Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu varit hos bm och är helt slut! Första turen utanför huset/sjukhuset på två veckor och det kändes!

Tv1 hade 155 i puls och Tv2 hade 150. För en gångs skull hittade bm dem båda snabbt, det börjar bli lite trångt för dem nu så de kan inte smita undan lika mycket längre

Jag hade bt på 110/55 och blodsocker på 3,5 så toppen toppen

Sf-måttet var 37,5 cm så jag följer min bauta-kurva fint . Är i vecka 32+5 idag.

Till min stora förvåning hade jag bara gått upp 0,5 kg på två veckor! Jag som dessutom bara legat stilla och ätit typ de här två veckorna, vart har allt tagit vägen?? Så än står vågen inte på 9 någonting men det lär den nog göra vid nästa besök om två veckor :-P

• JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-02-09 16:17:18 följande:

Idag, när jag känner mig som mest trött och låg, fick jag en himla fin kommentar när jag nämnde att jag inte sover så bra.. "ja det är klart, rör man inte på sig och gör man inget om dagarna så blir man kanske inte nog trött för att kunna sova".

Det tog mig en timme att gå upp till skolan med sonen i fredags och sedan hem igen (1km till skolan) och jag har fortfarande väldigt ont efter den promenaden. Konstigt att jag inte är ute och joggar varje dag? Konstigt att jag inte orkar göra nåt när jag inte kan äta ordentligt och inte kunnat på över ett halvår? Men för all del, kalla mig lat bara!:(

En del borde lära sig hålla käften!

Håller så med! Jag har aldrig rört mig så lite under graviditeten som nu och sover mycket bättre än när jag rörde mig mer. Vissa människor är idioter...
  • JhjärtaK
    Madelia skrev 2015-02-10 08:19:22 följande:
    Ja precis, det är ju ett tag kvar :) Jag har liksom ställt in mig på att gå över tiden också för att de där sista dagarna inte ska kännas lika långsamma om man gör det, men jag antar att de kommer göra det ändå :)
    När jag väntade dottern så tänkte jag alltid på att vårt bf bara var just det, beräknad födsel, och att väldigt få föder på sitt bf. Men sen när bf hade passerat så blev jag så jäkla trött på att vara gravid och varje minut kändes som ett år typ . Och då gick jag bara fyra dagar över tiden ändå
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-02-10 10:31:42 följande:

Nu har jag fått datumet för snittet. Det är utan tvekan den märkligaste påminnelsen som jag har lagt in i min kalender på mobilen. smile2.gif Som det närmar sig nu.

Åååh! Jag vill också få vårt datum även om oddsen säger att de kommer att komma tidigare men då har man ett "sista"-datum iaf

Blev ni nöjda med datumet? Jag oroar mig för att vårt kommer bli 3 dagar innan dottern fyller 3 år vilket känns som det sämsta någonsin typ för jag vill verkligen inte missa hennes födelsedag...
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-02-10 10:58:58 följande:
    Ja, jag fick inte ens ha lustgas när jag skulle krysta. Barnmorskan sa direkt att, nej, dessa värkar ska kännas och med lustgas kan du inte ta i som du ska. Saknade inte heller någon bedövning just då. Vet inte om jag har förträngt, men jag tyckte inte att det gjorde ont att just föda ut ungen, det var vägen fram till det som gjorde ont :)
    Håller helt med. Vägen dit var mycket mer smärtsam än när man fick krysta. Visst, det brände och spände där nere men det gjorde inte ont riktigt.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-02-10 11:41:54 följande:

Jag blev skickad från bm till förlossningen för ultraljud idag, hon var inte säker på hur bebisen låg. Men hon har tydligen vänt sig och ligger med huvudet neråt nu, så jag slipper vändningsförsök :)

Ligger här med ctg nu, rutin antar jag.

Jag har förresten för första gången känt hur det känns när kroppspulsådern kläms ihop för att man ligger på rygg! Kallsvettig, illamående och jävlig. Bestämde mig för att höja ryggstödet, men då sabbade jag tydligen kurvan, så nu måste jag ligga här ännu längre.

Känns både och med att hon ligger rätt. Nu kommer jag säkert gå över tiden och bli igångsatt sista veckan i mars istället för att bli snittad i slutet av februari... Men å andra sidan var jag ju helt inställd på vaginalt tills helt nyligen, och det är ju något jag vill uppleva.

Fint att hon vänt sig . Men förstår de lite blandade känslorna också.

Kan tipsa om att be att få sitta upp i en fåtölj vid ctg. Jag har gjort så jäkla många och mår verkligen piss när jag ligger eller ens halvligger på rygg. Mycket bekvämare att sitta upp då.

Hoppas hon blev/blir godkänd snabbt
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-02-10 12:26:47 följande:
    Jag fick komplettera med värkstimulerande dropp på mina egna värkar, utan epidural, trots att jag tyckte dom gjorde ont som satan :-/
    Fick också värkstimulerande dropp trots ingen epidural eller annan smärtlindring. Mina krystvärkar var för korta så de hann inte förflytta dottern tillräckligt och därför kompletterade man med stimulerande.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-02-10 13:43:21 följande:
    Ja, jag tar också datumet lite med en nypa salt eftersom jag har så täta och onda sammandragningar hela tiden. Funderar på att be barnmorskan att kolla hur tappen ser ut i fortsättningen. Är inte den påverkad kan jag nog slappna av mer. Och det i som tur ger nog mindre sammandragningar. Men vet inte om en barnmorska kan kolla tappen eller om det behövs en gynekolog till det?

Datumet (den 26 mars) känns bra annars. smile1.gif och skönt att ha ett sista datum. Däremot har min mamma förklarat för mig att "oj, oj, oj - det blir ett marsbarn och DE är inte lätta. Se bara på din syster..." (Min syster är marsbarn och livade väl upp stämningen där hemma en hel del när hon kom smile2.gif )
    Haha, jag är mars-barn, dottern är mars-barn och ev blir dessa två mars-barn också Kaos! Panik! Hahaha!

Tappen måste en läkare kolla tror jag. Har iaf aldrig varit en bm som kollat min och nu när jag var hos min bm så bokade hon in en läkartid för att kolla tappen på min mvc. Så be din bm att boka in ett läkarbesök.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-02-10 16:51:10 följande:
    Men på förlossningen är det ju barnmorskan som kollar tappens status. Då borde dom väl ha kunskap om det??!
    Ja fast de mäter den inte med VUL utan känner bara med fingrarna (iaf under min förlossning) och vill man veta om tappen är påverkad så måste man nästan mäta den.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-02-10 17:51:43 följande:
    He he! Men då har du ju facit på hur marsbarn blir. smile1.gif De är lugna och snälla eller hur?? smile5.gif
    Moahaha säger jag då varken jag eller dottern var lugna kan jag säga
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?