Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-04-24 08:15:18 följande:

Vi har inte heller rutiner. Jag försöker läsa av om H är trött eller hungrig eller om det funkar med 5 min i babysittern. Dock har han börjat bli jobbigare nu. Vet inte hur mycket jag ammar dagtid nu för tiden. Han blir aldrig nöjd och jag får byta bröst flera gånger.

Han har ändå varit okej nattetid men nu har han problem vid fyratiden (fantastisk tid..) att somna om och mycket viftande och grymtande. Vanligtvis nöjer han sig med ett bröst på natten och somnar om och vi kan lägga honom på sin plats mellan oss men just där fungerar det inte. Till slut gav jag upp och lät honom somna tätt intill mig efter liggamning och sova vidare där. Jag fick inte jättemycket sömn med tanke på att jag oroade mig för att mosa honom men det var bättre det än att vi alla tre fick sömnen fördärvad.

Funderar på det här med utvecklingssprång. Grundar det sig på när de är beräknade? För isf kan det vara det han är inne i/på väg in i. Vi är ju beräknade med bara en dags skillnad även om de kom vid helt olika tidpunkter

Låter som här. Jag tycker att jag ammar mest hela dagarna. Är hon vaken är det inte många minuter hon är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet. Ibland känns det fel att "truga" i henne mer mat så fort hon skriker men jag försöker tänka att amning är mer än bara mat.. det är ju förhoppningsvisen övergående period också:)
  • septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2015-04-24 08:40:36 följande:

Håller helt och hållet med dig. Igår kändes det som att jag tvångsmatade honom för att han inte skulle skrika. Men han är ju inte missnöjd när han äter bara alltid annars. Skrev till och med ett sms till mannen att han skulle skynda sig hem igår för jag ville ha lite avlastning. Vad händer när han kommer hem? Jo då är H helt plötsligt nöjd med att sitta i babysittern så mannen fattar inte alls vad jag pratar om. Till senare på kvällen då jag fick ha H konstant vid bröstet samtidigt som vi skulle betala räkningar, äta, ansöka om fler dagar hos FK. Ja allt. Hoppas verkligen det är en övergående period och det inte kommer vara så här hela året jag är hemma

Läste förresten i appen the wonder weeks. Om man utgår från bf så är han inne i utvecklingssprånget just nu. Läste att nu kommer tårarna samtidigt som han skriker. Det märkte jag i förrgår. Det tog på mammahjärtat. Kände mig om något ännu sämre för att jag inte kunde ta bort hans hicka. Han har hicka minst en gång om dagen och avskyr det.

Jag vill minnas att de andra två barnen inte grät med tårar förrän de var flera månader men den här lilla tjejen har gjort det sedan dag 1. Det är så hemskt att se, och dessutom tittar hon en i ögonen hela tiden (har inga problem alls att fixera blicken hur länge som helst). Ibland känns det nästan som att hon ser rätt in i själen på mig och när hon då gråter och tårarna rinner plågas jag enormt:(

Som du säger känns det fel när hon får äta hela tiden men å andra sidan är hon ju nöjd med det så det kanske inte är speciellt fel ändå:)
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-04-24 17:30:51 följande:

Idag var vi på jobbet och hälsade på. Hade bestämt tid kl 13 med jobbet eftersom då är kontoret stängt för besök. Svärmor kom dock förbi innan och lyckades glömma sin mobil. Fick invänta att hon kom tillbaka och kände mig sedan stressad att komma till jobbet i hyfsad tid.

Väl där gick det bra. Han sov mesta delen men började bli hungrig efter en timme och då hade de flesta jobb att göra. Kände att jag saknade mina kollegor. kommer nog inte dröja för länge till nästa besök :) Jobbet däremot saknade jag inte för tillfället. De hade extremt mycket att göra just nu så skönt att slippa det kaoset ;)

Väl hemma var lillen riktigt grinig och det tog tid att få honom komma till ro men nu sover han gott.

Jag känner samma sak.. saknar mina arbetskamrater men inte så mycket arbetet. När jag var dit för någon vecka sedan var halva bemanningen borta och de som jobbade var superstressade. Tänkte då att fy tusan vad skönt att slippa stället ett tag.

Jag planerar att vara hemma till augusti/september nästa år. Kanske jobba någon strödag nästa sommar för att komma in lite i det men jag går inte tillbaka till jobbet helt förrän hösten. Har en heltidstjänst men med tre barn tänker jag nog nyttja möjligheten att gå ner till 80 eller 75% :)
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2015-04-24 19:11:29 följande:

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

Jag jobbar på hemtjänsten. Är utbildad elektriker också:)
  • septemberbarn08

Vilka utbildningar ni har allihop! Jag blir så imponerad på er som skaffat så bra utbildning. Jag har haft så svårt att bestämma mig för vad jag vill jobba med så jag har bara skaffat två halvdanna utbildningar och nu när jag fått fast tjänst är jag lite rädd för att jag blir bekväm och inte ids läsa vidare. Inget fel på att vara uska (förutom lönen) men det är inget jag vill jobba som tills jag går i pension.

Här har vi nyss kommit in efter en promenad i blåsten hela familjen. Lillasyster har blivit förkyld så jag kände att jag ville att hon skulle få sova ordentligt och dessutom få lite frisk luft. Inte så kul att hon redan är förkyld men det var ju inte helt otippat när sonen varit snorig och hängig sen i onsdags och han inte kan vara ifrån lillasyster:)

• septemberbarn08

Lång natt här.. Hon har inte varit ledsen men har däremot inte kommit till ro om hon inte fått äta:( tog med mig henne ner vid halv två för i soffan kan jag åtminstone slumra till under amningen. Sovit någon kvart här och någon halvtimme där.. Ingen djupsömn med andra ord.

Så för en halvtimme sedan var jag riktigt riktigt trött när hon började böka runt igen så jag tog upp henne för att rapa. Då bajsar hon förstås.. la ner henne igen på täcket i soffan och ska byta och självklart precis när jag ska lägga dit en ny blöja sprutlackerar hon ner hela mig (och sig själv och täcket och allt annat). Sådärja!

Det blev en tidig dusch idag och allt det nerbajsade ligger i en hög på golvet.. får bli ett senare projekt för nu hoppas jag på att få slumra till en stund till;)

• septemberbarn08

Våra blöjor har bara läckt kiss tre gånger och alla gångerna har hon legat på sidan (när vi liggammat). Vi har använt både libero och pampers, jag tycker egentligen bäst om pampers i strl 1 och 2 men efter det har jag enbart använt libero. Vi är fortfarande inne på strl 1 här och de känns fortfarande rätt stora. Däremot har jag fått lägga bort två plagg i strl 50 och fy vad ledsamt det kändes. Det var plagg med fötter på och denna tjej är så långsmal så det är på längden det blivit för litet:(

• septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-04-26 13:29:52 följande:

Har behövt lägga undan alla stl.50 nu, va som att hon växte över natten, igår va allt för litet så blir panikshopping idag, har bara 2 bodys i 56 och ingen pyjamas :P men ja det känns lite ledsamt, speciellt när man får lägga bort det som var för stort på BB :'(

Vi har huuur mycket kläder som helst upp till storlek 68 så det känns skönt att inte vara tvungen att köpa något på ett tag utan köper vi något är det för att vi vill i så fall:) jag tycker bara det känns sorgligt att lägga bort de här minsta kläderna ändå.. det är ju sista barnet för oss så jag får ju liksom inte använda de här pyttesmåa igen.
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-04-27 00:11:15 följande:

Kan man övergöda en bäbis med bröstmjölk i flaska? Jag vet att BVC säger att man inte kan amma för mkt, men jag fick för mig att jag hört att bäbisen inte har samma spärr när den blir flaskmatad utan äter tills flaskan är slut. Min man "tar till flaskan" så fort W gör ett ljud. Jag som är med W fler timmar/dag ser att det är inte alltid av hunger han skriker, utan av andra anledningar. Kan min man råka övermata honom med bröstmjölk i flaska?

Bröstmjölk är ju mer lättsmält än ersättning så jag tror inte det spelar någon roll om man ger från flaska. När jag flaskade äldre dottern och hon såg sådär sprängfärdig ut kunde det dröja rätt länge innan det gick tillbaka. Nu när jag ammar och Selina blir som ett klot runt magen går det tillbaka rätt fort. Selina kan ligga vid bröstet en hel timme och snutta på och sen spy upp lite och sen fortsätta äta ett tag till.. tror aldrig de kan få för mycket bröstmjölk:)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-04-26 20:39:58 följande:

Våran kille är lika gammal som din tjej och våran börjar växa ur storlek 62

Men han var ju lite större när han föddes också så det är väl inte så konstigt:) sen hade vi en trög start och hon kom inte upp i födelsevikten förrän hon var 3v.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?