KarinIngrid skrev 2016-09-23 09:15:38 följande:
Hur mycket äter era 1,5 åringar ?
Jag blir alldells förundrad över hur mycket Julian äter och på dagis är de också förvånade säger de, han äter mest av alla barn.
Varje morgon äter han havregrynsgröt, 1,5 portion enligt förpackning, plus en halv smörgås med ost. Gör jag en normal portion gröt protesterar han och vill ha mer.
Lunch äter han på dagis och de rapporterar varje dag hur han äter!
5 potatisbullar i måndags.
8 köttbullar med 2 stora potatisar i tisdags
6 fiskpinnar med en stor klick mos i onsdags
1 hel kycklingfile med en dl ris igår...
Sen äter han alltid 2 smörgåsar till mellisen på dagis, plus en frukt.
Middag äter han hemma , vanlig mat i vad jag anser rätt normala portioner men inte alls lika stora som de han äter på dagis. De säger att de ger honom hälften först, han äter upp o sträcker ut armen och säger mer. Så då fyller de på och låter honom äta tills han själv säger ifrån.
Han är absolut inte tjock, nästan tvärtom, lång och smal. Så jag är inte orolig så att han ska bli tjock. Men det känns onormalt på nåt vis att en 1.5 åring äter så mycket?? Och på dagis gör de stor affär av det när jag hämtar, de berättar glatt hur mycket han äter och säger att han äter dubbelt som de andra barnet.
Borde jag bli orolig över detta ? Eller hur äter era barn ?
Alltså, Bosse äter mycket (i mitt och omgivningens tycke) men absolut inte sådär mycket! :)
Han äter;
- frukost: 1 mjukmacka och 1 dl fil + mjölk
- lunch: husmans. (4 köttbullar och 0,5 dl makaroner - mätt okokt. Eller 0,5-1 laxfilé, en stor potatis och kokta morötter. Eller 3 korvskivor och 0,5dl makaroner. Eller 1,5 grillkorv med pommes. Osv)
- mellis: frukt, macka eller klämmis. Ibland både och.
- middag: samma som lunch
-kvällsfika: gör välling på 200ml, lämnat lite.
Det är egentligen mängden lunch/middag många imponeras av. Men han är ju rätt liten för sin ålder, så kan vara därför det ser mycket ut för han. När vi grillade i sommar åt han 200g kött, haha! Han älskar kött, men det var helt sjukt.