• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2016-09-23 13:43:19 följande:
    Om du ammar så ät det nog risk för att cykeln blir lite hipp som happ... Det är därför NC inte känns så bra under den perioden. Jag blev ju gravid för att vi hade sex i samband med "mens", som uppenbarligen inte var mens :)

Toppen att du ska testa pessar! Då får vi kanske utvärdera ihop sedan då. Jag har efterkontroll 30/9 och ska prata pessar då.
    Jo, jag ammar. Jag körde NC även efter B's födelse och första 2-3 mensarna var lite knasiga, vill jag nu minnas... och lillasyster blev ju en hoppsan men (!) då körde vi avbrutet samlag trots att positivt LH-test. (Liksom, hur tänkte vi? Haha, fanns nog en liten vilja om att ha en till omedvetet). Men nu får jag bara inte bli gravid, abort är inget alternativ för oss så vi måste skärpa oss... kondom funkar inte alls. Så ska bli spännande med pessar!

(Lillan är ju redan 12 veckor men det var första lediga tiden hos bm efter 12 veckor så jag även ska lämna cellprov)
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-09-26 07:54:40 följande:

Alltså den här 1,5-åringen, hur fantastisk är hon inte??

Första dagarna som storasyster var hon lite ledsen och verkade tycka att lillebror skulle gå hem så hon fick ha oss ifred igen, men nu har allt varit SÅ BRA i två dagar.

Hon går runt och sjunger och leker som som vanligt, stryker lillebror fint på huvudet och tycker om att hjälpa till med att hämta napp, blöja osv. Hoppas det håller i sig! Jag har haft ångest över att hon ska känna sig åsidosatt, men än så länge verkar det gå bra!

Vi är noga med att bara säga "nej" i nödfall, försöker få henne att vara med så mycket som möjligt och leker extra mycket med henne. Lillebror sover ju mest än så länge, och lyckligtvis har han mest vakentid när Josefin gått och lagt sig, då får han mer kvalitetstid.

Han har ett namn nu också, Frank. :)

Vad fint namn! Vi hade det som alternativ åt Bosse, tycker det är helfränt! :)

Nu har ju Alma (3 månader idag!) verkligen blivit en del av vardagen, även för Bosse. När vi ska iväg någonstans o klätt på Bosse kan han gå o klappa på babyskyddet och säga "lillasyster" (nåja, ett läte som börjar på L och har ett tydligt sch-ljud mitt i sig). Han vill ofta krama/klappa henne. När han ska peka ut kroppsdelar på sig själv brukar han även vilja peka ut på Alma (vilket ibland resulterat i att Alma får ett finger i ögat/mun eller liknande). Och för att inte tala om när han ska ge henne nappen... hon är inte jättemycket för napp, den ligger oftast bredvid henne. Och det tycker ju han är lite knäppt (han är napp-galen) så han försöker med mer eller mindre våld mula in nappen i hennes mun...
  • ebe91

Tycker det är länge sen vi visade upp våra solstrålar, så jag lägger in en bild på mitt stora bustroll :) om någon annan har lust att visa sitt charmtroll får ni gärna göra det! :)

• ebe91
    Kpax skrev 2016-09-27 09:17:40 följande:
    Gullet!

Här är våran fina tjej (i en ärvd klänning hon väldigt gärna vill ha på sig ovanpå vanliga kläderna...). :)
    Vad söt hon är!

Tycker du Frank liknar Josefin när hon var nyfödd? :) och vad säger alla andra? Själv hade jag svårt att se likheter... nu ser jag att mina småtroll liknar varandra på många sätt :) båda mina barn har alltid varit mer lik på mig (och min pappa) än på sambon :)
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-28 10:18:58 följande:

Min stora kille!! Vi ska på 18 månaders kollen i eftermiddag!

Så fin! :) har han gröna ögon eller ser det bara ut som det (för mig)? :)

Vi var på 18-månaderskollen nu på fm :) 10 775g och 78,5cm :) alla "tester" klarade han med bravur och inte en min när han fick vaccinet. Lillasyster skrek desto mer av sina sprutor...
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-28 12:27:58 följande:
    Dom är gråblå med lite grönt stänk :) Jättefina, lite udda precis som sin far.

Ska bli intressant att se hur Julian gör ifrån sig idag på kontrollen. Han har ju precis börjat våga släppa taget och gå. Går lite vingliga steg. Har läst att de ska "kunna gå stadigt utan stöd" det gör han ju inte, han går vingligt utan stöd. Men de kanske inte lägger så stor vikt vid det. 
    Han kan destu mer ord!

vad gjorde de mer för tester ?

jag gissar att han är runt 85 cm lång och 13 kg. Får se om jag har rätt.
    De kollade om han kunde klotterrita, han fick en back med klossar o skulle se om han kunde bygga torn.. sen frågade de han lite saker, bad han ge henne specifika saker (boll, kloss osv).
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-09-28 21:35:24 följande:

Igår var det dags för 18 månaders kollen. Jag jobbade så pappan fick åka. Som vanligt fick vi tillsägelse om vikten, samma visa sen han var 4 månader. Han väger alldeles för lite enligt BVC. Nu vägde han 10.900 gram och var 81.3 cm. Han var i och med det ca 600 gram lättare än storasyster vid den tidpunkten och 1 cm kortare än henne. Men hon har alltid varit inom normalspannet. Problemet är att W vägde nästan 4.300 när han föddes så han har planat ut för mycket och följer därmed inte sin kurva. Dagis säger att han äter större portioner än personalen och han äter allt!!! Men han sitter inte stilla många sekunder på en dag så det rasar av honom. Så nu måste vi på extra invägning vid två år för att hålla koll så han inte blir för mager.

Alltså, kurvan baseras väl ändå inte enbart på födelsevikten? Min son är ganska lik storleksmässigt som din (10.775 och 78,5) och enl BVC normalstor (om än under medel men inte avvikande). Proportionellt låter din son "normal"? Och om han äter bra finns det väl inget att vara orolig för... varför har de hakat upp sig på födelsevikten?

Min son har en kill-kusin som är 17 dagar äldre, de var exakt lika stora (40g diffade och samma längd) när de föddes, han väger nu 1,5kg mer och är säkert 3-5cm längre - men båda bedöms som "normala".
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2016-09-29 09:53:36 följande:

Vi har inte varit på någon 18månaderskoll än men var däremot till barnläkaren i tisdags så vi fick iaf en vikt och längd;)

9500g och 79.9cm. Nu har kurvan äntligen börjat peka lite uppåt så det känns skönt :)

Härligt! Går det bättre med näringsdryckerna? Eller har hon bara börjat äta bättre allmänt? :)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-09-29 19:10:37 följande:
    Idag ringde BVC till pappan och sa att de kan inte vänta med uppföljning av vikten till två år utan vi ska mellan väga till jul. Eftersom läkaren sett kurvan och det var inte bra. Jag blir så ledsen han äter som en vuxen och mår bra, räcker inte det?
    Men va?! Låter helknäppt! Vad baserar dom det på? Tycker du ska ta kontakt med läkaren för att få en förklaring på vad den menar.
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-10-03 14:05:00 följande:

En till klädfråga nu hörrni...

Vad ska era barn ha på sig ute i höst och vinter?

Josefin har två skaljackor, ett par skalbyxor, ofodrat regnställ, fleecejacka (ej vindfleece) och en skaloverall (som jag hoppas kommer, annars blev jag blåst).

Hon behöver vinterjacka och vinteroverall tänker jag? Eller skulle p.o.p's skaloverall med fleece räcka tror ni? Om inte, vilka overaller är bra?

Jag har köpt en ulloverall på xxl som Bosse har redan nu (vi hade -3 grader inatt), sen har han galonisar o höstjacka. Han har ett par tunnare överdragsbyxor också, men de har jag inte använt än utan kört galonbyxor ist. Stövlar har han både fodrade och ofodrade, än så länge funkar kavat-skorna men har köpt ett par fodrade sneakers. Han kan fortfarande ha sin vinteroverall (reima med fårskinn vid rumpan), sen har jag köpt en större overall när reimaoverallen blir för liten. Sen har jag kollat på vinterskor från sorel (snow commander), har en ullmössa från kivat (säljs på team sportia) sen ifjol som han kan ha. Sen har han även en vinterjacka från hm (med fleece) som funkar om vi bara ska ta bilen till affären och det inte är jättekallt ute.

Jag äääälskar vinteroverallen från reima.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?