• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-02-02 13:32:39 följande:

Nu är jag utskriven och tappen verkar ha återgått till 20 mm som den var i onsdags så läkaren trodde att de skulle stanna inne i många veckor än, whoho! (Även om de såklart inte kunde lova något )

Var på TUL också och tjejerna fortsätter att växa . Tv1 väger ca 1734 g (-10%) och Tv2 ca 1855 g (-4%). Så himla härligt att de börjar närma sig 2 kg och båda har växt ca ett halvt kilo på två veckor! :-O

Härligt! Är dina minusvärden avvikelser från normalkurvan hos tvillingar eller enlingar? Min var ju -11% på senaste ultraljudet. Vilken vecka är du i nu?
  • Kpax

Vad många som ska ha Pampers! Jag trodde Libero var bäst på småttingar, i alla fall flickor (har hört att de ibland läcker på pojkar).

Vi får väl prova båda här hemma :)

• Kpax
    Tussludd skrev 2015-02-02 15:14:49 följande:

Usch vad trött jag blir på att höra era historier om apotekare som lägger sig i!! Om en läkare har föreskrivit ett läkemedel så har de ingen rätt att skrämma upp er som kund, och ej heller lägga ansvaret på er. Om de är oroliga för att något är tokigt bör den förskrivande läkaren kontaktas av apotekaren för konsultation!

(Är själv förskrivare och kan bli tokig på vad apotekarna tutar i folk!) *gravidhormonerna gör sig hörda just nu*

I övrigt ska vi ha bebisen fram och har bilen på verkstad idag för att få airbagen urkopplad, har dock inte samma tur som du septemberbarn08 tror jag. ;)

Intressant att höra era åsikter om blöjorna, hade ingen aning om att det var så stor skillnad. Får väl prova sig fram till vad dom passar den lilla.

Fråga! Vad har ni för kudde? Hur tjock är den? Storlek? Var hittar ni bra påslakan och örngott? Jag har snart gett upp och funderar på att sy själv. Verkar ju inte finnas något standardmått?! Eller?

Ja, de gillar visst att tycka till...

Jag har, precis som snö 81, köpt en pandakudde. Men även en vanlig spjälsängskudde och täcke på Ikea fast dessa kommer inte användas i början. De är rekommenderade från 12 månader, så jag vet inte riktigt vad de tänkt att man ska ha hela första året. Sovpåse?

Jag fick tips här i tråden om ett vanligt örngott med handduk i, och det funkar ju bra med babynestet, men inte ett helt år...
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-02-02 15:59:16 följande:

Det är från "enling-kurvan" då det inte finns någon tvillingkurva .

Vår dotter låg på -13% när de gjorde TUL på henne men ut kom en fin 3460 g tös, -11% är ju ingenting tycker jag

Jag är i vecka 31+5 idag.

Nej, jag tycker inte heller det är någon skillnad att tala om :) Skönt att dina är så stora!
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-03 07:58:11 följande:

Jag tänker lite tvärtom. Tanken är att vi ska ha bebisen i baksätet just för att jag (eller mannen) inte ska kunna ha möjlighet att reagera på bebisen när den skriker och få för oss att det går att lösa när man är ute på vägarna. Jag är rädd för att tappa fokus på vägen en kort (eller längre) stund för att försöka lösa krisen där och då och riskera att krocka. Inte för att det behöver inträffa men just nu är det så jag resonerar. När det väl är dags kanske jag resonerar annorlunda.

Ja, man märker väl sen vad som funkar bäst, just nu har jag svårt att tänka mig att jag kan köra vidare i tjugo minuter med gallskrik. Men vi kommer inte testköra ensamma på motorväg heller, så då kan man ju enklare stanna (oavsett om barnet sitter fram eller bak). Det löser sig säkert :)
  • Kpax
    Sooli skrev 2015-02-03 08:44:56 följande:

Det där med blöjor är svårt. Är det någon som har erfarenhet av tygblöjor?

Vi tänkte köra på ekologisk olivolja till barnet vid tvätt och blöjbyten. Bebisar har så tunn hy att kemikalier kan komma in i blodet så tvättservetter kommer vi ej att använda. Mannen testade och göra egna vilket funkade bra.

Angående molande värk. Min BM tycker att det är värt och kolla upp om man är osäker för det kan vara urinvägsinfektion.

Jag har ingen erfarenhet av blöjor över huvud taget, men jag har inga planer på att ge mig på tygblöjor. Jag gillar visserligen tanken på att slippa engångsmaterial, men jag har fått för mig att de kräver lite mer av föräldern. Kan vara helt fel.

Att göra egna "wet wipes" är säkert jättebra! Öht är det ju skönt att ha koll på vad man har i och på kroppen. Speciellt när kroppen tillhör en bebis.

Jag har provat både olivolja och kokosolja på min egen hud, och jag gillade det inte. Men smaken är som baken, och på tvättservetter kan jag tänka mig både rapsolja och mandelolja. :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-03 09:32:41 följande:

Jag har ungefär samma bild av tygblöjor, massa tvättande och pyssel. Säkert jättebra, men känns besvärligt!

Vi kommer köpa torra tvättlappar som är i papper. Dom blöter jag bara upp i vatten och det funkar toppen tycker jag. Har köpt ekologisk rumpsalva och mandelolja för eventuellt röd rumpa.

Vi kommer också köpa torra tvättlappar att blöta i vatten och eventuellt ha nån droppe olja på. Jag är inte emot våtservetter, men det känns bättre för mig att försöka begränsa den användningen. Känner jag nu i alla fall, jag kan mycket väl ändra mig, haha :)
  • Kpax

Tänkte lite på det här med att bajsa på sig under förlossningen. Jag har hört att en del erbjuder microlax (tror de gör det här), men har för mig att jag läst att man kan läcka ett bra tag. Har ni några erfarenheter av det här?

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-03 13:46:56 följande:

Jag har inte blivit erbjuden under mina två förlossningar. Dock har magen skött det där ganska bra själv för så fort värkarna startat har jag fått springa på toa;)

Det finns säkert alltid lite kvar men barnmorskorna är ju extremt proffsiga och sköter det väldigt diskret:) det var något jag nojade över mycket men väl där var det nog det sista jag tänkte på. Ungen skulle liksom bara ut när krystvärkarna började.

snö 81 skrev 2015-02-03 14:44:50 följande:

Det var då aldrig tal om nåt lavemang när jag födde dottern, trodde helt man hade slutat med det nu för tiden. Förr i tiden fick ju kvinnan lavemang och blev rakad där nere, men det trodde jag var helt borta - bägge delarna.

Jag har ingen aning om jag bajsade på mig när jag födde barn, dom är så proffsiga och van vid allt så man märker inte ifall det händer.

Ni har säkert rätt, man kommer inte ens att tänka på bajs. Och bajsar jag på mig rejält så har jag ju i alla fall något väldigt roligt att skriva om här i tråden :D
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-02-03 17:00:18 följande:

Oj vad man inte hinner hänga med här :) Har flyttat in i min nya lägenhet och flytta så här gravid var verkligen ingen hit. Kan inte bara kika på så jag har lyft och kånkat lådor och städat och klättrat och haft mig. Vilket resulterat i massor med förvärkar och sammandragningar och övrigt ont. Men nu är det bara upp-packning som ligger och trycker på mitt samvete :)

Har skruvat ihop spjälsäng nu också :) 

Helgen som var hade mina fantastiska vänner ordnat en överrasknings babyshower åt mig :D Aldrig blivit så överraskad någonsin, ingen har sagt något utan planerna var att jag skulle ta sonen och åka till en kompis i en stad 13 mil här i från för att bara umgås och ha trevligt.

Väl framme så åt vi lunch på stan sedan skulle hon "hem och mata hunden". Inte ens då jag såg marschaller utanför huset och kände lukten av popcorn nere i hallen anade jag något ;D

Såg heller inte alla ballonger och skylten "välkommen till Lailas babyshower" i öppningen till vardagsrummet då jag bara gick å kikade åt andra hållet i hallen där uppe medans jag gick. Men väl inne i vardagsrummet hoppar alla fram inklusive min son som hade fått veta det i smyg :D Och min bästa vän som bor 120 mil bort hade kommit hit bara för det :D Som dom hade planerat ihop det.

Blev alldeles varm i hjärtat. Lekar, massa gott fika, tipsrunda och fiskedamm och hela köret :D Till och med en sån där blöjtårta som man sett om i tv ;D

Riktigt uppskattat kan jag lova :)

Åh vad fint gjort! Det var du verkligen värd, du som haft det kämpigt :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?