• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SMA87 skrev 2015-11-10 19:35:48 följande:

Min tjej vägde 6,8kg och var 67cm lång på 7 månaders kollen för någon vecka sedan. Vi var först ut i vår mammagrupp att få barn och nu har alla passerat henne i storlek förutom en som är två månader yngre... Jag tyckte det var jobbigt förut men försöker inte jämföra längre. Hon är perfekt som hon är och följer sin kurva slaviskt !

Annars försöker jag sluta nattamma men tycker det är svårt då jag tror att hon är hungrig... Om jag ger vatten slukar hon 100ml i ett svep och tror i alla fall jag att hon är hungrig... Annars kör vi en portion gröt på morgonen, BLW eller halv barnmatsburk till lunch och ca 250-300ml hemmagjord välling på kvällen på havremjölk och skrädmjöl. Så vi ammar en hel del fortfarande. Det märks inte minst på att jag slarvar något otroligt med mat och sötsaker och vågen går bara nedåt ändå. Väger nu 4kg mindre än när jag blev gravid och har inte vägt såhär lite sedan tonåren.

Hon sitter och ålar lite runt nu men hon har inte knäck krypkoden ännu... En gång i veckan går vi på babysim och det älskar hon. Vi försöker även gå 5-10km per dag i ur och skur. Vad hittar ni på med era små?

Märker att sonen har behov av att "rastas" nu, är vi bara hemma är det gnäll gnäll gnäll. En vanlig dag ser ut såhär;

Vaknar 7:15-7:45. Roar oss till 8:30 då han äter frukost. Fortsätter roa och underhålla en alltmer gnällig unge, någon gång mellan 9:30-10:30 går vi o lägger oss o vilar (även jag då jag är dödstrött numer pga graviditeten). Sover allt mellan 30-120 minuter. Sen lunch. Efter lunch åker vi iväg o hälsar på någon eller får besök. Alltid. Hemma kring 15 för att åter vila, ca 30-60 min. Sen laga middag oså kommer sambon hem. Måndag o torsdag tränar sambon i garaget med sina 3 bröder, så iaf någon av svägerskorna (+kusiner) hänger med mig o Bosse. Är det inte träningsdag brukar vi åka o hälsa på någon på kvällen, oftast svärföräldrarna som bor i samma by. Varje dag rullar på på samma sätt.
  • ebe91

Skönt med barn som är kvar där man lämnar dom! Bosse har två favoritställen att krypa till; kattens vattenskål och toaletten. Först står han o trummar på toalocket, men när han lessna på det börjar han slicka på toan... Så gäller att vara minst lika snabb som han är!

Även katten har fått börja vara lite snabbare, för någon gång dådå lyckas Bosse få tag i hennes päls o han släpper inte i första taget :D

Han kommer nog gå snart tror jag. Han har börjat släppa taget om saker när han står nu. Har ändå gått rätt sakta fram sista två månaderna, han blev så feg när han ramla o slog huvudet så ofta där när han började resa sig upp.

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-11-13 08:32:59 följande:
    Ja HELT stilla är hon ju egentligen inte. Hon drar sig framåt lite när hon sitter och ligger hon på mage skjuter hon sig bakåt. Men det går ju inte snabbt direkt så det är ingen fara att lämna henne obevakad lite snabbt;)

Vi har, peppar peppar, haft tre bra nätter nu. Blivit väckt kanske 3-4 gånger och det är ju helt otroligt bra. Ännu mer otroligt är det att hon sover bra NU när hon är så förkyld. Eller så är det just därför hon sover bra och så går det tillbaka till skitnätter så fort hon är frisk.

Från det ena till det tredje.. när börjar ni julpynta? Jag är ju en sån som går all in och julpyntar ordentligt (dock inga porslinstomtar för dom har jag fobi mot). Dagen innan första advent då vi brukar pynta har vi dop så det går inte i år. Så vi tänkte ta det nästa helg (21-22) men undrar om det är för tidigt?
    Haha jag hatar julpynt ! Får nog av det när vi är o hälsar på folk ;) brukar dock ha en sån där lampa (hahah! Ni vet, som ser ut som ett upponer vänt V) i fönstrena. Tror iofs jag köpte två ulltomtar ifjol som satt på fönsterbrädan? Ja, det är det julpyntet jag äger... Nu har vi iofs några fler fönster (gått från 64 kvm lgh till 200 kvm hus) så måste nog till o köpa någon fler lampa ändå. Sen har jag haft tanken faktiskt på att ha en utomhusgran!

Jag får passa på att njuta nu av lite juldekorationer för minns när jag gick på dagis o vi gjorde tomar av flirtkulor & toarullar, avkapade pinnas osv... Gruvar mig redan nu för när Bosse kommer hemsläpandes med sånt ;)
  • ebe91
    Lavish skrev 2015-11-13 09:47:42 följande:

Min mamma släpar fortfarande fram julpynt jag gjort i skolan typ förfärliga smällkarameller i t.ex lila och limegrönt. Antagligen kommer jag väl göra detsamma när barnen börjat producera nått som med lite god vilja är föreställande något mer än kladd.

Brukar börja pynta inför första advent, sen kommer det fram lite vartefter. Vi har ny soffa i petroleumfärg, vet inte riktigt hur jag ska pimpa den, annars har jag haft röda kuddar och röd pläd men det lär väl inte bli så vackert. 

Låter ju väldigt lugnt med barn som inte flyttar sig måste jag säga. Linnea går för fullt längst med möblerna, drar ut lådor och klämmer fingrarna om man inte passar sig, tar sig upp på soffbord och hyllor och "skördar" allt hon kan få tag på där. Igår tog jag upp storebrors gamla gå-vagn. Hon gillar den, och är mycket kaxig när hon kommer några steg framåt, men hon fattar inte att det är hon som ska styra den och bestämma farten. 

Idag ska jag gå och klippa mig! Behövs verkligen! Börjar jobba igen 25 nov. 

Dom där jäkla lådorna! Vi har bara lådor i nedre delen i köket och B fastnar dagligen med fingrarna i dom...

Bossa har tuggat sönder vårat vardagsrumsbord, haha! Han ställer sig o gnager så färgen har börjat lossna...
  • ebe91

Imorse hittade Bosse våran ask med noblesse, borde ha förstått att det var rackartyg på gång när han plötsligt blev så tyst. Nom nom, där låg han och åt choklad! Tur det bara var 2-3 flarn kvar ;)

• ebe91
    snö 81 skrev 2015-11-16 07:31:32 följande:
    Tror inte att jag skulle behöva oroa mig för att Tage skulle äta Noblesse om han hittade det. Eller han kanske skulle testa smaka, men dom där miniatyrkrispbitarna i chokladen skulle ge honom kväljningar direkt. Han klarar inte ens den minsta lilla smula eller bit av mat. Han kommer nog äta Hipps släta puré till tonåren ;)
    Det är så stor skillnad på konsistensen på typ sempers och nestles. Semper 8 månader innehåller ju typ hela köttbullar! Bosse är väldigt bra på att tugga men sempers mat måste vi ofta mosa lite iallafall. Dom helt släta är ingen favorit hos han!

Fyfan. Imorse kom första spyan. Mådde ju tokilla med bosse men spydde bara 2 ggr. Den här gången har jag ju mått lite bättre (peppar peppar!) så trodde jag skulle klara mig. Men det finns två saker som gör att den vänder sig i min mage; byta blöja (såklart) men även ALL barnmat (gröt, burkar, välling osv). Enda målet han äter då jag inte mår illa är frukten på eftermiddagen. Känner mig inte som någon toppen-mamma som knappt kan ta hand om mitt barn just nu...
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2015-11-16 14:10:32 följande:
    Haha åh vad jag känner igen mig, barnmat alltså, fyfan vad illa jag mår av den, brukar smaka lite så jag vet att den inte är för het men nu är det helt uteslutet! Jag brukr också bita i diverse saker (napp, bebistanborste osv) för att få med mig alla grejer när man roddar bebisen själv, men jag får sååååna externa kväljningar bara av att bita lite i kanten, men jag har också bara kräkts en gång än så länge så det funkar ändå :)
    Vi har tom behövt byta ut hans gröt; inte för att han inte tycker om den utan för att jag inte klarade med lukten av den! Haha. Åh, hoppas det här lättar snart.

Vi har en resa till thailand inbokad i slutet av januari, då är jag i v 20 typ och hoppas att jag kommer må bra!
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-11-16 18:02:25 följande:
    Alltså sempers 8 månaders köttbullar är som gummikulor. Fast jag delar de i 4-5 bitar så har W svårt att få i sig dom utan att spy. Nestlé känns som vatten och paprika är 90% av burkens innehåll. Jag köper inte Nestlé då mina barn blir dålig i magen av all paprika.
    Jo, nestlés är väldigt lösa i konsistensen.
    Vi kör mest semper men försöker variera lite med andra märken. Dock har bosse börjat rata allt med potatis, ris går sådär (försöker dock undvika ris efter larmen som kom i höst). Pasta är det som går hem mest, men känns tråkigt med spagetti o köttfärssås 14 ggr/veckan ;)
  • ebe91

Här vräker det (äntligen!!) ner snö. Även om gräsmattan lyser genom snön så börjar jag få liiite vinterkänslor iaf ;) bor ju somsagt i norrbotten så vi SKA ha snö nu. Så länge dom där stora minussiffrorna håller sig borta är jag nöjd! Såg dock att det skulle bli -20 nästa vecka, men kallare än så vill jag inte ha det! Bosse vilar ju nästan alltid utomhus förmiddagsvilan, känns lite läskigt att ha han sovandes utomhus när det ska bli så kallt...

Förresten, någon som har tips på både varma och relativt lätta skor att gå i för de små? Kommer behöva köpa ett par åt han nu när skotern snart plockas fram..

• ebe91

Vi kör pampers baby dry pants stl 3, dom funkar super för oss! Brukar dock ta en pampers new baby stl 3 till natten då man kan dra åt den mer än pants-modellen!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?