• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2016-09-17 14:07:24 följande:
    Oj vad duktigt!

Josefin säger ofta till innan hon bajsar, men det kan vara 5 till 30 minuter innan, och inget har kommit på toan än så länge. Det är inget vi tränar aktivt på, men känns dumt att ignorera när hon själv säger till tycker jag.

Vi tänkte också köpa en sån där liten toasits.
    Han säger ju inget men ser på hans kroppsspråk om han är bajsnödig, så då brukar jag fråga han om han vill sitta på pottan - vilket han oftast vill. Han sitter när han vill och så länge han vill, om det kommer något är det en bonus typ. Men några kissdroppar kommer det oftast iaf. Ibland hinner jag inte läsa av hans signaler o då bajsar han i blöjan. Och vissa dagar vill han inte alls sitta på pottan!
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-09-17 19:53:04 följande:
    Hur länge sitter han? Josefin sitter max en minut innan hon tröttnar.
    Han kan sitta uppåt 15 minuter, haha! Men då har han ipaden och sitter och ser hästklipp (konstigt nog är han tokig i hästar.. Jag hatar dom). Oftast kommer det kiss/bajs inom första 3 minuterna om det kommer något, sen vill han sitta kvar o kolla på plattan... Ibland läser vi en bok när han sitter på pottan. Han behöver någon form av stimulans (jag är likadan, har alltid typ mobilen när jag är på toa). Nu idag och igår när han gjorde sina behov på toa bajsade han inom 1 minut, då utan underhållning.
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-09-20 07:17:12 följande:

Våran tvåa kom igår!

Inskrivna 16.15 och han är född 17.30.

Förlossningen var verkligen HELT olik första.

Var öppen 7cm när jag kom in (2-3cm förra gången), struntade i eda (förra fick jag eda vid 10cm, behövde värkstimulerande dropp och kateter som sedan gav mig uvi), skitkort krystskede (1h45min sist). Var på förlossningen 1h 15min (10h sist).

Kände mig som vanligt orkesmässigt efter nån timme. Trodde jag skulle vilja vara kvar här ett tag ändå, men redan efter ett par timmar hade jag helst velat åka hem (fast kände ändå att ett dygn med personal på plats kan vara skönt).

Kände tyvärr inte alls samma kick efter den här förlossningen... Jag vet inte om det beror på att det gick så fort? Eller på att jag inte väntat på den här bebisen som jag gjorde på Josefin?

Grattis till pojken! :)

Jag kan inte jämföra mina efter-förlossningsstunder med varandra då Bosse blev tagen till neo direkt och jag fick ligga och sys rätt länge och denna gång fick ha henne hos mig direkt, utan att sys, och bara mysa :) men vet att allt kändes mer naturligt nu andra gången, jag hade redan knytit an till henne i magen på ett annat sätt än det jag gjorde med Bosse. Med första barnet var som graviditeten i fokus, men andra var det mer bebisen (hur jag nu ska förklara...).

Hoppas ni mår toppen och berätta gärna om mötet med storasyster sen! Och när ni har ett namn att meddela får du gärna göra det :)
  • ebe91

Har ni hunnit vara på 18-månadersbesöket? Vi ska dit 28e (han blev 18 månader 8/9) - slår ihop det med lillasysters 3-månadersbesök (!). Kommer alltså ha två barn som ska vaccineras... Yeeey...

• ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-20 09:26:33 följande:
    Vi ska på 18 månaders kontroll nästa vecka. Ska bli kul att se vad Julian har vuxit, känns som 10 cm sen före sommaren :)

Vi har nu aktivt påbörjat syskonförsök!!! Så jag hoppas att snart få plus!! 
    Ja, Bosse har inte vuxit så mkt på längden men blivit mycket tyngre sista månaderna. Tänker att det nog kommer en längdspurt snart - det skulle behövas då jag tror han är typ 76-77-78 cm lång ;)

Åh, vad spännande! Lycka till med bebisverkstaden! Blev ni gravida med Julian snabbt eller tog den länge? :) kanske blir en sommarbebis för eran del!

Här försöker vi hitta ett passande preventivmedel så vi undviker en till "hoppsan" :) vilken djungel det är alltså! Snart ett år sen jag plusade med lillasyster, ett helt galet snabbt år har det varit.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-09-20 13:48:39 följande:

Ebe: vi var på 18m för snart en månad sedan. Vaccinationen gick hur bra som helst denna gång, i armen tog de och Folke reagerade inte ens. BVC sköterskan sa också att 18 m vaccinet är det absolut snällaste att ta.

Folke hade inte växt så mycket. Var 86 lång och 13,2 tung. En stadig kille.

Okej. Bosse fick 18-månadersvaccinet redan i vintras eftersom vi for till thailand i slutet av januari, så han var typ 10 månader när han fick det = måste ta om det. Han fick så hemskt ont i benet så han kunde inte ens stå på benen :( därför jag gruvar mig lite denna gång! Men BVC-sköterskan trodde det var mer en tillfällighet, att det tog "oturligt" bara, inte att det var själva vaccinet eftersom hon också sa att det brukar vara det mildaste...
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-09-20 13:45:41 följande:
    Så kul med syskonförsök! Lycka till! Kan nästan känna mig besviken över att vi inte fick försöka med lillebror... Vilket är helt bisarrt eftersom vi fick försöka ett helt år med Folke. Borde ha fått nog av väntan på bim :)
    Haha, vi kände oss också lite besvikna att vi inte fick starta upp verkstaden igen när lillasyster mitt i allt bosatte sig i mig :)
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-20 11:00:51 följande:
    Julian blev till på första försöket till vår stora överraskning, Vi räknar inte med att det går lika snabbt denna gång men jag hoppas på så snart som möljigt. Jag skulle helst vilja att syskonet föds under 2017 och inte 2018. 
    2018 fyller jag 40 och det är min egna gräns för när jag vill föda barn. 
    Okej :) hoppas det går snabbt denna gång också!
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-09-22 22:21:12 följande:
    Å hu! Fasar för situationen framöver nu då! Dock ingen renovering i sikte. Kan någon av er gå ner i tjänst? Låter hemskt om ni gråter av utmattning!

Preventivmedel ja. Jag är också i valet och kvalet. Vill inte ta någon form av hormoner, inte heller ha det i kroppen. Vill inte ha spiral, någon sort... Känner mig låst. Har du testat kopparspiral? Minipiller?

Vi har i 10 år kört natural cykles som funkat så bra fram tills efter förlossningen då jag ammade... Det kan jag inte använda nu när jag ammar. Knappast du heller om du har oregelbundna cykler.

Börjar fundera på pessar. Någon dom testat?
    Jag kör NC och har tänkt använda pessar under de fertila dagarna. Håller faktiskt på att skaffa en just nu! Beställde från gröna barnmorskan men blev ngt fel vid beställningen så efter mailkontakt med henne visar det sig att jag har rätt till femcap kostnadsfritt (bor i norrbotten och är under 26 år). Har efterkontroll inbokat i mitten av okt så ska ta upp det då med min bm.

Alltså det är så konstigt med min mens... fick första mensen 4,5 v efter förlossningen. 33 dagar senare kom andra mensen (hade innan en cykel på 30-31 dagar). I söndags fick jag positivt äl-test men tempen steg aldrig? Och idag fick jag mens. Denna cykel var alltså 24 dagar. Med 5 dagar mellan pos äl-test och mens...
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2016-09-23 09:15:38 följande:

Hur mycket äter era 1,5 åringar ?

Jag blir alldells förundrad över hur mycket Julian äter och på dagis är de också förvånade säger de, han äter mest av alla barn. 

Varje morgon äter han havregrynsgröt, 1,5 portion enligt förpackning, plus en halv smörgås med ost. Gör jag en normal portion gröt protesterar han och vill ha mer.

Lunch äter han på dagis och de rapporterar varje dag hur han äter! 
    5 potatisbullar i måndags.
    8 köttbullar med 2 stora potatisar i tisdags
    6 fiskpinnar med en stor klick mos i onsdags
    1 hel kycklingfile med en dl ris igår... 

Sen äter han alltid 2 smörgåsar till mellisen på dagis, plus en frukt. 

Middag äter han hemma , vanlig mat i vad jag anser rätt normala portioner men inte alls lika stora som de han äter på dagis. De säger att de ger honom hälften först, han äter upp o sträcker ut armen och säger mer. Så då fyller de på och låter honom äta tills han själv säger ifrån. 

Han är absolut inte tjock, nästan tvärtom, lång och smal. Så jag är inte orolig så att han ska bli tjock. Men det känns onormalt på nåt vis att en 1.5 åring äter så mycket?? Och på dagis gör de stor affär av det när jag hämtar, de berättar glatt hur mycket han äter och säger att han äter dubbelt som de andra barnet. 
    Borde jag bli orolig över detta ? Eller hur äter era barn ?

Alltså, Bosse äter mycket (i mitt och omgivningens tycke) men absolut inte sådär mycket! :)

Han äter;
    - frukost: 1 mjukmacka och 1 dl fil + mjölk
    - lunch: husmans. (4 köttbullar och 0,5 dl makaroner - mätt okokt. Eller 0,5-1 laxfilé, en stor potatis och kokta morötter. Eller 3 korvskivor och 0,5dl makaroner. Eller 1,5 grillkorv med pommes. Osv)
    - mellis: frukt, macka eller klämmis. Ibland både och.
    - middag: samma som lunch
    -kvällsfika: gör välling på 200ml, lämnat lite.

Det är egentligen mängden lunch/middag många imponeras av. Men han är ju rätt liten för sin ålder, så kan vara därför det ser mycket ut för han. När vi grillade i sommar åt han 200g kött, haha! Han älskar kött, men det var helt sjukt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?