Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-03-02 18:56:33 följande:

Tänkte uppdatera er snabbt från mobilen. Roat mig att läsa ikapp under sista amningen. Vår grabb föddes ju i fredags...

Allt startade egentligen förra måndagen med att en rejäl del av slemproppen gick ihop med lite färskt blod. På tisdagen fick jag mer sammandragningar när jag låg still, men de gjorde inte ont.. onsdag började de komma regelbundet men ganska långt emellan... Och de riktigt jobbiga startade natten till torsdag då det inte gick att sova alla. Torsdagen kämpade vi på hemma, maken var otrolig! Varje gång en värk kom studsade jag ner på alla fyra av någon anledning:) han hade exakta order från mig vad som skulle göras, tryck, massage, andning osv. Trodde aldrig att jag kunde ge så exakta order! De höll sig runt 8 min emellan och på förlossningen tyckte de inte vi skulle in så jag kämpade mig igenom en natt till men beordrade maken i säng eftersom han skulle behöva vara alert nästkommande dag.

Stod inte ut mer hemma på fredagen så vi åkte in för att i alla fall få något att sova på. Men till min lättnad var jag öppen 3 vid undersökning och vi bestämde oss för att köra på efter att fått slumra 2 timmar för att samla kraft.

Sedan fick allt fort och jag skriver inte allt här ifall folk vill slippa detaljer... Men de tog hål runt kl 13, satte in dropp 13.30. 14.30 var jag öppen 4cm och började med lustgas. Sedan är allt rörigt men mellan 14.30 och 18 öppnas jag till 10cm och har fått Eda. Duschar och känner att jag måste trycka på direkt jag duschat klart.. Ett enormt tryck ner kommer men jag "får" inte krysta enligt BM eftersom huvudet inte sjunkit ner tillräckligt. Detta är jobbigaste perioden. Att ta dessa värkar men inte få trycka.. Äntligen(runt 19?) får jag klartecken och börjar krysta. 19.51 föddes han och vi stannade på BB två nätter. Kom hem igår, söndags, och det är så skönt att ha kommit hem!

Han sover nästan konstant nu och vi vänjer oss långsamt vid att vara 3! Jag läker bra men har haft en vidrig, vidrig huvudvärk i 3 dagar från all anspänning, den däckar mig!

Tack för att du delar! Det ger hopp om att det faktiskt kommer att bli en bäbis i slutet på den här lååånga processen. Hur känns det med amningen?
  • Mimipig
    Trollunge85 skrev 2015-03-02 21:31:56 följande:

Hittade en sida där någon skrivit om fullmåne och föda barn. Googlade det bara för att det är fullmåne nu på torsdag. Tydligen (enligt den som skrev) gick vattnet på många gravida just kring fullmåne som författaren trodde kunde bero på samma krafter som påverkar ebb och flod. Många fick också kraftiga värkar som dock var mest spökvärkar, dvs ingen påverkan på livmoderhalsen. Inte för att man behöver tro på det men lite skoj att läsa. Undrar hur många i tråden som kommer känna av fullmånen på torsdag smile5.gif

Jag har i alla fall alltid svårt att sova vid fullmåne. Nu har jag i och för sig svårt att sova alla dagar, så skillnaden borde bli marginell då...
  • Mimipig
    tovemaja skrev 2015-03-02 21:07:35 följande:
    Amningen funkar men gör rejält ont på höger bröst! Men detta ska ju vara en övergående fas så jag biter ihop varannan matning :) allt känns som sagt bra... Förutom huvudvärken from hell.

Just det, har ju diskuterats en del vikt i tråden, jag gick upp totalt 18.. Men ställde mig på vågen dagen efter och hade då tappat 6... Så det ska bli spännande att följa kroppens resa åt andra hållet också nu!
    Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin kommer att hamna på andra sidan förlossningen...
  • Mimipig
    Smulan 89 skrev 2015-03-02 21:37:56 följande:

Var hos bm idag och vi pratade lite om förlossningen. Jag har två igångsättningar bakom mig som tog 24 tim och den andra tog 12 tim. Har läs runt lite och hittat en del mammor som fött sitt 3:e barn ganska snabbt. Flera på 3-4-5 timmar. Nu har dessa i regel haft snabbare tidigare förlossningar än mig, men det gjorde mig ändå lite nervös.
    Om bebisen vill komma på en helg, så kan vi vara på sjukhuset på ca 2,5 tim, efter att ha väntat in barnvakten och kollat med henne (min mamma), så hon har koll på allt. Vår 4-åring har dropp varje natt och har påse på magen, så vem som helst kan inte passa honom.
    Vill dock bebisen komma på en vardag, så tar det minst 3 tim innan min mamma ens är här och minst 3 tim innan min man är hemma. Sen tar det nästan 2 tim till sjukhuset. Detta innebär att vi inte är på sjukhuset på 5-6 tim om allt flyter på smidigt. 5-6 tim känns ändå som kort tid och detta är ju ifrån första värk, eller om vattnet går. Känns ju fånigt att jaga hit mamma och min man om det bara kommer några värkar och sen inget mer (då antagligen förvärkar).
    Jag och bm kom då fram till att vi nästa gång (om 2 v), ska ringa sjukhuset och kolla om man ev ska göra en igångsättning även denna gång. Jag har förlorat blod (behövde 1-2 påsar) varje gång, så har hamnat på operation efter båda mina förlösningar, så även o det inte värkar så troligt, så vill jag inte riskera att behöva föda hemma ensam med mina två små barn.

Det låter väldigt klokt med ett kontrollerat förlopp och en igångsättning tycker jag. Känns det inte lugnande att ha en sådan plan, även om du kanske hade önskat ett vältajmat naturligt förlopp...
  • Mimipig

Tja, varför starta en ny tråd egentligen? Vi kan väl enklast bara fortsätta här? Trist om alla droppar av till en annan tråd en efter en nu bara för att bäbisarna kommit ut... Jag vill ju följa er som ligger längre fram även om min tänker häcka på insidan många veckor till... Eller är det bara jag?

• Mimipig
    snö 81 skrev 2015-03-03 07:19:23 följande:
    När dottern föddes hade vi en helt ny filmkamera med till förlossningen. Jag har dock inte kunnat förmå mig att titta på filmsnuttarna som hennes pappa filmade. Vet inte varför?! Jag hade därför hellre sett bilder från vår förlossning.

Denna gång tar vi bara med mobiler och fotar med, dom har ju så bra kamera nu för tiden. Det går ju även att filma med mobilen, men jag är tveksam till att jag vill ha nåt filmat nu heller.
    Jag har någon slags skräck för förlossningsfilm så det är uteslutet för min del. Känner mig väldigt osäker på om jag vill ha foton heller. Bara på bäbisen efter han kommit ut. Inga på mig.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-03-03 07:51:41 följande:

Ingen bebis idag heller, men bristningarna har fått lite mer färg, snyggt! :P

Fogarna är jävligare nu, jag kan inte ligga länge alls på en sida innan det börjar värka och domna från höfterna och ner i skinkorna och övre delen av låren.

Gnäll gnäll!

Jag stämmer in i gnället. Har också bara en sida kvar att sova på, och det blir så stekt och enformigt en hel natt. Nu ska jag till bm på morgonen. Alltid lika trevligt. Jag upplever att bäbisen har varit väldigt aktiv och stark de senaste dagarna. Nu vill han bryta sig in under revbenen. Molande mensvärk på morgonen. Tror ändå inte att det är något på gång på länge.

Är det förresten någon mer som fått boken "Att möta förlossningssmärtan", av Gudrun Abascal av sin bm? Jag fick den, men tycker bara att den är nedslående. Hela boken fokuserar ju på hur jävla mycket smärta som komma skall. Jag känner inte riktigt att det är den uppladdning jag behöver.
  • Mimipig
    Mildamilda skrev 2015-03-03 11:06:56 följande:
    Jag tycker det känns som att en muskel blir spänd, absolut inte ont. Och bara nedre delen av magen.
    Sammandragningar: Hela min mage blir stenhård och suger liksom ihop bäbisen till ett tajt paket och även om det inte gör ontont så är det inte alls skönt. Jag har massor nu. Alltid när jag vaknar, är kissnödig, har ätit och massor däremellan. Det har eskalerat mycket senaste veckan. Bäbisen verkar inte helt förtjust heller utan brukar bråka tillbaka mot sammandragningen, vilket tydligen triggar den. Ond cirkel.

Men har ny mensvärkssmärta sedan 10 dar ca, så jag tycker absolut att det känns som om något är på gång, men inte nu direkt, utan mer som en upptakt till ett slut.
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 16:21:19 följande:
    Han ligger jävligt risigt till just nu. Han fryser, hostar och är hängig så han är nästan död. Jag får väl köra själv till förlossningen om det drar igång, fast lika bra det för då går det fortare smile5.gif
    Män! Jag skulle bli så arg på min man om han gick och blev sjuk nu.

Igår var han på en viktig kundtillställning och kom hem vid midnatt. Han har sagt att han inte ska dricka alkohol från tre v innan förlossning, men jag fattar att han behövde skåla där så det var ändå ok. Skämdes dock imorse hos barnmorskan, Gud vad han stank sprit! Han är en sån som luktar efter bara en öl och just nu klarar jag inte av spritandedräkt.
  • Mimipig

Mina nätter består också av eviga kissturer varvat med konstiga drömmar om bäbisen. Inatt föddes han utan att jag ens märkte det och sen fick jag mata honom med kattfoder.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?