Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-01-23 08:07:59 följande:

Här är tyget som min mamma skall sy spjälskyddsöverdrag av, gillar det skarpt smile1.gif

Funderar på att sy ett eget tvillingbabynest av samma tyg (tänkte vit botten) men vet inte om jag orkar/vågar. Dagarna går så jäkla snabbt ändå! :-O

phpK0cdtb35985.jpg

Jättefint tyg! Dom andra mönstrade bredvid ser ut som Åhléns sängkläder?!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-23 13:30:35 följande:
    Min dotter frågade igår "när bebisen är ute sen blir du väl smal igen, eller hur?". Ingen press där inte haha
    Skönt att slippa pressen ;)

Min dotter kommenterar ofta hur stor jag är, det är jättekul!!

Men bäst av allt var när hon fick se bilder på när hon var nyfödd och jag ammade henne "mamma vad gör jag där, det ser ut som att jag blåser luft i dina bröst. Dom är så stoooora" Gulligt med barn ;)
  • snö 81

Även jag har varit till BM idag :)

Jag är i 31+5 så väldigt nära 32 fulla veckor. Hade ett magmått på 30 cm, blodvärdet hade gått upp lite igen (åker lite fram och tillbaka), urinen innehåller fortfarande lite protein, men det var på samma nivå som förra veckan när jag var in och kollade blodtrycket så det var ok ändå. Blodtrycket håller sig på rimlig nivå med medicin och vila så det känns så skönt!

Har börjat få en del förvärkar nu också, dom är riktigt obehagliga.

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-23 18:52:36 följande:

Oj vad alla är till bm och har koll. Jag är i v 31+5 och var på inskrivning v 13, rul v 17 (visade det sig) rul 2 v 20, koll v 28 sen har jag inget förrän v 33+2. Det känns som att mitt landsting är snål på kontroller. Jag har inte lämnat urinprov sen inskrivningen, och knappt tagit blodprov.

Hur mycket går ni andra? Vissa förstår jag går mer pga blodtryck och annat som strulat. Men ni som har haft problemfri graviditet då?

I mitt landsting är det vanliga för en omföderska inskrivning i v.12, rul i v.18-20, v.20, v.25, v.29, v.32 och sen vet jag inte hur det ser ut efter det. Men som sagt har jag gått en massa extra pga blodtrycket.
  • snö 81
    SvanE skrev 2015-01-23 19:29:51 följande:
    Här är det koll v.24 & 28 efter RUL, sen v.31 (för förstföderskor) och därefter varannan vecka! Västernorrland bor jag i :)

Igår när jag skulle sova kände jag precis ovanför blygdbenet och kunde känna bebisens huvud? Vet att han ligger med huvudet neråt men kändes så tydligt, någon annan som känner/känt likadant?
    Min ligger också med huvudet neråt sedan ett antal veckor tillbaka, men jag har bara märkt av det genom att det ilar till i urinblåsan emellanåt. Men jag har å andra sidan inte känt efter med händerna på utsidan
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-23 20:18:46 följande:
    Jag har ingen aning om hur bebis ligger vilket nästan gör mig frustrerad. Sen drygt tre veckor tillbaka har jag känt det där typiska ilandet i bäckenet och ett sjuhelsickes tryck neråt, samtidigt började jag känna onda sammandragningar. Hickan känns alltid långt långt ner på vänster sida.. Så med största sannolikhet ligger den med huvudet neråt och för det mesta med ryggen mot vänster. Samtidigt tycker jag att jag känner så kraftiga rörelser just långt ner ibland så jag vette tusan. Kanske har den bara starka armar så det är slag och inte sparkar som känns långt ner;)
    Hicka långt ner tyder på huvud neråt. Om du känner av buffar i nedre delen är det förmodligen händerna. Jag brukar känna av lite krafsande ibland.

Annars så har jag en rumpa, fötter och knän som typ åker fram och tillbaka högt upp på magen. Ryggen ligger oftast mot höger sida och på vänster sida är det typ tomt :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-23 20:30:45 följande:
    Oj då hade du både v 20 och 25 som inte jag haft. Här är det som sagt inget mellan 12-13 och 28-29. Det tyckte jag var länge
    Ja, det lät länge. V.20 får man lyssna på hjärtat för första gången och v.25 är första mätningen av magen. Sen såklart koll av blodvärde och sånt som är rätt bra att ha koll på. Tycker det verkar vara lite väl sparsamt i ditt landsting, tråkigt!
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-23 23:07:15 följande:
    Jag har en normal graviditet och i Sthlm (åtminstone på min mottagning) går man varannan vecka från ca v 30. Jag har inte heller lämnat urinprov sen inskrivningen och hon har aldrig vägt mig. (Men jag har berättat ouppmanad, så kanske hade hon det annars). Blodprov för järn och socker tar hon nästan varje gång.
    Jag får väga mig varenda jäkla gång :(

Men det kan ju bero på mitt blodtryck och att dom vill hålla koll - snabb viktökning tyder på mycket vätska som kan bero på havandeskapsförgiftning. Eller så gillar hon bara att väga folk :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-24 14:59:26 följande:

Har ni något bra tips på något ENKELT man kan sy till bebis? Har gjort den där babywrappen (filten till babyskyddet) som jag länkade till tidigare i tråden men sen har jag inte sytt mer. Hade egentligen inte tänkt sy något mer heller eftersom vi som sagt inte har någon tygaffär här men..

Dagarna går så grymt sakta nu och jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på för att få dagarna att gå. Så fort jag försöker göra något får jag antingen förvärkar eller foglossning eller så börjar jag blöda. Testade tex städa övervåningen i förrgår och började blöda på eftermiddagen, suck:(

Så ge mig tips nu! Vad ska man hitta på om dagarna?:)

Jag har också sytt wrappen och funderar på att sy nån söt mössa. Men annars är väl dregglisar eller en filt enkelt att sy...
  • snö 81
    Nixe skrev 2015-01-24 13:48:16 följande:

Hur ör det för er andra med magklappande förresten? Är ni bekväma med det och frågar folk i et omgivning först? I mitt fall har mina kollegor (som jag förvisso gillar men jag är inte så fysisk av mig annars med dom) gått halvt bananas med klappande och ibland gnuggande. De som frågar lite fint har jag absolut inget emot men det är lite jobbigt med folk jag knappt kan namnet på som jag arbetat två pass med som bara grabbar tag i en när man inte ens är beredd :-/ Trodde inte riktigt på att det skulle vara så men nu har till och med totala främlingar börjar klappa på mig (senast i toakön på en restaurang). Har alltid inbillat mig att man ska hantera det så himla bra och säga ifrån men med de främmande blir man liksom helt tagen på sängen varje gång och med kollegorna är det ju så känsligt, de älskar ju bebisar med tanke på vårt jobb och menar bara väl, men ändå. Detta ihop med alla kommentarer som "oj vilken KAGGE!" "Det var värt vad du sväller!" och "oj så stor du blivit, jättestor!" Gör att jag börjar ogilla det här med att vara gravid :( några är gulliga och säger istället att jag har en jättefin mage osv och då blir jag ju glad (för jag känner mig verkligen inte alls fin just nu, börjar ana bristningar på magen nu också som är lite av en skräck för mig) men detta kontanta stirrande, bedömande och uppskattande om hur min magenväxer gör att jag ledsnat. Min stackars familj får ta skiten för det för när jag tjatats på i flera dagar i sträck på jobbet blir jag direkt ilsken när min egen mamma ber om "att få se magen nurå!" När jag är och hälsar på. fräste ifrån sist och märkte att hon blev ledsen och då känner man sig ju hemsk. Jag har verkligen inget emot att visa min mage och så men det måste liksom få vara på mitt eget initiativ känner jag, jag vill inte stå och visa upp mig som beordrad liksom. Är jag världens hemskaste som känner så här? :( min familj blir ju ledsna för att de tycker att de sol är familjen ju är "annorlunda/en annan sak" och att DOM minsann måste få titta osv för de längtar ju med mera med mera men det känns på ngt sätt som att all min frustration över de andra som jag inte vågar konfrontera pyser ut på min familj istället. Har någon tips? Kan tyvärr inte sätta stopp på jobbet utan att stämningen skulle bli otroligt krystad och har ju bara några veckor kvar men hur blir jag av med irritationen och oviljan att visa magen för mina egna syskon och föräldrar?

Nu när jag är sjukskriven så slipper jag rätt mycket av magklappandet och kommentarerna, men så fort jag visar mig på jobbet börjar dom och klappa. En kollega är till och med sån att hon sitter och trycker på magen för att känna hur den ligger och för att framkalla reaktion i magen. Det tycker jag verkligen inte är ok!!

Annars är det mest bara min man och jag som känner på magen och ibland min mamma - och hon är minsann ingen som frågar först, hon bara klappar på mitt i allt.

När jag väntade dottern tyckte jag det var jättejobbigt med alla som skulle kommentera storleken på magen och hur länge det var kvar. Dom fick mig att känna mig som en flodhäst som hade den största gravidmagen någonsin. Tillslut började jag undra om jag var onormalt stor, jättejobbigt!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?