Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag fick faktiskt snabbt besked från FK men med tvillingar verkar man hamna i någon slags "gräddfil" kanske? Men mig sjukskriver de i 3-4-veckorsintervaller, inte fram till bf, kanske det som gör det lättare för fk att fatta beslut också?

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-21 19:05:39 följande:
    Pratade med en på FK för två veckor sen och han sa att dom ligger efter pga julen, men att det ska vara klart inom 30 dagar, vilket för min första ansökan är 3/2.

Jag måste ringa min läkare nästa vecka och se hur vi ska göra framåt och hur länge hon i så fall sjukskriver mig. Känns så segt att hålla på och skriva avsökningar var och varannan vecka, men är det så FK vill ha det så är det ju bara att gilla läget :)
    Fast du behöver inte göra något mer om din sjukskrivning inte ändras i procent. Det är "bara" läkaren som måste skicka in nya intyg till fk (sker oftast elektroniskt) och sen får du skicka läkarintyget till din arbetsgivare (och de finns som pdf under Mina sidor så bara att maila).

Du behöver alltså inte ansöka på nytt om ersättning utan det rullar på.
  • JhjärtaK
    Nixe skrev 2015-01-22 07:16:28 följande:
    Vad olika det är. Jag hade 30 cm i v 30 och har legat mellan mittersta och övre kurvan hela tiden (något utplanat till förra mätningen bara) och är livrädd för att man ska få en femkilos typ. Kanske lite överdrivet men ändå :-/
    Jag låg på översta strecket med dottern nästan hela tiden men ut tittade en 3460 g liten tös så oroa dig inte
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2015-01-22 18:46:29 följande:

Efter att ha velat och velat så har vi idag äntligen köpt vagn(ar)! Känns som en stor sten fallit från bröstet! Det blev ju lite lättare att sätta fart eftersom jag sålde sonens vagn i måndags... Smart tänkt att inte ha en vagn till en unge som inte går än när man är höggravid haha!

Vi slog iallafall till efter en del prutande på en mountainbuggy duet 2.5 och en kronan sulky s :) phpckZOm007068.jpg

Snygg och så härligt att ha köpt vagn!
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-22 21:38:24 följande:

Ritgens handgrepp och perinealskydd. Har just googlat massor om dessa två åtgärder barnmorskan kan göra för att man inte ska spricka. Jag fick precis höra om "det finska handgreppet" av en kompis. Har ni hört talas om detta förut?

Det finska greppet är välkänt och används inom förlossningsvården i Sverige också. Er bm kommer att göra allt för att ni inte skall spricka men om det står mellan barnets välbefinnande och er mellangård så kommer bm alltid att välja barnet.

Mitt råd är att inte oroa er för att spricka, det är inget som ni kan förhindra och händer det så händer det och i de allra flesta fall blir man väldigt bra återställd. Det är bara skräckhistorierna man hör om, aldrig dem där det gått bra.

Jag sprack maximalt med dottern och det har gått jättebra. Hade aldrig ont efteråt vilket många har även om de inte spruckit ett dugg. Jag kunde gå på toaletten utan att det sved det minsta etc etc.
  • JhjärtaK

Här är tyget som min mamma skall sy spjälskyddsöverdrag av, gillar det skarpt

Funderar på att sy ett eget tvillingbabynest av samma tyg (tänkte vit botten) men vet inte om jag orkar/vågar. Dagarna går så jäkla snabbt ändå! :-O

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-23 09:48:27 följande:
    Jättefint tyg! Dom andra mönstrade bredvid ser ut som Åhléns sängkläder?!
    Ja precis! Det prickiga är även det ett underlakan från Åhlens, tänkte först köpa något vanligt bomullstyg men hittade inget jag fastnade för och så gick vi förbi detta och kom fram till att det ändå blev väldigt billigt per meter
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-24 08:33:08 följande:
    Mitt övre högra hörn är också populärt, där känner jag ofta både en stor bula (rumpa?) som trycks ut och mer bestämda buffar (fötter eller knän kanske?). När hon hickar känner jag det längre ner till höger, och jag tycker istället att jag borde känna det till vänster?

Vi var ju på tul här om veckan, och då låg hon med huvudet under vänster revben och ryggen lite diagonalt ner mot höger. I det läget borde hon inte kunna buffa långt upp till höger, så jag antar att hon inte låg som hon brukar.

Jag skulle vilja ha en liten ultraljudsapparat eller röntgenmaskin här hemma, då skulle jag kolla hela tiden! :D
    Haha, ja det hade varit roligt att se kan dock säga att trots att jag går på UL varannan vecka så har jag otroligt dålig koll på vem som är vem och vad det är jag känner. Enas ben? Den andres fot? Huvud? Knä? Hand? Helt omöjligt

Men när de hickar vet jag iaf vem som är vem då ettan ligger med kroppen åt höger och tvåan med kroppen åt vänster
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-25 01:06:51 följande:

Ang klappar påsken så trodde jag att jag skulle slå folk på fingrarna om de kom i närheten av magen eftersom det är bland det värsta jag vet i vanliga fall, att någon tar eller piper en i magen. Men det har inte varit jättemånga och alla har frågat först och det har känts ok. Konstigt nog. Men jag är oändligt trött på skämthälsningen "hej tjockis". Har någon någonsin tyckt att det varit kul?

Nej precis, är det någon som har skrattat åt den hälsningen någonsin liksom?? Min fd chefs chef kallade mig för tjockis från det att han fick reda på att jag var gravid tills dess att jag gick hem. Denna gången trodde jag att jag skulle slippa men nej då, då kommer svärmor på besök och säger just det "hej tjockis" varpå jag säger "hej det samma". Kunde hon gott ha även om hon är allt annat än tjock
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-25 13:28:46 följande:
    Ja, just tjatet är det jag stör mig på också. Det allra värsta är dock att jag själv börjat upprepa mig. "Ja, det går fort nu" svarar jag VARJE GÅNG. Det är ju helt sjukt, varje gång vill jag örfila mig själv. Jag tycker inte ens att det går så himla fort nu, fattar inte varför jag säger det.
    Åh gud vad jag känner igen mig!! Mitt standardsvar är "ja det går fort när de är två" och vill verkligen egentligen säga "döööh, konstigt att du tycker att magen växt mtp att det var en månad sedan vi sågs senast..."
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?