Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-01-14 08:07:14 följande:
    Madrass fixade vi för en vecka sedan, det känns bra med tanke på att den ska vädras ur ordentligt. Det står 72 h på förpackningen, men jag slog till på två månader istället, hehe.

Men en kompis till mig upplyste om att Ikea bytt format på sina spjälsängar, så har man en gammal säng och ny madrass (eller tvärt om) kommer det inte passa. Det borde jag kanske kontrollera.
    Vi råkade ut för just det, att den nya madrassen var för stor för vår lite äldre Ikea-säng. Men vi köpte en annan madrass istället och skar till den så det löste sig ändå och dottern har sovit jättebra i den ända tills för några veckor sedan då hon fick en stor säng
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2015-01-14 18:41:08 följande:
    Vi har en gamal spjälsäng från ikea också och madrassen vi köpte till den är aningen förstor. Men vi köpte skumgummi madrass så vi kan skära till den lite.

Gällande madrassen till vaggan så vaggan över 100 år så inga normal mått där inte. :) Men jag hade tänkt att köpa skumgummimadrass till den också och skära till. Mina föräldrar tyckte att det kunde vi be nåt företag att fixa det istället så de skulle kolla upp det åt oss. Själv tycker jag att lite onödigt när jag enkelt kan åka in och köpa madrass på jysk men vill de kolla upp det så får de väl det. :p
    Haha, vi gjorde precis samma med dotterns madrass, funkade finfint
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2015-01-14 19:10:04 följande:

Alltså hjälp vilket otroligt RLS jag fått idag! Barnmorskan sa förra veckan att ja skulle börja med järntabletter nu vilket jag glömt. Hon skulle även ge mig nån viss sort då jag var där men det glömde hon :)
    Så ska ta de sista ur en blutsaft flaska ikväll. Men hur fort biter järn på rls? Tycker det är sjukt obehagligt!. Är de nån annan som haft det?

Vad är RLS? Det är nog Niferex hon tänkte rekommendera, är receptfritt men finns bara bakom disken på apoteken då man måste fått dem rekommenderade av vårdpersonal.

Mitt hb-värde har nu äntligen gått upp efter veckor av dubbel dos Niferex, så skönt!
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-15 07:14:29 följande:
    Ja, jag gör det :) Sjukskriven månaden ut till att börja med så får vi se sen.

Men det känns som att tiden fram till förlossning kan bli lite lång... Men jag får planera inköp och ligga i soffan och nätshoppa ;)
    Jag har varit sjukskriven sen precis innan jul och det är verkligen inga problem att få dagarna att gå. Alltid är det en massa saker som behöver fixas och jag mår ju bara ok ungefär 50% av dagen så varken tiden eller orken räcker egentligen till.

Tummen upp för nätshopping
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-15 07:23:33 följande:
    Ja, skönt att det är åt det hållet nu när vi ändå köpt madrass, det känns jobbigt att fylla ut ett eventuellt tomrum :)

Hur gör ni nu? Kommer ni ha två sängar från dag ett, eller ska de dela i början?
    De får dela i början (eller snarare så länge de verkas trivas med det) och sen får vi låna en säng av några vänner. Sover de bra nära så får de ligga nära varandra i en säng men väcker de varandra så lägger vi dem helt enkelt i varsin ände av en spjälsäng, de är ju ändå så ruggigt mkt större än vad bebisarna är i början
  • JhjärtaK
    Kawinna skrev 2015-01-15 07:44:35 följande:

Jag har nästan blivit mer stressad sen jag gick hem i måndags! Känns som att jag vill hinna med så mycket som möjligt under dagen så allt är klart när maken kommer hem (inget krav från honom). Sedan har jag en nyopererad mamma att ta hand om vilket också stressar mig då jag är hos henne vissa dagar.

Hoppas jag snart varvar ner och tar dagen som den kommer! smile1.gif

Det tar nog ett tag innan man hinner ställa om sig och varva ner, är ju samma när man går på semester tycker jag. Försök att släppa alla krav du ställer på dig själv. Du är hemma för att vila, inte fixa
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2015-01-15 09:49:39 följande:
    Restless leg syndrom. Det känns som det kliar diffust inne i benet eller som att man behöver sträcka på kroppen men det "inte riktigt går" eller behöver ut å springa som namnet vittnar om lite :) Tycker de känns jätte otäckt men hoppas på att de går över nu med lite järn.

Ja hon sa att hon skulle ge mig några järntabletter som hon hade där hos sig men om dom inte hjälpte skulle jag börja med Niferex. Så det var några andra egentligen ja skulle prova först. Men kör nog på Niferex ändå.

Är lite rädd för hur magen ska hantera järntabletter, är nämligen redan hård trots att ja äter gröt och fibrer som en tok. (kul info).. Så tänker att järntabletterna tar väl sönder min mage totalt :S Men känns som jag kommit undan rätt bra med gravidåkommor så de är på tiden att de börjar hända lite grejer :)
    Magen kan både blir hårdare och lösare av Niferex så kanske hamnar du i den andra kategorin . Eller så blir det som för mig, ingen nämnvärd påverkan
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 11:51:01 följande:
    Jag är blocket missbrukare för tillfället smile1.gif jag vill ha dubbel vikingen med lufthjul och än har jag bara sett en enda på blocket. Jag tänker också att de kommer komma ut fler begagnade när den nya kommer. Just nu funderar jag på att sälja en annan vagn och köpa en ny sulky till dottern så får bebisen kombivagnen när vi ska iväg hela familjen.
    Som jag förstått det så skall de inte ha lufthjul på den nya modellen så dem hade de verkligen ingen lång tid. Vet dock inte varför eller om köpare varit missnöjda med dem? Vet att användare var missnöjda med EVA-hjulen som finns på -14 års modell och att de därför utvecklade både lufthjulen och Ecco-hjulen. Ecco-hjulen har jag hört mycket gott om så det blev sådana när vi beställde vår vagn
  • JhjärtaK

Gårdagen straffade sig ordentligt inatt

Gick upp och lämnade dottern på förskolan på morgonen och sen åkte jag och gjorde några ärenden och var inte hemma förrän kl 14 och sen gjorde jag mig iordning för vi hade ett jobbevent på kvällen med efterföljande restaurangbesök. Så jag var ovanligt aktiv igår och inatt så fick jag onda sd, massa halsbränna, illamående och kunde således inte sova. Sov inte en blund mellan kl 01 och 04 och efter det någon stackars timme kanske.

Hade vi inte haft hantverkare som skall komma nu kl 8 så hade jag bara försökt att ligga kvar i sängen ett bra tag till men det funkar ju tyvärr inte. Och har en träff på mvc kl 11 så jag kan inte riktigt slappna av sedan heller. Får verkligen se till att gå och lägga mig efter den för imorgon är det helg och då blir det inte alls så mycket chans till vila med en snart 3-åring.

• JhjärtaK
    Kawinna skrev 2015-01-16 09:16:28 följande:

I vårat landsting är det rutin att alla gör en glukosbelastning efter en viss vecka, men det verkar vara olika precis som allt annat :p

Vi pratade också om smärtlindring och förlossning på föräldragruppen i veckan! Kändes sjukt bra och jag är taggad smile1.gif maken har gått med på att sätta sterila kvaddlar på mig när sammandragningarna börjar, innan det är dags att åka in. Så ska höra med vår bm på måndag om vi kan få med oss lite nålar och sådant hem för att prova smile1.gif

Du är den första jag hört om som faktiskt vill ha sterila kvaddlar, i vanliga fall så brukar de flesta skriva in "absolut INTE sterila kvaddlar" i sitt förlossningsbrev

En tanke bara ang smärtlindring är att när jag kände att jag behövde smärtlindring under förlossningen med dottern var jag öppen 8 cm och då skall man ju vara på sjukhus. Det är väl en allmän rekommendation att när man känner att smärtan är såpass att man behöver något mer än sådant som finns i hemmet så bör man åka in till förlossningen?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?