Inlägg från: niobit |Visa alla inlägg
  • niobit

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Samma här. Min sambo var inte jätte engagerad när jag var gravid med vår son, men när han hade kommit ut är han världens bästa pappa! Det tog ett tag för honom att vänja sig vid sin papparoll men idag är han guld! Är så glad att mina barn har en sån fin far :) Hehe, han lägger hellre tid på sonen än att städa eller plocka hemma, vilket iof är bra för alla har inte så närvarande föräldrar. Men ändå, kan man inte göra båda? ;)

• niobit

Grattis till dottern! Hoppas du får må bra framöver.

Idag fick jag äntligen besked från försäkringskassan efter hutlöst mycket strul. Dom beviljade mig sjukpenning pga foglossning, förvärkar och stress ända fram till BF 28/3. Såå skönt! Har oroat halvt ihjäl mig över detta.

• niobit
    snö 81 skrev 2015-01-21 15:53:08 följande:
    Åh vad skönt att du fick beviljat hela vägen fram till BF!

Jag har ännu inte fått besked om min sjukpenning för tiden jag var hemma i december. Nu är jag ju sjukskriven igen för samma sak så dom borde ju fatta att det inte funkar att jobba för mig, hoppas jag!
    Hoppas du får besked snart. Jag blev sjukskriven den 2 dec så det har ju tagit sin tid :) så stressande att inte veta om man kommer ha pengar eller inte,
  • niobit
    snö 81 skrev 2015-01-21 16:02:45 följande:
    Oj, tar det sååå lång tid?!

Jag var sjukskriven från 10-31/12 och nu i januari från den 13:e och har intyg fram till 31/1, men som intyget ser ut blir det nog förlängt. Min BM trodde inte heller att det är lämpligt att gå tillbaka mer innan bebis kommer. Och blir jag sjukskriven hela februari och mars vill jag ju gärna veta att jag kommer få pengar under den tiden.
    Förhoppningsvis inte. Men FK tyckte inte att min läkare hade skrivit tydligt nog intyg så han fick skriva om flera gånger. Jag tror att FK kommer gilla att du provat arbeta emellan, så förhoppningsvis går det fortare. Men dom har ju 30 dagar på sig efter din ansökan.
  • niobit
    SvanE skrev 2015-01-21 18:36:06 följande:

Stort grattis Leionhierta! Hoppas allt flyter på bra här hädanefter både för dig och lilla flickan!

Gravpenningen startade i måndags och jag har inga problem att pyssla än så länge, får se hur länge det håller i sig :) tre olika slags snuttisar klara (ger bort dem) och en tröja han får behålla själv ?? phpJ6xABX64011.jpg

Va fint! Har du något mönster på tröjan? Är sugen på ett nytt projekt :)
  • niobit
    Lilj3 skrev 2015-01-25 12:08:00 följande:
    Haha. Denna eviga diskussion om Karlskoga tillhör Värmland eller inte. Jag är född på Örebro BB eftersom Karlskoga inte hade någon förlossningsavdelning när jag föddes.

Är uppväxt i Karlskoga och ser mig som värmlänning. Inte för att det spelar någon som helst roll för mig egentligen då men.. :P
    Precis samma för mig förutom att jag bodde i Degerfors mina tre första år. He he. Åker man till Örebro är man värmlänning och åker man till Karlstad är man Närking ;)
  • niobit

Hallå allesammans!

Längesedan jag skrev i tråden nu men jag läser varje dag :) Vi fick en liten flicka den 25 mars kl. 19.36 tre dagar innan BF.  Hon föddes 13 h efter vattenavgång. Häftigt att uppleva att vattnet gick, och vilka määäängder med vatten det var! Förra gången tog dom vattnet på mig. Förlossningen gick snabbt efter att latensfasen var över. Hon föddes 1 h och 15 min efter jag började känna styrka i värkarna och tre krystvärkar senare var hon ute! Det var en bra förlossning och jag känner lite sorg över att det förmodligen var den sista. Vi har ju redan en pojk på snart fyra år och känner oss ganska nöjda.

Amningen fungerar efter lite bök bra. I början kom möjlken alldeles för snabbt så jag fick lägga mig ner. Nu går det bra att sitta upp så länge jag håller ett finger liksom över vårtan så det inte rinner så fort.

Dottern ska förmodligen heta Julie, det är sambon som velar lite innan vi bestämmer helt, inte för att vi har något annat alternativ ;)  Nätterna här hemma är lite sådär. Hon är mycket vaken och lite missnöjd ibland. I¨går skrek hon en timme annars skriker hon bara korta stunder. Jag är rätt så ovan bebisar som ens skriker då sonen var så _otroligt_ tyst och jag är livrädd för k - ordet och hoppas hennes mage ska få vara lugn. Igår var jag helt vimmelkantig av sömnbrist då hon var vaken mellan 01,30 - 05,00. Hon somnade en gång emellan där men då vaknade hon när jag la över henne i nestet.

Vi har inte varit på besök hos BVC ännu då vår sköterska varit sjuk. Så vi har inte börjat med d-droppar. När gjorde ni det?

Jag sprack bara lite lite på förlossningen så jag behövde inte sy. Men jag kan tycka att det kliar liksom i själva underlivet nu. Tänkte ett tag om det var svamp men kan det kanste vara någotannat? Kliade till så dant att jag har haft sveda halva dagen... hehe.

Avslaget kommer och går. Det kan vara borta i nästan två fagar för att sen komma tillbaka med besked.  

Kram på er allesammans!

• niobit

Det är tröstande att läsa att andra också har skitnätter! Inatt sov J så otroligt dåligt. Somnade inte förens 03 och verkade liksom övertrött. Magen spelade säkert in litegrann också. Hon ville amma men släppte taget efter bara tre sug typ. Sen hade hon ju redan ätit så det var nog bara snuttsug. Hon kunde vara lugn när hon efter massa trugande tog nappen men spottade ut den efter tio minuter. Hon däckade tillslut av utmattning stackarn. På dagarna sover hon väldigt bra är klart. Är glad att sambon tog en extra vecka ledigt så jag får sova med henne på förmiddagen.

• niobit
    Vikkan333 skrev 2015-04-08 14:36:46 följande:

Ni som ammar hade ni problem med såriga bröstvårtor och hur gjorde ni för att läka dem? Hur lång tid tog det?

Jag har aldrig haft såriga bröstvårtor tur nog. Men jag fick en konstig vit prick i ena bröstvårtan och efter massa googlande vekar set vara typ någon form av mjölkstockning av ystad mjölk. Typ som ost i mjölken beskrev dom det. Gjorde lite ont när den kom ut.
  • niobit
    Cymi skrev 2015-04-12 21:42:13 följande:

Jag fattar inte min unge... Hon har behövt äta typ varje timme senaste dygnet, blir galen :P hur kan man behöva äta så mycket :/ tror hon är uppe i nästan 1 liter/dag nu och är tre veckor..

Samma här! Har ammat nästan större delen av dagen känns det som. Det nästan syns hur mycket hon växer. Gör lite ont i mig, min bebis får inte bli stor :(
  • niobit
    BigMami skrev 2015-04-13 15:40:02 följande:
    Det kan också vara att det rinner för fort. Hör du om hon sväljer? Testa att byta ställning, att ha henne lite mer upprätt/sittandes.
    Julie skrek också mitt i amningen ibörjan. Kom fram till att det rann för fort då hon satt i halsen. Började luta mig tillbaka och då löste det sig. Nu kan jag amma hur jag vill. Liggamma funkar bäst för mig i avslappningssyfte!
  • niobit
    Kpax skrev 2015-04-21 16:08:28 följande:
    Jag testade, och det kom rätt mycket bajs! :D
    Har också testat några gånger och med lyckade resultat. Tur man har desinfektion hemma ;)

Vi har fått hem en windi i en gratisbox. Använder ni dem flera gånger eller bara en innan ni slänger den? Känns ju lite onödigt att slänga efter varje användning gör miljöns skull. Måste ju gå att rengöra ordentligt! Jag tänker tvål sen desinfektion. Vad säger ni?
  • niobit

Vill bara skicka lite omtanke till er alla. Tänker på diskussionerna kring vikt osv. Förstår att det är peppande att komma i sin gamla form igen men ta det försiktigt och ta hand om er. Tänk på att kroppen nyss bärt och pressat ut en unge. Tänk alla förslitningar det inneburit. Har en vän som körde på efter förlossningen med bara enkla promenader och åtta månader efter förlossningen fick hon kryckor för att hon slitit ut kroppen.

Kram på er! ??

• niobit
    Mildamilda skrev 2015-04-24 19:11:29 följande:

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

När jag blev sjukskriven arbetade jag med barnavårdsutredningar på ensamkommande barn. Är utbildad socionom. Mitt vik går ut i juni så får söka nytt jobb efter föräldraledigheten. Jag tar nu fyra dagar i veckan för att det ska räcka till hösten -16 :)
  • niobit
    snö 81 skrev 2015-04-30 21:09:13 följande:

Alltså, jag blir allvarligt rädd för våtservetter. Vi har hittat flera användningsområden som gör att jag aldrig skulle använda dom i rumpan på en bebis. Dottern spillde precis ut ett vinglas från vardagsrumsbordet. Det kom rödvin på soffan och mattan, men lite lätt gnugg med våtservett så var allt borta - från en ljusgrå soffa och beige matta!!

Sist vi använde dom var när vi satte silikon i skarven mellan kaklet och bänkskivan i köket. Gick till och med att gnugga bort överflödigt silikon som hade börja torka.

Håller med! Använder dem bara om jag inte kommer åt vatten.
  • niobit
    tovemaja skrev 2015-05-13 03:48:29 följande:

Suck. Sömnlös igen trots att bebis sover. Så sjukt onödigt!

Samma här, fast jag var så rädd efter ha lyssnat på ljudbok så jag somnade halv fem. Trots att hela sängen var full i ungar och man! Tur i oturen har jag sambon hemma. Jag mår inte så bra och ska till psykolog för bedömning om förlossningsdepression nästa v. Känns som en stor sorg och nederlag :(
  • niobit

Igår somnade Julie redan vid 22 och sover fortfarande! Ätit två gånger dock. Pratade med min bvc sköterska om att försöka gå henne att somna tidigare (förut kunde hon vara 23-01) och hon sa att om hon sover på natten och inte vaknar ordentligt vid ätningen ska vi vara vääääldigt tacksamma för hon är så liten, bara åtta veckor. Hur gör ni för att få barnen somna i tid p kvällen? Eller får det vara som det är?

Idag ska jag på efterkontroll. Jag fick bara en lyten reva på fl så jag slipper gärna gyn undersökningen. Fick en liten reva när sonen föddes också, men blev inte ens sydd någon utav gångerna så känns lite onödigt. Knipet känns ok faktiskt för att ha fött två barn ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?