagar fel vs ET-beräkning. Ska på ett sent RUL i v. 20 om 2 veckor så då hade jag velat trycka upp det här pappret i näsan på dom... Så nu jagar jag RMC i Malmö då de ev kan ha det där pm:et på det hela.

Mest förvånad är jag över att personal är så hårdnackade över att de ska flytta runt på datumen då det faktiskt är helt felaktigt. Snacka om att vara dåligt pålästa.
    Hmm... Det trodde jag var allmänt känt att man inte flyttar ivf-graviditeter... Det pågår ju en stor studie på just ivf-graviditeter och om det är vanligare att dessa barn har missbildningar, är tillväxthämmande, när de föddes etc. Här i Göteborg har varje läkare som vi inte träffat innan frågat inför ul om det är ivf, på kuben frågade de också. När jag frågade varför sa det att alla ivf-siffror rapporteras.. Hmm... Kanske är något de bara gör här i Göteborg.
  • Skumbollen
    Chuckiiii skrev 2014-10-03 14:21:59 följande:
    Jag fattar inte ens hur man känner kanten, min mage e mest deg:/ (v.15)
    Inte jag heller, kunde inte ens känna när barnmorskan visade förra graviditeten :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-10-03 17:29:10 följande:

Jamen sådär ja, RUL avklarat!

Allt såg bra ut, och det är en liten flicka där inne. Moderkakan ligger i framvägg, så det lär väl dröja innan jag känner sparkar. Så himla skönt att veta (så gott det går) att allt är okej. :)

Vi blev flyttade tre dagar, så nu är BF 5/3.

Åh vad härliga nyheter en fredag som denna :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-10-03 20:35:42 följande:
    Ja vi vill också veta och hoppas att de hinner titta efter det. Såg dock i kallelsen idag (till specMVC) att de inte har avsatt tid till att kolla kön smile4.gif . Men med UL varannan vecka framöver så borde de ju kunna kolla någon gång hoppas jag ändå smile1.gif
    Kan glädja dig med att det alltid står så på kallelsen från östra. Frågar man snällt så skall du se att de kikar :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?