Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Ang KUB. Nästa gång går jag raka vägen till mkp eller fvp. Kub ger ju ändå inga svar, bara gissningar, och för mig var det viktigt med svart på vitt och besked man kan lita på. Jag lämnade blod till forskning i samband med provet (alla högriskare som gör mkp eller fvp blir ombedda, men det är frivilligt). Redan nästa år kan kub bytas mot en ny blodprovsmetod. Det vore nåt det!

• Mimipig
    JhjärtaK skrev 2014-09-19 19:10:28 följande:

Vårt kub igår gick också väldigt bra. Vi fick fina siffror, PÅ BÅDA BEBISARNA. Japp, det är två där inne! Vi var helt chockade för jag hade ju varit på ett VUL i början av vecka 8 och då syntes där bara en. Bm igår sa att den andra måste ha gömt sig bakom den som syntes.

Så istället för att bli tvåbarnsmor så ser det ut som att jag skippar det steget och går från en till tre istället smile2.gif

Vilken överraskning!!! Wow! Grattis! Hade du något på känn alls?
  • Mimipig

En bonus med moderkaksprov: man får en länk med en kod där man kan kolla vilket kön det är redan nu. (13+5). Igår var min mans födelsedag, så vi satte oss högtidligt framför datorn och kollade. Efter åtta dagars tortyr i väntan på mkp-provsvaret kändes detta som ett lotto med bara vinster. På skärmen stod: "Det är en pojke." Jag fick visst en liten chock. Min man gjorde segertecken och fick tårar i ögonen. Jag satt bara och stirrade. Jag hade inte haft någon känsla för det ena eller andra innan, men jag insåg - och skäms för det - att jag hoppats på en flicka. Gör alla kvinnor det med första? Hur känner ni? Efter en natts sömn känns det redan toppen med en kille, förutom att de ha tråkigare kläder. Oh, ytliga tankar, vik hädan.

• Mimipig
    laila88 skrev 2014-09-20 11:24:38 följande:
    Gud va läckert! Jag satt på toan igår(haha) och funderade över de där med bikarbonat test och rödkåls test för att se om de är en flicka eller pojke. Sen funderade jag på dom som gör såna där moderkaksprov om de gick veta könet så. Och här kommer du å berättar att det går, va kul!

Jag tror det är vanligt att man vill ha en flicka för man själv är en :) Första barnet hoppades jag på pojke och det blev det. Men nu hoppas jag lite på en tjej för att jag vill gärna ha en av varje :) och att man själv är tjej så tror ja de är en fullkomligt naturlig smyg-önskan. Men självklart är det viktigaste att barnet är friskt och att allt går bra! :) Goes without saying.. Man älskar det lika mycket oavsett :)
    Japp, eftersom könskromosomerna är en sakerna de undersöker så får man veta 100% vilket kön det är. Om man vill. Det kommer bli ett riktigt rövargäng, jag har två gravida vänner som också väntar pojkar i vår.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-09-20 11:53:19 följande:
    Är det inte så att det är lättare att relatera till en dotter eftersom man själv är en då? Jag föreställer mig att jag får en flicka, och jag tror bara det beror på att jag själv är tjej! Det spelar verkligen ingen roll för mig, så det är liksom ingen önskan. :)

Såg jättefina unisex och pojkkläder på Lindex. Små cardigans med armbågslappar bland annat, så jäkla gulligt!
    Jo, jag tror att jag kände för en dotter eftersom min och mammas relation är så bra, mkt bättre än brorsans och mammas. Fast min man är jättesnäll och go med sin mamma, så jag hoppas det går i arv. Måste kolla Lindex! Avskyr att det är nallar, bilar, traktorer och andra fula tryck mitt på magen på nästan alla kläder.
  • Mimipig
    Lilla W skrev 2014-09-20 14:26:20 följande:

Gick inge vidare på KUB:en i ons. Alla värden va bra utom nackspalten som va lite bred :( Fick sannolikhet på 1/140 för Downs syndrom... Hade typ 1/20 000 med min son, dock för 4 år sen. Fick remiss för moderskapsprov som vi ska ta på tis, sen väntar en 10 dagars låååång väntan på svar. Känns inge vidare just nu faktiskt... BM som ringde ang remissen sa dock att nackspalten låg på precis på gränsen, 3.5 mm är gränsen för vad som anses brett och vår bebis hade 3.6 mm. Så min tröst just nu är den där lilla ynka 0.01mm, det är ju sååå lite ändå...

Jag känner med dig! Jag fick ju 1:15 på KUB i förra veckan, samt 1:18 på trisomi 13&18 (de dödliga kromosomfelen). Men allt visade sig vara normalt efter den mycket plågsamma väntan. Men nu till mitt tips: om du inte fått svar inom en v - ring labbet och fråga om de skickat beskedet. Mitt GLÖMDE de nämligen att skicka ("hoppsan, det har visst varit lite rörigt den här veckan") så jag fick vänta fyra dagar extra som jag kunnat slippa. Tortyr! Jag tog testet en torsdag och svaret var klart på mån. Egentligen. Så det går snabbare än 10 dar. Jag vet hur plågsamma timmarna är. Mitt prov undersöktes på Karolinska i Solna. Fråga vart ditt prov ska! Och du, det var inte alls farligt med sticket i magen. Det kommer inte ens en droppe blod. Alla hudlager sluter sig samman direkt.
  • Mimipig
    Lilla W skrev 2014-09-20 18:30:45 följande:

Tack för pepp o tips mimipig

Min läkare sa dessutom "Tänk på att det är INGEN som har sagt att det är något fel på ditt barn. Det är bara en matematisk formel."

Och det är ju 99,3% chans att barnet är helt normalt!
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-09-21 07:59:06 följande:
    Oj! Nästäppa har jag ju hört om, men du verkar verkligen få extrema problem. Låter skitjobbigt att vara utan röst så länge, jag blir irriterad efter en dag.

Det enda jag märker med slemhinnorna är att jag är känsligare vid sex, och att jag ofta blöder lite när jag snyter mig.

Mina bröst slutade ömma för flera veckor sedan, men till min stora glädje är de fortfarande typ en storlek större än normalt, hehe.
    Jag är också snorig och rosslig, men märkligt nog mest bara på höger sida. Hemskt irriterande. Brösten ömmar än och magen bibehåller sin uppblåsthet, om kvällarna gör det nästan ont. Jag har ibs, så kanske gör det saken värre? Nu när det äntligen inte är en hemlis längre så hade det varit trevligt med en snygg mage som förklarade viktuppgången - men jag ser mest ut som jag slarvat med kost och motion.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-09-21 09:52:25 följande:
    Haha, ja visst hade det varit fint med en liten kula istället för den här lösa massan. Jag är liksom tjock även på ryggen, låren och rumpan (om än mest på magen), och det kan jag varken skylla på tarmar eller bebis tyvärr...
    Äh, jag tycker vi skyller på det ändå.

Jag köpte mina första gravidkläder idag - ett par (för korta) leggings från hm. Gjorde en upptäckt - alla mammabyxor där är gjorda för medellånga kvinnor. Jag är 177 cm med väldigt långa ben - inte hm Mama style. Det verkar bli strumpbyxor och kjol i ett halvår. Inte ens XL var långt nog, men definitivt på tok för brett. Någon som har tips på långa gravidbyxor???
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?