• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fick klänningarna inför bröllopet vi ska på om knappt tre veckor; och den satt faktiskt över förväntan! Inte lätt att hitta en vanlig klänning (ej gravidklänning) som sitter okej :)

• ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-18 21:18:35 följande:

Vi har fått problem på kvällarna med O, och jag tycker det är så svårt när man inte blir klok på vad som är tokigt. Han lägger sig vid 19 för att sen vakna och skrika som en tok vid ca 21, och inget annat hjälper än att ta upp honom. Då blir han pigg och är vaken till 23-00 för att sen somna med mig i sängen och sova ostört till morgonen. Han har säkert i 9 mån sovit utan problem på kvällarna så det här något nytt.

Jag börjar tänka att han kanske sover för mycket på dagen nu? Dagarna ser ut som följande

Nångång mellan 5:30-6:30 - morgon

9-10:30 sova förmiddag

13:30-15:00 sova eftermiddag

19 - lägga sig för kvällen

Alltså ca 13,5h per dyng? Eller räknar jag fel? *gravidhjärna*

Hur sover era nu? Jag är ju gravid i v 38 och sover med Olle på dagarna nu för att orka, känns också jättejobbigt att hålla på å peta i detta då vi när som helst ska få lillebror. Så typiskt att det ska börja strula med sömnen nu. Han har fått två nya tänder nu i dagarna så kanske kan vara det också? Någon som har liknande problem?

Bosse vaknar mellan 7-8, vilar kring 12 och sover då allt mellan 30-90 minuter. Sen gör han kväll mellan 20-21. Han vilar alltså bara middag en gång per dag och har man otur bara 30 minuter... Såhär har det varit sista 4 månaderna vad jag kan minnas...
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-14 16:37:53 följande:
    Jag känner verkligen tvärtom och känner att det här kommer gå galant (jag som får 14 mån mellan), blir däremot rädd att jag är alldeles för naiv och inte fattar hur kämpigt det kommer bli. För nu känner jag bara att han får komma, för det ska bli så mysigt med två små?? Men som sagt så blir jag rädd att jag kommer få en chock och gå in i väggen typ :/

Men jag förstår att det är tungt för dig, jag är i v 38 nu och bryter snart ihop över min kropp som gör så ont och är så extremt osmidigt! Så som sagt är lillebror välkommen ut.
    Jag undrar om jag också är väldigt naiv, för jag har ställt in mig på att detta kommer gå galant! Klart det kommer vara jobbigt i perioder, men nu kommer ju liten ha någon att leka med på ett annat sätt än vad Bosse har haft!

Idag är det en månad till bf, och jag har en skräckblandad förtjusning inför förlossningen. Hade ju en lite komplicerad förlossning med lilleman där han kom ut snett, med hjälp av sugklocka, yttrepress och klipp - sen hamnade han ju på neo några dygn pga andningspåverkan. Denna gång vill jag ha revansch! Skrev förlossningsbrevet i veckan, något jag aldrig gjorde inför första förlossningen. Jag vet mer vad som komma skall, och denna gång ska det gå bättre!
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-23 01:41:06 följande:

Igår klockan 17:09 gjorde lillebror entré på bf -11. Man glömmer verkligen hur små dom är, men helt magiska!

Men grattis! :) i vilken vecka föddes Olle? Själv har jag 29 (!!) dagar kvar till bf, men gick ju över 9 dagar med Bosse så får se om denna har mer bråttom (hoppas!) :)
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-23 08:26:48 följande:
    Olle kom 39+1, dvs bf -5 :) och lillebror Sigge i 38+3, så för mig stämmer det i alla fall att nr två kom tidigare! Hoppas fallet är så för dig med! Och tack!
    Okej :) vad fint namn! Bosses jämngamla kusin heter också Sigge, tycker det är asballt! :)
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-05-25 15:48:53 följande:

En fråga.

Går alla ettåringar i tråden nu?

Julian är ju 13,5 månad men går inte än. Jag har börjat få kommentarer om att det är sent, att han inte kan gå än, att han ligger efter osv.. jag var inte orolig innan men börjar bli det nu. Är det väldigt sent ? Är det bara Julian som inte går ? Nån mer här ?

Han går jättebra så länge han får hålla i sig i möbler eller händer. Men vägrar konstant att gå utan stöd. 

Jag tror man räknar det normalt tills dom är 18 månader, först då räknas det inom vården som "onormalt"/sent. Bosse reste sig mot möbler när han var 6 månader, gick längs möbler när han var 7 månader, tog första enstaka stegen när han var drygt 12 månader men han var drygt 13 månader innan han gick längre sträckor. Så hans utveckling stannade verkligen av :)
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-06-01 12:49:45 följande:

Idag är första dagen på min föräldraledighet! Hurra! Ska bli jättemysigt att få vara hemma med Josefin hela sommaren :)

Åh vad skönt! :) ska du jobba nå mer innan bebis kommer? :)
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-06-05 11:21:53 följande:

Hej gänget!

Hur har ni och era små det i värmen? Jag har tur och bor intill en sjö då Folke kan sitta och gräva i vattenbrynet varma dagar... Han är inte mycket för att doppa dig än, men det kanske kommer?

Tänkte egentligen höra hur ni ser på avkastningstid nu... Folke närmar sig 16 månader med stormsteg. Och vi har sådan tur att hans farfar verkligen vill vara med honom mycket. Maken är ju föräldraledig så de träffas alla tre ca 1 gång/vecka utan mig... Vilket är rätt skönt då jag ibland har svårt för svärfar.

Nu de sista veckorna har Folke även sovit över hos son farfar i princip 1gång/vecka. Jag saknar honom massa då men samtidigt är det ju skönt att få sova helt ostört på natten och kunna äta frukost i lugn och ro med min man ibland! Får dock dåligt samvete... Vet ju att Folke helst vill vara med oss (allra helst med sin pappa)men att han också trivs med farfar... Hur mycket avlastning är för mycket avlastning??

Är ju megagravid också och behöver därför extra mycket vila... Men är ledsen över att jag inte spenderar mer tid med Folke nu sista tiden innan minis ankomst...

Hur tänker ni?

Bosse sov borta första gången inatt, jag och sambon var på bröllop 25 mil bort och bodde på hotell :) nästa gång det blir barnvakt över natten är när vi är på förlossningen, är 16 dagar till bf nu så kan ju bli närsom närmsta 4 veckorna :) sen får vi se! Kanske sover han borta någon mer gång i sommar, kanske inte...

Mår barnet bra av att sova borta ser jag inga problem med det, iaf inte någon gång i månaden eller så. Så länge man ser till barnet så gör man nog rätt :)
  • ebe91

Sista 5 månaderna har Bosse varit mer eller mindre som en klocka, ätit rätt likadant och sovit samma. Förutom sista veckorna. Han är som en igel. Vägrar sitta själv, leka själv och liknande. Det räcker inte mer att sitta bredvid mig utan han ska sitta på mig, jag ska bära på han överallt och leker vi med leksaker ska han sitta i mitt knä och leka. Känns som att jag håller på att kvävas. Får liksom inte ens kissa i fred, tidigare har han bara följt med men nu ska han sitta i mitt knä när jag sitter på toa... Och han gormar sååå med maten, får knappt i han något. Han skakar bara på huvudet och säger "näää". Och lyckas man få in en sked så gräver han ofta ur munnen. Även kvällsvällingen vägrar han, får i han kanske 50-100ml och han brukar äta 220-270 typ... Jag har provat att han får äta själv, med eller utan bestick, olika maträtter osv. Sånt jag VET att han tycker om vägrar han... Han grinar inte eller så vid matbordet, vägrar bara öppna munnen helt enkelt... Jag håller på att bli tokig på han, och med en ny bebis närsomhelst (14 dagar till bf) orkar jag inte riktigt med dethär, världens suraste och gnälligaste unge (konstigt när man inte äter liksom...).

• ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-06-07 11:07:37 följande:
    Hah åh vad jag känner igen mig! Olle har också börjar strula med maten nu och har slutat sova i egen säng. Vägrar vägrar vägrar somna där, samt gallskriker om han vaknar där efter vi lyft över honom i sömnen.

Vägrar äta (även goda saker som jag vet att han gillar), bara vänder bort huvudet och kniper med munnen. Vill inte "tvinga" honom så då tackar jag så hjärtligt och så får han gå ner. Men sen blir han ju hungrig och gnällig bara en liten stund senare för att sedan göra samma sak igen - vägra äta. Går lura i han ibland om han får leka med något eller i värsta fall se något på youtube, men vill ju inte lära han att se på padda när han äter. Men dom gånger jag låtit han göra det har han verkligen ätit så lite att jag blivit orolig.

Lillebror är ju här dessutom och jag är själv med båda på dagarna, så det är ju just typiskt att dom ska börja strula just precis när man inte vill det haha...

Olle har dock fått jättemånga tänder nu, även kindtänder så HOPPAS det beror på det och går över snart.
    Ne, vill inte tvinga i han heller utan då får han vara ett tag. Men det går sällan att få i han något senare då heller... Nåja, kan ju vara en fas! Vill inte heller vänja han med leksaker/youtube vid måltid, han har en kusin som är 5,5 och ALLTID ska se på plattan eller tv när han äter - även på nyår satt han där och skulle se sina filmer...

Bosse har pågång att få kindtänderna nere, var hos tandsköterskan med han för ngn vecka sen och hon sa att det inte alls skulle dröja länge när han är såpass svullen så KAN ju vara det också, men jag tror att han bara börjat upptäcka sin egna vilja och testa oss lite.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?