• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-10-21 19:19:24 följande:
    Vad mysigt! Hoppas det sprider sig till kvällsläggningen, och gärna hit också, hehe :)

Idag har jag köpt Brios vyssan lull -tassar. SNÄLLA låt dem funka... Zzzz
    Funkar tassarna? Jag hittade ett par begade igår, en tjej i byn som sålde sina för en hundring så slog till. Ska montera dom idag! Planen är väl att Bosse ska sova i egen säng innan han är tonåring typ.... ;)
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-10-25 08:15:19 följande:

Vill ni inte läsa ännu ett gnällinlägg från mig får ni bläddra förbi det här för idag har jag bannemig inget positivt att säga :(

Jag går under av nätterna här hemma nu!! Miljoner uppvak varje natt bara för att hon ska snutta! Däremellan kan jag knappt somna om för att jag ligger och väntar på nästa uppvak igen och så får jag ont i hela kroppen för att jag ligger så dåligt och inte kan flytta på mig. Nätterna känns som en lång plåga och varje natt önskat jag bara att det kan bli morgon igen..

Hon biter mig så illa nu dessutom att högra bröstvårtan gör så ont att jag ligger ju vaken bara därför, för att det gör ont hela tiden hon suger. Syns inget sår men gör så ont att jag knappt kan klä mig:(

Hur fasen ska jag få bort nattamningen?

Lämna henne med pappan. Så länge du är i närheten och luktar gomjölk kommer hon vilja äta. Man måste bara bestämma sig... Äter hon som hon ska om dagen (även om hon äter mer tissemjölk en mat) behöver hon inte mat om natten. Så byt inte ut mot någon flaska eller så! Sambon får stå ut en helg med helt fucked-up nattsömn, det har ju du fått göra hela hennes liv. Och även om hon inte äter optimalt om dagarna ännu så kommer hon ju vara hungrigare på dagen om hon inte äter hela nätterna.

Vi är själv där, fast med flaskan. Har pratat om att avvänja han att äta på natten, för han behöver det inte. Men ännu är det inte nog jobbigt för att vi ska orka ta tag i det. O vi kommer ju kunna dela på avvänjandet eftersom jag slutat amma. Men jag säger hela tiden "nästa helg"....
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-10-25 08:40:46 följande:
    Önskar det vore så enkelt men hon gallskriker ju hos sambon även om jag inte är i närheten så hon ser mig. SÅ mammig är hon nu! Jag står inte ut med tanken på att hon ska vara ledsen och gråta efter mig:(
    Det är ju det, man måste nog ta fajten några nätter för att sen få det bättre på lång sikt :/ vi är nog inte heller redo för att låta han skrika några nätten, därför vi skjuter på det hela tiden...
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-10-25 08:42:18 följande:
    Nej.

Eller... Jag har fått henne att somna om genom att gunga sängen två gånger, men det blir ett kort och inte speciellt sövande gung tycker jag. Mer som skak.

Ser nu fram emot att börja jobba om en vecka. Då ska jag sova i eget rum och försöka stänga ute skriket jag vet kommer.
    Åh, typiskt! Jag som sett fram emot tassarna som något mirakel! ;) haha! Jaja, nu är dom monterade iallafall. Får testa dom någon gång här framöver.

Vi har fått ganska bra rutiner på sömn nu ändå. Förmiddagsvilan (ca 90-120 minuter) sker utomhus i vagnen. Eftermiddagsvilan sker i våran säng, lägger mig med han och han snurrar kanske 10 minuter innan han somnar. Sover då 30-90 minuter, oftast mot det kortare. Även kvällsläggningen sker i våran säng på samma sätt. Max 15 minuter tar det. Han får krypa, rulla oså hur mycket han vill, men när han försöker resa sig mot mig eller mot väggen lägger jag han ner. Sen att han vaknar x antal ggr fortfarande på natten är ett eget kapitel, men själva nattningen fungerar äntligen bra! Målet är ju att tillslut få han o sova i sin säng, men än är det långt dit känns det som.
  • ebe91

Hur har omställningen av klockan gått för era små? Bosse har en inbygd klocka i sig men den tycks sakna vintertid ;) vaknade 6:15 istället för 7:15, lyckades ändå hålla honom vaken till 10-vilan men istället för 90-120 min sov han 45.... Så vi har fått kämpa för o hålla han vaken till em-vilan, han sover just nu och förhoppningsvis sover han lite längre nu än vanligt o komenserar för den korta fm-vilan! Blir väl ett fortsatt kämpande ikväll för o hålla honom vaken till 20. Snacka om att gorma till det för oss småbarnsföräldrar!

• ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-10-26 06:06:32 följande:

Äntligen har vi fått två bra nätter efter veckor av katastrofnätter. Två nätter utan uppvak före 4. I natt sov jag 21.45-4.13 alltså 6.5 timmar sammanhängande sömn!!!! Det var länge sen sist.

Eftersom vi alltid kliver upp mellan 4-5 så har vi nu fått in rutiner på att lägga oss vid 21-22. Helt plötsligt sitter vi här och är de där tråkiga föräldrarna som inte har något socialt liv.

Haha! Bosse brukar som sagt vakna 7:15, jag lägger mig allt mellan kl 20-22, oftast blir det som senast kl 21 på vardagar och 22 på helg. Som senast alltså!!
  • ebe91
    anonym81 skrev 2015-10-25 22:46:45 följande:

Herregud! Jag tog ett gravtest för ett par veckor sedan, det visade positivt!!!!!

Grattis! Då är vi 3 st som är gravida igen :) var tvungen bläddra tillbaka bland dina inlägg då jag inte kunde placera dig, 6e barnet va?! Coolt! :)
  • ebe91
    Mildamilda skrev 2015-10-26 22:07:48 följande:

När vi nattar Isak så somnar han och sover i 1-1,5 timma - sen vaknar han och är jätteledsen. Det går inte trösta, han tar inte napp, det enda som hjälper är att lägga sig och amma honom. Så har det varit varje kväll i kanske 3 veckor. Det är som att han sover och skriker samtidigt. Nån mer som har det så här? Kommer ihåg att storebror var sån med men jag vet inte hur länge det höll på...

Sådär brukar Bosse också kunna göra ibland, senast natten mot igår.. Vi har haft uppehåll någon vecka före det. Men precis som du skriver, han blundar och skriker/gråter hysteriskt. Inget hjälper. Han är som okontaktbar. Tar då upp honom och vyssar, klämmer i hans hand o försöker som försiktigt väcka honom. Brukar ge med sig efter allt mellan 10-30 minuter. Ibland blir det värre av att jag tar upp honom, då skjuter han bara rygg. Så då får han ligga kvar i sängen och jag klämmer handen, stryker pannan osv.
  • ebe91

Woho, första gångenjag lyckas söva Bosse i spjälsängen! 40 minuter av skrik och grin tog det, men nu sover han! Satt bredvid spjälsängen och la han ner varje gång han ställde sig (typ 200 ggr...) tillslut la han sig o sura o så vaggade jag bara sängen tills han somna! Nu ska vi bara fortsätta med det här tills det funkar på rutin, förhoppningsvis kortas sövningen ner ganska snabbt för var nära på att ta upp han typ 10 ggr för jag tyckte så synd om han..

• ebe91

Vi tränar förfullt på att gå, han kan stå uppåt 5 sekunder utan stöd men sen tippar han. När vi är på kyrkans liten och stor brukar han träna o gå med deras lära-gå-vagn, hemma har vi ingen så då går han bakom lära-gå-stolen. Ska låna en av en svägerska men inte hunnit hämta den ännu. Om han inte hade varit en fegis hade han nog snart gått, men direkt han håller på att tappa balansen grinar han som en stucken gris. Har blivit så sen han stod mer på huvuder än på fötter när han lärde sig att resa sig mot möbler. Nu står han iallafall stabilt när han håller i sig!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?